Test | Rockrider 740 Race: een carbon MTB met veel potentieel

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Rockrider 740 Race: een carbon MTB met veel potentieel

De Rockrider 740 Race werd in het najaar van 2021 gepresenteerd tijdens de Roc d’Azur en is het carbon instapmodel van het Franse merk. Voor een prijskaartje van 1809,99 (Nederland) of 2020 euro (België) krijg je verder ook nog een RockShox-vork met 100 millimeter veerweg, een Sram GX/NX Eagle-aandrijving en 29”-wielen.Op papier lijkt dit een fiets die toegankelijk is, maar waarmee ook prestaties kunnen nagejaagd worden.Laten we eens kijken wat dit alles geeft op het terrein.

De Roc d’Azur is een belangrijke plaats van afspraak voor Rockrider, dat gewend is er zijn nieuwe producten te presenteren. De editie van 2021 was geen uitzondering op de regel, aangezien het Franse merk daar zijn gloednieuwe Race-assortiment had onthuld.

Binnen dit Race-gamma zijn er 2 categorieën: de 700-modellen die gericht zijn op sportief plezier, en de 900-modellen die volledig gericht zijn op competitie. We vergissen ons niet als we het hier hebben over topmodellen, want de prijzen blijven zoals gebruikelijk bij Rockrider bijzonder scherp!

In tegenstelling tot de 900-familie, die 2 verschillende frames en 5 modellen telt (lees hier: Rockrider presenteert nieuwe XC-fietsen voor 2022!), is de Race 740 momenteel het enige model in de 700-familie. Voor 1810 (Nederland) of 2020 euro (België) is deze fiets uitgerust met een carbon frame, waardoor dit het instapmodel is in dit materiaal net boven de aluminium 500, die nu wordt aangeboden voor 1400 euro.

Frame

Een full carbon frame met een nogal verrassende afwerkingskwaliteit: Rockrider legt vanaf het begin zijn kaarten op tafel en we hebben het gevoel dat het merk een nieuwe stap voorwaarts heeft gezet op het gebied van design en kwaliteit.Rockrider heeft ingezet op een nieuwe visuele identiteit waarmee het zijn prestatie-ambities in de verf wil zetten, en we kunnen zeggen dat het werkt!De blauwe kleur (“babyblauw”) is prachtig en de kleine visuele details maken het geheel compleet.

Ook aan de vormen van het frame werd gewerkt. Zo heeft de Race 740 een geheel eigen silhouet, ook al is er een lichte familiegelijkenis met de 900 ter hoogte van de kruising van de staande achtervork met de zitbuis.Opgelet voor de verwarring met het oude onderscheid dat bij Rockrider werd gemaakt: de 740 is inderdaad een 29″, zoals de hele Race-range, en geen 27,5″.

Er is veel aandacht besteed aan een aantal kleine details.Er zijn natuurlijk de geïntegreerde kabels, niet ter hoogte van de headset zoals we steeds vaker zien, maar op een meer klassieke manier in het frame, wat een simpele en nette oplossing blijft.We merken ook de remklauw op die achteraan zeer goed geïntegreerd is.Er is zelfs een opening voor de kabel van een telescopische zadelpen om de montage achteraf te vergemakkelijken (nee, voor deze prijs is deze niet standaard inbegrepen).Dit herinnert ons eraan dat betaalbaar fietsen niet rijmt met nalatigheid!

Ook op de weegschaal scoort dit model goed. Het frame wordt aangekondigd op 1150 gram voor de Medium en de complete fiets werd door ons gewogen op 10,95 kilogram (ook een Medium) zonder pedalen.Het is nipt, maar men zit daarmee wel onder de lat van 11 kilogram! Helemaal niet slecht gezien de mogelijkheden om later onderdelen te vervangen door lichtere opties.

Geometrie

De Race 740 is eenvoudig, gemakkelijk te hanteren en niet te veeleisend.Zo heeft Rockrider gekozen voor een vrij klassieke geometrie met een reach van 434 millimeter in maat M, een zitbuishoek van 74 graden, een balhoofdhoek van 69 graden en een liggende achtervork van 435 millimeter.De fiets is verkrijgbaar in 4 maten, voor een reeks rijders van ongeveer 1m50 tot 2m.Over het algemeen voelt de fiets nog steeds vrij lang aan voor een Medium, wat perfect leek voor onze testers tussen 1m75 en 1m80.

Wees echter voorzichtig wanneer je het zadel hoger wilt plaatsen. De zadelpen zelf is lang genoeg, maar de bovenbuis loopt erg schuin naar beneden (sloping frame), wat vereist dat de zadelpen ver uitsteekt wanneer je lange benen hebt.Aan de andere kant is het een troef als je een telescopische zadelpen wilt monteren, dan heb je alle benodigde ruimte.

Onderdelen

De Rockrider Race 740 is uitgerust met onderdelen van goede kwaliteit die redelijk up-to-date zijn in vergelijking met wat er op de markt te vinden is. We hebben het niet over exotische of zeer geavanceerde onderdelen, maar wel over onderdelen die geschikt zijn voor een breed spectrum gebruikers en ondanks de prijs een grotere betrouwbaarheid hebben.Uiteindelijk is het geheel coherent en schaalbaar naar de persoonlijke smaak van de biker.

Vooraan vinden we een RockShox Recon GOLD RL-vork met 100 millimeter veerweg. Deze is zwaarder dan een Reba en vooral dan een SID, maar toch biedt de Recon nog steeds een zeer degelijke hydraulica.Hij reageert gevoelig bij kleine schokken, wat synoniem staat voor comfort, en houdt redelijk goed stand wanneer het tempo omhoog gaat en de klappen zwaarder worden.Zwaardere en meer ervaren rijders zullen duidelijk zijn beperkingen ondervinden, maar het zal nooit verraderlijk zijn.Kortom, gezien de prijs een slimme keuze.

Verder is hij uitgerust met een specifieke lockout in de vorm van een roterende handgreep. Ondanks de feedback van de gebruikers over het gebrek aan praktische bruikbaarheid in het terrein en de ergonomie, heeft Rockrider besloten om zijn “Combolock” te behouden en een verbeterde versie voor te stellen.Zonder dat we plots grote fans zijn geworden, moeten we erkennen dat deze nieuwste versie van de lockout / twist grip van Rockrider best goed werkt.Het maakt het ook gemakkelijker om desgewenst een bediening voor de dropper post onder het stuur te monteren.

Voor de aandrijving werd gekozen voor een Sram GX/NX Eagle 12-speed, gemonteerd met een 11-50 cassette.Gecombineerd met een Truvativ Stylo-crankstel is deze keuze solide en prettig in gebruik, vooral dankzij de GX-achterderailleur waarvan de werking vergelijkbaar is met die van de topmodellen XO en XX.

De wielen zijn gemonteerd op 30 millimeter brede SUNringlé Duroc-velgen, uiteraard in 29″. Deze velgen zijn tubeless ready. De naven zijn ook gesigneerd met SUNringlé. Zoals je later in het testgedeelte zult zien, dachten we dat we te maken hadden met vrij eenvoudige wielen die al jarenlang gemonteerd worden op veel Rockrider-modellen uit het instapniveau en de middenklasse. Maar zonder dat het op het eerste gezicht zichtbaar is, is het rijgedrag van deze wielen diepgaand en in de goede richting geëvolueerd!

Deze wielen zijn vooraan gemonteerd met een Vittoria Barzo-band en achteraan met de Vittoria Mezcal.Beide banden hebben een breedte van 2.25″, maar de achterste profiteert van een versterkte zijwand. Een niet te verwaarlozen keuze voor het minimale extra gewicht dat eruit voortvloeit (ongeveer 30 gram).

Het is waar dat de Sram Level T-remmen aan bijtkracht missen, maar desondanks doen ze hun werk!Ze worden vergezeld door schijven van 180/160 millimeter. Door de remblokjes door een efficiënter exemplaar te verwisselen, zal hun gedrag verbeteren.

Voor de cockpit koos Rockrider voor een korte stuurpen van 70 millimeter, ruim binnen de huidige normen. Deze helt licht naar beneden (-7°,) maar niet te veel om een ​​niet al te exclusieve positie te behouden die de 700-reeks onderscheidt van de echt racegerichte 900-reeks.Het stuur is 720 millimeter breed, wat iets onder de hedendaagse normen is.

Standaard is er geen dropper post gemonteerd, maar zoals reeds gezegd is alles wel voorzien voor de interne doorvoer van de kabel om een ​​telescopische zadelpen te monteren. Zoals je in de praktijktest zult zien, is dit waarschijnlijk een van de eerste investeringen die we aanbevelen om het volledige potentieel van de fiets te ontsluiten!

Rockrider 740 Race: de terreintest


Het is duidelijk dat de kleur in het oog springt en dat de fiets de aandacht trekt! “Wat, is dat een Decathlon?!?” hoorden we vaak tijdens deze test. Dit bewijst dat het merk een pagina heeft omgeslagen! En als je beter kijkt, stelt de afwerking ook niet teleur. Kortom, we waren erg ongeduldig om te zien wat de nieuwkomer van Rockrider op de paden zou uitrichten.

Bergop is het rendement meer dan correct en voel je je niet gehinderd in je zoektocht naar snelheid.Het is daarentegen niet geheel onverwacht dat hij je bij het relanceren na een bocht een beetje op je honger zal laten zitten. Qua pure snelheid is het moeilijk om te concurreren met machines die drie of vier keer duurder zijn, maar deze kleine 740 verdedigt zichzelf goed!We zijn vooral van mening dat het frame een groot potentieel heeft, en dat het de toegevingen die gedaan moesten worden op het gebied van de onderdelen, het enthousiasme enigszins temperen.

Een van de belangrijkste onderdelen als het gaat om de dynamiek van de fiets, zijn natuurlijk de wielen.Onthoud dat tijdens onze test van de Rockrider XC500 het grote nadeel van de fiets het paar SUNringlé-wielen was, die te zwaar en erg traag waren.Op deze Rockrider 740 Race vinden we bijna hetzelfde model terug, maar Rockrider lijkt rekening te hebben gehouden met de feedback van de gebruikers.De montage van de wielen en de bespaking lijkt te zijn verbeterd, wat een zeer duidelijke verbetering is ten opzichte van de vorige generatie.Hier hebben we het gevoel dat er een manier is om veel te verbeteren door een meer high-end wielset te monteren, maar we voelen niet langer de drang om onmiddellijk van onderstel te veranderen, zoals voorheen het geval was.We willen ook de kwaliteit van de banden benadrukken – deze zijn licht en stevig – evenals de keuze voor een verschillende voor- en achterband, wat de veelzijdigheid vergroot.

Hoewel deze Rockrider 740 Race niet dezelfde levendigheid uitstraalt als de XC-topmodellen, kunnen we hem ook geen tractor noemen. De algehele prestaties van de fiets blijven goed en hem af en toe meenemen naar een XC-wedstrijd (als beginner) of zelfs naar lange marathonachtige tochten lijkt volledig in overeenstemming met zijn register.

De Rockrider 740 Race biedt een zeker evenwicht tussen comfort en stijfheid.Natuurlijk valt het niet te vergelijken met een full suspension en is het terrein onder de wielen voelbaar, maar de fiets struikelt niet over obstakels.Dit geldt voor de uitstekende filtratie van de trillingen door het frame en ook voor de zitpositie op de fiets die prettig is en waarmee je kilometers kunt maken.

Bergaf weet de fiets snel het nodige vertrouwen op te wekken.De geometrie ziet er op papier misschien klassiek uit, maar in de praktijk geeft het de Rockrider 740 een speels en zeer aangenaam rijgedrag.Alleen de vork laat zijn limieten zien en op het niveau van de instellingen is een keuze nodig tussen het behouden van ondersteuning tijdens grotere impacts, vooral in meer technische delen, of een soepele werking in het algemeen bij kleine schokken.We denken ook dat een telescopische zadelpen perfect zou passen bij de capaciteiten van dit frame!

In dit downhill/technische hoofdstuk vonden we veel van de ingrediënten terug die we leuk vonden op de aluminium versie, met hier nog een extra vleugje verfijning in het gedrag van het frame.Vergeleken met een aluminium XC500 lijkt de 400 euro extra die gevraagd wordt voor dit carbon instapmodel ons echt gerechtvaardigd.De geometrie is heel gelijkaardig, maar dit lichtere en echt overtuigende frame biedt een scherper en toleranter rijgedrag.Het slagen in het samenbrengen van antagonistische eigenschappen is een van de specifieke eigenschappen van carbon.De Rockrider 740 moet ook worden gezien als een blijvende investering, voor zover deze in de loop van de tijd veel meer mogelijkheden voor verbetering zal bieden en die je beetje bij beetje, naargelang je middelen, kan omvormen tot een echte racemachine.

Verdict

Aan de rationele kant is er het aantrekkelijke prijskaartje, maar daarnaast weet deze Rockrider met zijn kwaliteiten ook op het terrein het hart te verleiden.Behalve dat het gewoon een toegankelijke montage is, is de 740 Race een fiets met veel potentieel waarmee beginners of bikers zonder veel middelen kunnen genieten van genoegens die gewoonlijk zijn voorbehouden aan degenen die het zich kunnen veroorloven om veel meer substantiële bedragen aan hun fiets uit te geven.Zelfs bikers die niet aan hun eerste poging toe zijn, zullen hun gading vinden en hebben een uitstekende basis om daarna te verbeteren.Decathlon heeft opnieuw hard en eerlijk toegeslagen.

Rockrider 740 Race

€ 1809,99 (NL) & € 2020,00 (BE)

10,96 kg(zonder pedalen)

  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Uitstekend frame dat als basis kan dienen om de fiets later een upgrade te geven
  • Ergonomie lockout op het stuur
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.decathlon.be

DoorAdrien Protano