Test | Rockrider Fast 500 & 900: veelzijdige XC MTB-banden aan scherpe prijzen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Rockrider Fast 500 & 900: veelzijdige XC MTB-banden aan scherpe prijzen

In het gamma MTB-banden van Rockrider kenden we al de Grip-familie, maar dat gamma is sinds kort uitgebreid met de Fast-familie bedoeld voor XC. Er worden drie versies verkocht die gebaseerd zijn op een gemeenschappelijk profiel. De prijzen van de nieuwe MTB-banden gaan van 29 tot 40 euro. Maar welk model moet je nu kiezen: 500, 900 Light of 900 Reinforced? Vojo heeft ze uitgetest: 

We waren het ondertussen gewend geraakt dat Rockrider zijn mountainbikes de afgelopen jaren steevast voorzag van Hutchinson-banden, maar onlangs presenteerde het Franse merk een eerste eigen bandenfamilie, genaamd Grip, bedoeld voor All-Mountain/Enduro. Dit keer ging het mountainbikemerk van sportgigant Decathlon aan de slag met de XC-discipline, met als resultaat de nieuwe Fast-familie.

De nomenclatuur is vrij simpel en vergelijkbaar met wat Rockrider doorgaans aanbiedt: het goedkope instapmodel kreeg de naam Fast 500, gevolgd door twee 900-modellen, waarbij de nadruk meer op prestaties ligt.

Rockrider stond er ook op dat deze banden 100% in Frankrijk zouden worden geproduceerd: “Van het ontwerp tot de productie, alles is Frans. We hebben samengewerkt met Hutchinson om het beste van de technologieën en ervaringen van onze twee merken te bieden”, legt Rockrider uit.

Andere punten die alle Rockrider Fast-banden gemeen hebben: hun breedte van 2.3” en hun profiel. Wat de breedte betreft, delen de ontwikkelaars van Rockrider een gevoel dat we zelf al vaak hebben gehad: 2.4” is geschikt voor bepaalde toepassingen, met name XC-wedstrijden waar het circuit te lijden heeft onder de vele passages, maar deze grote breedtemaat met weinig noppen resulteert vaak in banden die wat ‘wazig’ lijken en de indruk wekken over het terrein te ‘surfen’ als de grond zachter en gladder is. 2.3” lijkt dan ook een vorm van compromis met een goed volume en waarbij de enkele millimeters smallere band voor iets meer veelzijdigheid moet zorgen. Deze breedtemaat is geschikt voor een montage op velgen tussen 25 en 30 mm breed.

De noppen op het loopvlak zijn vrij laag en doen denken aan een Maxxis Rekon Race, met afwisselend twee rijen noppen om het rendement te maximaliseren. Het ontwerp van deze Rockrider Fast bestaat verder uit hogere en gemarkeerde zijnoppen om de grip in de bochten te verbeteren. Je zult de kleine uitsparing in elk van de noppen opmerken, zodat ze meer kunnen vervormen en in het terrein kunnen ‘bijten’.

Rockrider Fast 500: de toegankelijke XC-band

In deze nieuwe Fast-familie is de Fast 500 de optie die met een prijs van € 29 het goedkoopst is. Ter vergelijking: deze prijs positioneert hem ongeveer 25% goedkoper dan de rest van de MTB-banden met vergelijkbare kenmerken op de huidige markt (die over het algemeen rond de 40 tot 45 euro kosten op verkoopsites).

Op de 500-versie combineren de noppen twee soorten rubbercompounds; terwijl de twee duurdere versies drie verschillende soorten gebruiken. De Fast 500 heeft een karkas van 60 TPI en een extra versteviging tegen lekrijden aan de zijkanten. Qua gewicht wordt hij door de fabrikant aangekondigd op 865 gram, maar wij wogen onze twee exemplaren op 895 en 910 gram, wat zwaar is voor een XC-band. Naast de prijs moet je echter ook in gedachten houden dat de nadruk bij dit ontwerp op duurzaamheid lag.

De Rockrider Fast 500-band is verkrijgbaar in 29 en 27,5” en enkel met zwarte flanken.

Rockrider Fast 900 Light: licht!

De belangrijkste missie van de Fast 900 Light, die de basis overneemt van de Fast 500, is het verder optimaliseren van het rendement met een lichtere constructie. Deze Rockrider Fast 900 Light weegt 720 gram, wat ruim 180 gram minder is dan de Fast 500 en 70 gram lichter dan de 900 Reinforced. In tegenstelling tot de 500 behaalt de 900 Light duidelijk een goede score die hem goed positioneert ten opzichte van de concurrentie.

Op deze Fast 900 Light heeft Rockrider de trend van zijn concurrenten gevolgd en de diameter van de draden waaruit het karkas van hun XC-banden bestaat, verfijnt (om vooral flexibiliteit te winnen). Dit is dan ook een karkas met 120 TPI.

Naast dit verschil in karkas onderscheidt de Fast 900 Light zich ook door het gebruik van drie verschillende rubbercompounds op de noppen (vergeleken met slechts twee op de Fast 500). De Rockrider Fast 900 Light kost € 39 en is alleen verkrijgbaar in 29” en met een breedte van 2.30”.

Fast 900 Reinforced: voor veeleisender gebruik

Het derde en laatste model in de Fast-familie, de 900 Reinforced, wil het ideale wapen zijn voor een veeleisender XC-gebruik, met een lichte en geoptimaliseerde band die maximaal rendement en tegelijkertijd extra bescherming biedt.

Deze Rockrider Fast 900 Reinforced is in feite in alle opzichten hetzelfde als de Fast 900 Light die hierboven werd gepresenteerd … met uitzondering dat dit Reinforced-model profiteert van een versteviging van hieldraad tot hieldraad die maximale bescherming biedt.

Deze versteviging is niet zonder gevolgen voor het gewicht van de band, die 70 g (790 g) zwaarder is vergeleken met de 900 Light-versie. Enkele tientallen grammen extra om een ​​mogelijke lekke band te voorkomen? Aan jou de keuze!

Om deze extra versteviging visueel kenbaar te maken, heeft Rockrider ervoor gekozen om de Fast 900 Reinforced uit te rusten met beige flanken. Hij is daarmee het enige model in het gamma dat geen zwarte zijwanden heeft. Het prijskaartje bedraagt € 40 en hij is alleen verkrijgbaar in 29” en met een breedte van 2.3”.

Rockrider Fast 500 en Fast 900: de terreintest

Tijdens deze test hebben we de banden op verschillende XC-fietsen gemonteerd, voornamelijk met een veerweg van 120 mm: een Santa Cruz Blur, een Megamo Track, een Specialized Epic Evo van de vorige generatie en een Scott Spark RC. Er werden ook verschillende wielen gebruikt, met breedtes variërend van 26 tot 30 mm. De wielen in kwestie waren de volgende: Prymahl A30 in aluminium, Roval Control in carbon en aluminium, Zipp 1Zero HiTop, Duke Lucky Jack en EvoRide EvoCross.

Hoewel het testen van een compleet bandengamma een zware en tijdrovende taak kan zijn, is het iets eenvoudiger gemaakt … aangezien alle drie de banden een perfect identiek profiel delen! We moeten echter wel nog de verschillen in rubber en karkassen vergelijken.

Over het algemeen is het profiel van de band vrij consensueel en universeel. Hij presteert even goed onder droge als nattere omstandigheden, al is het in deze laatste omstandigheden beter te kiezen voor een specifieke band (van een ander merk).

De keuze voor een breedte van 2.3 inch wist ons echt te overtuigen en het lijkt eigenlijk een goede middenweg. De band geeft niet het gevoel over het terrein te surfen zoals bepaalde MTB-banden van 2.4” die te weinig grip bieden (met name de Maxxis Rekon Race waar de Rockrider Fast enigszins op lijkt) en dit maakt hem ook veelzijdiger.

Op zachte en losse grond waren de sensaties goed en we waren behoorlijk overtuigd van de grip die de twee parallelle rijen noppen bieden. In bochten op (zeer) droog terrein werden we wel enkele keren negatief verrast door het voorwiel. Het probleem? De ruimte tussen de centrale noppen en de zijnoppen zorgt voor een nogal vaag en onvoorspelbaar gevoel wanneer je de fiets ‘platlegt’ in bochten. Wanneer de centrale noppen hun grip verliezen, is het even wachten – terwijl je steeds verder opzij gaat hangen – vooraleer de zijnoppen de rol overnemen.

Dit is meer merkbaar op de Fast 500 met zijn hardere rubber en stijvere karkas dat minder vervormt. Bij de Fast 900 Reinforced is het ook behoorlijk merkbaar, maar bij de Fast 900 Light zorgt de grotere flexibiliteit van het karkas ervoor dat de band over het algemeen een overtuigendere zijdelingse grip heeft.

Aan de andere kant valt er qua rendement niets te klagen. Op harde ondergrond en op asfalt voel je heel weinig rolweerstand met de Rockrider Fast (of het nu in de 500- of 900-versie is). Het is logisch dat de 900 Light degene is die het beste reactievermogen biedt, gezien zijn aanzienlijk lagere gewicht. Wat de 500 betreft, voelen we duidelijk de inertie op beklimmingen en tijdens het relanceren.

Rond het achterwiel biedt de Rockrider Fast een zeer goede tractie en zorgt hij ervoor dat alle kracht naar de grond wordt overgebracht, zelfs op wortels, stenen, enz. Prestaties die verrassend behouden blijven als het terrein nat wordt, en zelfs als er een paar modderpassages zijn, hoeft de Fast zich nergens voor te schamen.

Nou ja, hij is uiteraard niet optimaal voor modder, en het is geen band die we zouden aanbevelen voor tijdens de winter in regenachtige streken, maar hij kan er redelijk mee omgaan. Dit geldt vooral voor de twee versies van de Fast 900, waarvan de drie zachtere rubbercompounds duidelijk een veel betere grip bieden dan de twee hardere rubbers van de Fast 500, die minder goed presteert op rotsen en natte wortels.

Qua duurzaamheid hebben we ruim 6 maanden met de verschillende Fast-modellen gereden in pre-productieversies, daarna hebben we de definitieve versies ontvangen. Vooral met de Fast 500 en de 900 Light hebben we dus flink wat kilometers kunnen vergaren. Het is duidelijk dat de Fast 500 een bijzonder duurzame band is. De slijtage is vrijwel onzichtbaar op het loopvlak van de achterband, de noppen zijn helemaal niet gemarkeerd en het karkas is nog intact na ruim 1500 km!

Bij de Rockrider Fast 900 Light beginnen we, met een vergelijkbaar aantal kilometers, wat slijtage aan de achterkant te zien, maar dit is nog steeds bijzonder redelijk. We hadden enige angst vanwege de veronderstelde ‘lichte’ kant, maar positief is dat we nooit zijn lekgereden.

Paradoxaal genoeg is het met de Rockrider Fast 900 Reinforced dat we onze enige lekke band tijdens deze test hebben ondervonden. Hij werd minder gebruikt dan de andere banden, maar hij werd vooral gereden in de handen van een van onze snelste testers, die meestal enduro rijdt en met deze band een aantal echt (zeer) toegewijde XC’s heeft gereden. Om zijn woorden te gebruiken: “Ik ben maar één keer lekgereden, nochtans heb ik het de banden heel moeilijk gemaakt”, vertelt Jacques over het paar Fast 900 Reinforceds dat met een klein scheurtje uit onze test is gekomen. Hoewel de Fast 900 Reinforced iets zwaarder is en dus niet onfeilbaar, toch zorgt deze versterkte versie voor extra gemoedsrust.

Verdict

Zoals gebruikelijk bij producten van Decathlon in het algemeen en ook bij de mountainbikes van Rockrider, is de prijs-kwaliteitverhouding bij dit nieuwe gamma MTB-banden voor XC zeer interessant. Met prijzen tussen 29 en 40 euro zijn deze banden bijzonder goed geplaatst en bieden ze over het algemeen overtuigende prestaties. Ze zijn allemaal vrij foutloos bij een montage rond het achterwiel, met dank aan een goede combinatie tussen grip en rendement. Rond het voorwiel betreurden we het ‘gat’ tussen de noppen vooraleer de zijnoppen voor zijdelingse grip zorgen. Het is niet gevaarlijk, maar het veroorzaakt soms een beetje onscherpte dat had vermeden kunnen worden.

Hoe zit het nu met de verschillen tussen de versies? De Rockrider Fast 500 is zeer duurzaam maar behoorlijk zwaar en uitgerust met een minder hoogwaardig rubbermengsel. Dit is een goede trainingsband of een band voor bikepacking raids/evenementen waarbij je beladen rijdt. De Fast 900 Light is degene die ons het meest heeft overtuigd. Hij is slechts 10 euro duurder dan de 500, is veel lichter zonder dat dat nefast is voor de sterkte en de hoogwaardigere rubbercompound zorgt voor een echt pluspunt in grip. De 900 Reinforced biedt kenmerken die vergelijkbaar zijn met die van de 900 light, maar met een iets stijver karkas, dat voelbaar is op de grond. Deze laatste zouden we aanbevelen voor degenen die op agressief terrein rijden en/of maximale gemoedsrust willen.

Meer info via www.decathlon.be

DoorAdrien Protano