Test | Rockrider Feel 900 LT: maakt hij zijn beloftes waar?
Door Léo Kervran -
Met zijn prijskaartje van 3.000 euro en zijn zeer aantrekkelijke uitrusting heeft de Rockrider Feel 900 LT op papier alles van een revolutie in het all-mountain en kleine enduro-segment (150/160 mm veerweg). Het is echter niet op een technische fiche dat we een fiets beoordelen, maar op het terrein. Maakt de Feel 900 LT – de grote broer van de Feel 900 S die ons erg beviel – zijn beloftes waar? Hier is ons oordeel na enkele maanden testen op alle terreinen:
Een (zeer) goed uitgeruste all-mountain/enduro voor 3.000 euro? We leven nochtans wel degelijk in 2024. Maar we zijn het ondertussen gewend dat Rockrider ons machines met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding aanbiedt, zoals eerder dit jaar nog met de Race 940 S voor crosscountry.
Het is ook een van de weinige fietsen op de markt die een hoogwaardige uitrusting combineert met een aluminium frame, een combinatie die steeds zeldzamer wordt. Er zijn natuurlijk nog steeds merken die zweren bij dit materiaal, zoals Commencal, en andere die de keuze laten op alle niveaus van het gamma, zoals Norco of Propain, maar over het algemeen worden goed uitgeruste fietsen van aluminium steeds zeldzamer. Voor wie geen carbon fiets wil, heeft de Feel 900 LT volgens deze eerste elementen heel wat voordelen.
Frame
Het zit in zijn naam: met de letters LT – voor Long Travel – neemt de Feel LT veel elementen over van de Feel S, de speelse en veelzijdige fiets van Rockrider (lees Test | Rockrider Feel 900 S: de ‘speelfiets’ van het jaar?). De lijnen zijn zo gelijkend dat je na een vlugge blik zelfs zou kunnen geloven dat het om hetzelfde frame gaat, met slechts een paar veranderingen in de componenten.
Bij wat zorgvuldiger onderzoek komt echter al snel een groot verschil naar voren: in tegenstelling tot zijn kleine broertje dat volledig uit carbon bestaat, is het frame van de Rockrider Feel LT gemaakt van aluminium. Gezien de duurdere en hoogwaardigere componenten was dit de nodige oplossing om de prijs zo laag te houden. Dit is uiteraard terug te zien op de weegschaal aangezien het merk 15,9 kg aankondigt voor ons testmodel in maat L; met een binnenband in de achterband klokten we af op 16,35 kg, of ongeveer 2 kg meer dan de Feel 900 S (14,04 kg, zonder binnenband).
Maar of het nu om aluminium of carbon gaat, de lijnen zijn nog steeds net zo atypisch. De identiteit van de Feel-familie is er en we vermoeden meteen dat het om een Rockrider gaat, maar we weten nog steeds niet wat we ervan moeten denken aangezien de meningen over het uiterlijk binnen de redactie verschillen. De afwerking is ook behoorlijk vreemd: zo zien we gepolijste lasnaden aan de balhoofdbuis, maar elders zijn de lasnaden veel massiever. Waarschijnlijk om wat te besparen op de productiekosten, maar dit geeft de indruk dat er werk in uitvoering is, alsof de fiets nog niet af is. Vreemd.
De kabels lopen intern door het frame, zoals de norm is, maar via openingen bovenaan in de onderbuis in plaats van via een complex systeem in de headset. De trapas heeft een press-fit formaat, wat een beetje jammer is op een aluminium frame, en de derailleurhanger is een Sram UDH, waarmee je alle derailleurs op de markt kunt monteren (klassieke montage op de derailleurhanger of direct op het frame voor Sram T-Type).
De beschermingen zijn vrij schaars en minder uitgebreid dan bij de Feel S. Als die van de onderbuis voldoende is voor een aluminium frame, kan hetzelfde helaas niet gezegd worden van die van de liggende achtervork. Deze is gewoon gelijmd en hield dan ook niet lang stand en het frame betaalde daar de prijs voor. Bovendien lijkt de lak, net als bij de Feel S, bijzonder gevoelig voor wrijving (kabels, schoenen, enz.). Hier is een volledige beschermfolie vereist!
Vering
Het is weinig verrassend dat de Feel LT gebruikmaakt van de vering van de Feel S en E-Feel S: een 4-bar linkage met de demper onder de bovenbuis geplaatst. De veerweg van de demper bedraagt 20 mm meer dan op de Feel S en hetzelfde als op de E-Feel S, ofwel 150 mm. Aan de voorkant bedraagt de veerweg 160 mm.
Deze architectuur is heel gebruikelijk in de mountainbikewereld maar heeft echter een bijzonderheid bij Rockrider: ze wordt systematisch geassocieerd met een Trunnion-formaat demper (bevestigingsschroef rechtstreeks op de behuizing van de demper), in plaats van met een demper met oogjes. Deze keuze heeft de reputatie dempers voortijdig te beschadigen, omdat de architectuur met de horizontale demper die bediend wordt door een yoke (het Y-vormige deel dat de verbinding met de link maakt) niet het meest zijdelings stijf is en daardoor de spanningen doorstuurt naar de demper.
Bij andere fabrikanten gebruikt men een demper met oogjes die iets meer zijdelingse vrijheid biedt om de demper uit te lijnen, maar met de Trunnion is dit onmogelijk: de bevestiging is veel stijver en de demper zit als ‘vergrendeld’. De spanningen worden dus overgebracht naar de binnenkant van de demper, een gebied dat daar niet voor is ontworpen. Rockrider lijkt echter vertrouwen te hebben in zijn beslissing, aangezien het deze heeft overgenomen op de drie volledig geveerde fietsen in het Feel-assortiment (deze LT, de Feel S met 130 mm veerweg en de E-Feel van 150 mm). En als het op de E-Feel overeind blijft, waarom dan niet op dit model?
Houd er echter rekening mee dat de keuze voor Trunnion niet alleen nadelen heeft: je kunt er een langere veer mee gebruiken dan bij een model met oogjes voor dezelfde afstand tussen de bevestigingspunten. Door de oogjes is de behuizing van de demper kleiner, maar verlies je dus ook aan luchtvolume en druk. Daardoor is de Trunnion-demper iets gevoeliger en heeft hij een meer lineair aspect dat gemakkelijk te hanteren is, al blijft het om een luchtveer gaan, die van nature progressief is.
Zoals vaak het geval is bij Rockrider, komen de veringen van RockShox. Omdat ons model het topmodel is van de Feel LT-familie (ja, met 3000 euro zitten we al op de duurste versie) hebben we recht op het beste van de Amerikaanse leverancier: de Ultimate-reeks. De fiets is voorzien van een RockShox Super Deluxe Ultimate aan de achterzijde en een RockShox Lyrik Ultimate (Charger 3-cartridge, de nieuwste 3.1 evolutie is op deze fiets nog niet voorhanden) aan de voorzijde. Onverslaanbaar voor de prijs!
Geometrie
Zoals gebruikelijk bij Rockrider zijn er vier maten beschikbaar voor deze Feel LT. De geometrie mikt op de gulden middenweg en is misschien iets minder gericht op grote afdalingen dan andere modellen met een gelijkwaardige veerweg.
Dit merken we vooral bij de balhoofdhoekhoek, die 65° weergeeft terwijl we vaak 64,5° of zelfs 64° zien. Het verschil lijkt op papier misschien klein, maar in de praktijk verzekeren wij je dat dat aanzienlijk is. Het zou de Feel LT iets minder comfortabel moeten maken op steile hellingen, maar elders beter beheersbaar en minder onhandig.
Verder merken we dat Rockrider qua zitpositie meegaat met de modernste trends, met een reach van 462,5 mm en een stack van bijna 628 mm (op de medium). De fiets is dus (veel) langer dan waar het merk ons in het verleden aan gewend maakte, maar nu wel in lijn met de rest van de markt.
Hierdoor zijn we geneigd aanbevelingen te doen die net iets afwijken van de maattabel van het merk: in onze ogen is maat S geschikt tot 1m70, M tussen 1m70 en 1m80, L van 1m80 tot 1m88-90 en maat XL daarbuiten. Elke keer 5 cm meer dan wat Rockrider adviseert.
Tot slot noteren we een gemiddelde lengte voor de liggende achtervork (443 mm), een veelzijdige zitbuishoek (77°) en een vrij hoge bottom bracket hoogte: – 20 mm ten opzichte van de as van de wielen, dat is 10 tot 15 mm minder dan de meeste fietsen in dit segment.
Onderdelen
Als we Rockrider al zagen besparen op de afwerking van het frame, geldt dat niet voor de componenten: daar schuilt het echte hoogstandje van het Franse merk. Dankzij verstandige keuzes slaagt het bedrijf erin een fiets met uitzonderlijke onderdelen aan te bieden voor zijn prijs … op één uitzondering na.
We hebben het al gehad over de veringen – Rockshox Super Deluxe en Lyrik Ultimate – en het is moeilijk om beter te vinden op de markt. Deze producten presteren goed, zijn redelijk eenvoudig aan te passen en spelen een essentiële rol in de algehele indruk die de fiets achterlaat.
De mechanische Sram GX Eagle-aandrijving heeft een aluminium crankstel met 32 tanden en een 10-52 cassette. Rockrider koos voor een zeer goede mechanische aandrijving in plaats van een gemiddeld en duurder draadloos elektrisch model, een keuze die we toejuichen. De GX Eagle werkt erg goed, is gemakkelijk te repareren in geval van een probleem (zeldzaam) en hierdoor kan er meer geld besteed worden op andere belangrijke posten.
Ook de remmen komen van Sram, met Code RSC HS2-remschijven van 200 mm diameter. Zoals gebruikelijk bij Sram-remmen vind je het gevoel leuk of niet leuk, maar met deze remschijven zijn de prestaties en het uithoudingsvermogen volledig correct voor het programma van de fiets.
Rockrider koos voor Mavic Deemax-wielen (oude generatie, model 2021-2024) met 28 spaken voor een interne breedte van 28 mm. We hebben al lichter en dynamischer gezien, aangezien ze maar liefst 2100 gram wegen op de weegschaal, maar qua robuustheid zou er geen probleem mogen zijn.
Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden van de banden. De wielen zijn geschoeid met Hutchinson Griffus 2.4″ banden waarmee we een zeer slechte ervaring hebben gehad. Allereerst de profielkeuze: in onze ogen kan de Griffus 2.4″ aan de achterkant werken, maar voor de voorkant is hij niet agressief genoeg, vooral in natte omstandigheden. Dat is de rol van de Griffus 2.5″ en daarom is het jammer dat Rockrider niet het ‘juiste’ paar banden heeft gekozen.
Bovenal bleken ze in dit 66 tpi karkas + Hardskin-versterking veel te flexibel en kwetsbaar voor het programma van de fiets. We reden meerdere keren lek (door perforatie) dat ons ervan weerhield te genieten van deze Feel 900 LT, tot op het punt dat we er genoeg van hadden en een robuuster rubber monteerden.
Met de originele Hutchinson-band wordt ongeveer 200 gram per band gewonnen bij de dubbellaagse versie, maar uiteindelijk is dat de moeite niet waard. Hutchinson heeft echt werk om een betrouwbaar tussenkarkas te ontwikkelen dat kan concurreren met de Maxxis Exo+ en Schwalbe SuperTrail, en intussen moeten merken die in de verleiding zouden komen om voor Hutchinson te kiezen goed nadenken over het karkas dat het meest geschikt is voor hun fiets, en niet simpelweg kiezen uit een catalogus.
De rest van de onderdelen dragen de handtekening van Rockrider, zowel op het niveau van de cockpit (stuurpen van 35 of 45 mm afhankelijk van de maat en een stuur van 780 mm met een rise van 20 mm) als op het zadel (drop van 120, 150 of 170 mm voor de zadelpen). De dunne en harde handvatten spraken ons niet aan, maar het is een gemakkelijk onderdeel om te veranderen zonder veel geld uit te geven. Op deze foto’s is de cockpit anders dan de originele versie, maar dat is een test voor een toekomstig artikel.
Rockrider Feel LT: versies en prijzen
Het gamma van de Rockrider Feel LT is eenvoudig: twee modellen, elk verkrijgbaar in één kleur. Naast onze Feel 900 LT voor 3000 euro is er ook nog de Feel 700 LT voor 2000 euro. De uitrusting van deze laatste is minder hoogwaardig, maar blijft desondanks redelijk correct voor de prijs en hij is ‘gelukkig’ niet met de kwetsbare Hutchinson-banden van de 900 LT uitgerust.
De Feel 700 LT is uitgerust met een Sram NX Eagle-aandrijving, een RockShox Yari RC-voorvork, een RockShox Super Deluxe Select-demper, Sram DB8-remmen met Centerline-remschijven van 200 mm, Sun Ringle Duroc 35 (voor) / 30 (achter) wielen en Rockrider Grip 500 2.4″-banden.
Rockrider Feel 900 LT: de terreintest
Bergop zorgt de correcte houding ervoor dat je goed kunt trappen en biedt de vering de nodige ondersteuning. Op de steilste stukken zullen sommige mensen er misschien spijt van hebben dat ze geen iets rechtere zitbuishoek hebben (bijvoorbeeld 78°), maar voor een merk dat op een zo breed publiek mikt als Rockrider, is 77° al een zeer goede waarde.
We mogen niet vergeten dat niet iedereen klimmen uitzoekt met een gemiddeld stijgingspercentage van 15%. Op moderne all-mountain/endurofietsen is een zitbuishoek van 77° een gulden middenweg: iets dat niet perfect is in extreme situaties (zeer lichte of zeer steile helling), maar waarmee je je in deze situaties uit de slag kunt trekken en uitstekend werkt op alles tussenin.
Uiteindelijk is het vooral het gewicht van het beest dat beperkend zal zijn voor lange uitstapjes of beklimmingen. Hij mag dan wel probleemloos klimmen, toch voel je dat de Feel 900 LT 16 kg meesleurt, en ermee rijden zal een beetje training vergen … of veel energierepen.
Bergaf is het gewicht echter geen probleem meer en de Feel 900 LT onthult een mooi en veelzijdig karakter, zelfs op jumps. Omdat de vering op de zachtste stand is ingesteld, hebben zelfs beginnende mountainbikers genoten aan zijn stuur. Dit keer doet hij zich vergeten op een goede manier!
De meest ervaren bikers zullen misschien een klein gebrek aan stijfheid ontdekken, maar voor alle anderen, d.w.z. de meerderheid van de rijders, zal dit een pluspunt zijn: de fiets biedt goede grip op hellingen en heeft ons verrast door zijn stabiliteit op hoge snelheid, met een mooie filtering van kleine schokken.
Zoals verwacht bereiken we zijn grenzen op de flanken van de hellingen, vooral als we daar grote impacts aan toevoegen: door de balhoofdhoek van 65° en de hoge trapas steunen we snel op de voorkant en je moet dan ook zorgvuldig met je remmen, het gekozen traject en je zitpositie omgaan om niet verrast te worden. Wat dat betreft betreuren we de keuze voor zo’n hoge trapas wel een beetje. Een verlaging met 10 tot 15 mm zou voor iets meer stabiliteit in de lengterichting hebben gezorgd, zonder dat dit ten koste ging van het rijgedrag, aangezien we de hoek van 65° aan de voorkant behouden. Dramatisch is het niet, het gaat immers om tamelijk specifieke situaties die we niet op alle terreinen tegenkomen en die gemakkelijk te identificeren zijn om ons er eventueel op voor te bereiden.
De ophangingsarchitectuur waar we ons vóór de test zorgen over maakten, heeft ons tijdens onze testmaanden geen betrouwbaarheidsproblemen opgeleverd, maar we hebben gemerkt dat de ophangingsschroeven de neiging hadden om wat los te komen, vooral de verschillende bevestigingspunten op de voorste driehoek. Een regelmatige controle is sowieso altijd nuttig, ongeacht het merk en model van de fiets, maar hier adviseren wij om dit iets vaker te doen dan elders.
Het enige grote minpunt van deze Feel 900 LT in actie was, naast de banden, nogal onverwacht. Het blijkt dat de demper op de bovenbuis nogal omvangrijk is. Te omvangrijk! Met meerdere uitstekende randen is het een echte valstrik voor de knieën die er steeds, en soms behoorlijk pijnlijk, tegenaan botsen. Kniebeschermers zijn dan ook een must, en we verkopen geen onzin met dat advies! Met een veerweg van 150 of 160 mm zijn kniebeschermers natuurlijk sowieso geen slechte zaak, maar we hebben liever dat het een vrije keuze is dan iets dat wordt opgelegd door een ontwerp dat nog niet volledig is getest.
Verdict
Met zijn prijskaartje voor dit uitrustingsniveau, heeft de Rockrider Feel 900 LT geen onmiddellijke concurrentie en doet hij grote beloftes die hij waarmaakt in het terrein. Evenwichtig, toegankelijk en veelzijdig: zijn gedrag is volkomen eerlijk en in lijn met de gewoonten van het merk. Het is een fiets die zeker in de smaak zal vallen bij wie op zoek is naar een betrouwbare metgezel voor streken met een beetje hoogteverschil zonder er al te veel geld aan uit te geven. Voor deze prijs moet je echter altijd concessies doen: je mag dan wel Decathlon/Rockrider noemen, niemand kan wonderen verrichten. Hier is dus op het ontwerp van het frame en de afwerking bespaard. Soms vervelend (voor de bevestiging van de demper), maar als je dat voor lief wil nemen, blijft de Rockrider Feel 900 LT een uitstekende deal.
ROCKRIDER FEEL 900 LT
3000 €
16,35 kg Large, zonder pedalen maar met een binnenband en Fidlock-bidonhouder (16 g)
- Onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding
- Algemeen gedrag, een echte veelzijdige all-mountain waardig
- Toegankelijk om te besturen
- Betrouwbaarheid op lange termijn van de yoke en Trunnion-demper?
- Afwerking frame
- Bottom bracket hoogte mocht lager geweest zijn
- Te kwetsbare banden voor het programma van de fiets
- Te prominente demper die in aanvaring komt met de knieën
Beoordeling van de testers
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.decathlon.be