Test | RockShox SID World Cup: terug aan de top
Door Olivier Béart -
De RockShox SID is ongetwijfeld de bekendste XC-vork die er bestaat. De laatste seizoenen werd ze enigszins overschaduwd door de RS-1, die op de fietsen van de beste renners ter wereld verscheen, maar nu is ze terug zoals nooit tevoren. De nieuwe versie is lichter en voorzien van de splinternieuwe Charger-dempercartridge, die eerder al op de PIKE en de Lyrik te vinden was. We stonden dan ook te popelen om de RockShox SID 2017 op onze hometrails aan een test te onderwerpen. En zo geschiedde!
Eerste punt: de RockShox SID 2017 is enkel nog maar beschikbaar met een veerweg van 100 millimeter (optioneel is ook 80 millimeter mogelijk) en niet meer. Hierdoor kon RockShox alle parameters betreffende het chassis van de vork optimaliseren. Daardoor werd in termen van gewicht en stijfheid het best mogelijke compromis bereikt.
De algehele look van de vork wijzigt niet veel, maar het chassis van de RockShox SID 2017 is echt wel nieuw. Er werd overal aan de vorkpoten (die onderaan nog steeds hol zijn, net zoals op de vorige versie) wat gewicht gewonnen en ook de dropouts werden opengewerkt. Daarnaast kreeg de vorkkroon een nieuw design en is de vork nu standaard voorzien van de Maxle Lite-steekas. Op de hier geteste World Cup-versie zien we dat het t-stuk van de carbon versie ook vernieuwd werd, net zoals op het aluminium model.
Op de weegschaal bleven we een beetje op onze honger zitten ten opzichte van het door RockShox meegedeelde gewicht, en vooral ten opzichte van zijn grote rivaal: de Fox F32 Step-Cast
In totaal werd er volgens RockShox honderd gram gewicht gewonnen en volgens het merk weegt de SID World Cup 2017 in 27,5″ 1366 gram. Zelf waren we meer geïnteresseerd in het gewicht van de 29″-versie (die het meeste verkocht wordt) op onze trouwe weegschaal. En daar bleven we een beetje op onze honger zitten, want de weegschaal gaf 1480 gram aan met een stuurbuis die we hadden afgezaagd op 18 centimeter en inclusief de as (1510 gram met de speciale expander voor een carbon stuurbuis).
Oké, dit is licht, maar we hadden beter verwacht. De winst ten opzichte van het vorige model is niet flagrant (in ons archief vinden we een SID XX World Cup 29 van 1565 gram terug, inclusief lockout op het stuur, maar zonder as) en het is vooral 130 gram meer dan de nieuwe Fox F32 Step-Cast, om zijn directe concurrent te noemen, waarbij we in dezelfde configuratie als de SID uitkwamen op een gewicht van 1350 gram!
Kortom, we merken dat RockShox niet alles heeft ingezet op het gewicht en dat zie je ook aan de nieuwe interface wiel/vork die dezelfde stijl heeft als de Lyrik-endurovork. De nieuwe SID 2017 is voortaan compatibel met de Torque Caps, waardoor je het contactoppervlak van de cups van de naaf en de dropouts van de vork bijna verdrievoudigt. Het gaat hier om een open standaard die steeds meer wielfabrikanten in de toekomst zouden moeten aanbieden, maar wees gerust, ook klassieke wielen kunnen zonder probleem gemonteerd worden op de nieuwe SID. In dat geval profiteer je wel niet van de betere stijfheid van het geheel en zal je iets meer geduld moeten hebben bij het monteren van de wielen, want de kleine cups positioneren zich niet vanzelf in de grote inhammen van de vork, maar er is geen enkele mechanische contra-indicatie.
Om onze analyse van het chassis compleet te maken, geven we nog twee andere interessante details mee: de seals zijn vernieuwd en verbeterd om een soepele werking te bieden, en de remleiding wordt nu door een simpel maar geniaal systeem rotsvast op zijn plaats gehouden (en je hebt geen gereedschap nodig voor de montage ervan). Wij vinden het geweldig!
Vering en inwendige onderdelen
Behalve het gewicht en de stijfheid, is er nog een ander cruciaal punt om een goede vork te maken: en dat is wat zich er zich binnenin bevindt. Om terug te keren naar de top, werd de RockShox SID 2017 voorzien van een gloednieuwe Charger-dempercartridge, die geïnspireerd is op deze van de PIKE en Lyrik, de referenties bij de endurovorken.
Exit de Motion Control; de nieuwe Charger-dempercartridge is een volledig gesloten systeem met een expansievat (een soort van rubberen blaas die zich bovenaan op de cartridge bevindt). De zuiger die we hier op de rechter foto zien in een demo-cartridge met een doorzichtig lichaam, heeft een diameter van 10 millimeter. Ze is kleiner dan op de endurovorken, wat logisch is, want ze moet een plaatsje vinden in de bovenste vorkpoten, met een diameter van 32 millimeter, van de SID.
De compressie is nu regelbaar door negentien duidelijk te onderscheiden kliks, zodat de SID geschikt zou zijn voor een groter scala bikers zonder dat men een specifieke tuning moet uitvoeren (voor de dames of zwaardere bikers). Ook het blokkeersysteem werd vernieuwd en werkt voortaan door middel van ‘shims’ (kleine ringetjes). Ze beschikt over een tussenstand die de compressie licht afremt, en ze is zeer gesloten in de off-stand om te beantwoorden aan de vraag van de wedstrijdrenners. Wel is er nog steeds een blow-off systeem, dat ook vernieuwd werd, om schade te voorkomen als je toch een obstakel zou tegenkomen terwijl de vork geblokkeerd is.
Aan de linkerkant van de vork vinden we de Solo Air-cartridge, waarvan het volume aanpasbaar is door middel van ‘bottomless tokens’ en waardoor je de compressiecurve van de vork kan wijzigen. Door deze kleine cilinders toe te voegen, verklein je het volume van de luchtkamer. Daardoor heb je meer kracht nodig om aan het einde van de veerweg te geraken. Wij kozen voor twee tokens (je kan er maximaal vier toevoegen) en een druk van 80psi voor een renner van 75 kilogram. Dat is 20psi minder dan wat RockShox aanbeveelt, waardoor je een soepelere vork krijgt tijdens de eerste centimeters veerweg terwijl de tokens er voor zorgen dat de vork niet dichtklapt en vanaf het midden van de veerweg de vork terug stroever doen werken.
We waardeerden ook de gemakkelijke bereikbaarheid van de tokens. Hiervoor heb je nu een gelijkaardige tool nodig als deze om de cassette los te schroeven. Een uitstekende keuze die het risico verkleint om dit onderdeel te beschadigen, wat bij de klassieke systemen waar je een grote platte sleutel nodig hebt, wel eens het geval kon zijn.
Prijzen en versies
De RL is het instapmodel van de RockShox SID 2017 en is beschikbaar vanaf 655 euro. Maar opgelet: je beschikt dan wel over het nieuwe chassis (met een aluminium t-stuk), maar binnenin vind je nog steeds de Motion Control DNA-demper! Idem bij de SID XX met een lockout op de vorkkroon (922 euro met een aluminium stuurbuis). De nieuwe Charger-dempercartridge is pas beschikbaar vanaf de SID RLC (922 euro met een aluminium stuurbuis) en op de SID World Cup die we hier hebben getest (1255 euro met een carbon vorkkroon en stuurbuis).
Optioneel kan je ook een remote lockout aanschaffen voor de Charger-dempercartridge. Hiervoor wordt wel een supplement van 75 euro aangerekend en het gaat om een systeem met kabel (uitstekend en zeer soepel werkend, dit terloops gezegd zijnde). Alle modellen zijn beschikbaar in een versie van 15×100 millimeter en Boost 15×110 millimeter, alsook in 27,5” en 29”-formaat. De 29” Boost-modellen zijn ook compatibel met 27,5 Plus.
RockShox SID World Cup 2017: de terreintest
Nadat we zeer snel de juiste instellingen vonden (hierboven beschreven), en dat ondanks een grote waaier aan mogelijkheden, konden we volop genieten van de kwaliteiten van de nieuwe RockShox SID 2017. De vork was gemonteerd op een Canyon Lux die Sram ons uitleende voor deze test. De vorige SID mag er nog steeds zijn en het is een plezier om hem op sommige van onze testfietsen tegen te komen, net zoals de Reba die bijzonder gelijkend is, maar hier voelen we dat er weer wat vooruitgang is geboekt.
Net zoals met de RS-1, hebben we ook hier de indruk dat deze vork best wel voor lichte enduro’s geschikt is. Het is dan ook duidelijk dat de vork afstamt van de PIKE en Lyrik. De veerweg is dan wel kleiner, maar bij een gebruik in XC/Marathon voelen we dat de vork op de grond kleeft en soepel reageert bij een opeenvolging van schokken. Hier merken we geen storende trillingen of hebben we nooit het gevoel dat we te weinig veerweg hebben of dat de vork zal dichtkalppen: de nieuwe SID weet in alle omstandigheden van wanten en we maakten geen enkele situatie mee waardoor ze overweldigd leek.
De kwaliteit van de demping van de nieuwe RockShox SID, die is uitgerust met de Charger-dempercartridge, is voor ons de nieuwe referentie in het segment
Binnenkort krijgen we de kans om een directe confrontatie aan te gaan tussen de SID 2017 en de nieuwe Fox F32 Step-Cast. Maar in afwachting daarvan is de kwaliteit van de demping van de nieuwe RockShox SID, die is uitgerust met de Charger-dempercartridge, voor ons de nieuwe referentie in het segment. Met de twee toegevoegde tokens en een iets lagere druk dan aangeraden, is het comfort royaal aanwezig. De kleine schokken worden volkomen geëlimineerd en de vork heeft van geen enkele grote schok schrik. Dit alles staat zo indrukwekkend op punt, dat we hem zelfs wat uit zijn puur XC-programma durven halen. Maar zijn beperkte veerweg bekoelt ons enthousiasme een beetje en doet ons beseffen dat ze toch niet zo geschikt is voor andere disciplines.
Het instelsysteem van de compressie is zeer efficiënt en helpt goed om het perfecte compromis te vinden. Het is ook leuk om te zien dat er een lockout is, want het gaat tenslotte om een XC-vork. Maar eens dat je de goede instellingen hebt gevonden, hebben we echter nooit de behoefte om systematisch de lockout te activeren want zelfs bij het versnellen pompt de vering amper. En als we op een lang stuk asfalt of in een sprint toch de vork blokkeren, dan waarderen we de soepele bediening en de ergonomie van het instelwieltje. Kortom, dit verdient een tien op tien!
Het geheel is ook aanzienlijk stijver geworden. De vroegere SID, die oorspronkelijk ontworpen was voor 26″, kwam op dit vlak in 29″ een beetje te kort. Het nieuwe chassis zorgt voor een merkbare verbetering, vooral voor agressieve en zware bikers. Voortaan is de SID niet enkel meer gereserveerd voor lichte renners, en ook de precisie van de stuureigenschappen is verbeterd. Op de vork kan een remschijf van 200 millimeter gemonteerd worden. We hebben dat niet getest, maar de schijven van 180 millimeter verroerden geen vin. We hebben de SID ook getest met en zonder de Torque Caps. Er is een klein verschil, maar zelfs zonder voelen we goed dat het chassis aan stijfheid heeft gewonnen.
Heeft de RockShox SID 2017 de perfectie bereikt? We zijn bijna geneigd om ja te zeggen. Op het terrein voel je het gewicht niet. Dit is echt wel een lichte vork, maar de ‘weight weenie’ die in elke XC-renner sluimert, zal de gedachte dat hij niet met de lichtste vork van de markt rondrijdt, niet van zich kunnen afzetten. Op dit punt is het Fox dat een grote stap voorwaarts heeft gezet en niet RockShox. We kijken er naar uit om beide vorken op een directe manier met elkaar te confronteren om te zien welke vork het beste compromis biedt tussen gewicht/prestaties/stijfheid. In afwachting is er wel een ander punt dat ons een beetje ontgoochelde: de kwaliteit van de bestickering van de SID. De lak is mooi en solide, maar de stickers zijn snel beschadigd en komen te makkelijk los, wat voor deze prijs niet zou mogen. Te herdoen.
Verdict
De nieuwe RockShox SID 2017 houdt al zijn beloften … of toch bijna. Het gewicht dat we op de weegschaal vaststelden, was een kleine ontgoocheling, maar dat vergaten we op het terrein al snel. En door de wijzigingen die aan deze nieuwe generatie werden uitgevoerd, verovert de SID opnieuw de leiding in ons klassement van de beste XC-vorken van het moment. Zijn fantastische demping bereikt een zelden gezien verfijnd niveau in crosscountry en zijn stijfheid maakt de vork in staat om de zwaarste behandelingen te ondergaan. Leve de directe confrontatie met de Fox F32 Step-Cast, dat zal wat worden!
Links: de website van Sram