Test | Schwalbe Albert Radial: andere aanpak, sluitend resultaat!

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Schwalbe Albert Radial: andere aanpak, sluitend resultaat!

De Schwalbe Albert, die deze zomer tegelijk met de nieuwe ‘radiale’ karkassen werd gepresenteerd, is de nieuwe veelzijdige mountainbikeband voor gravity-praktijken van de Duitse bandenspecialist. Voor welk type terrein is hij bedoeld? Hoe past hij in de line-up tussen de Magic Mary, Big Betty en andere bekende namen? En vooral: wat is hij waard in vergelijking met de concurrentie? We hebben hem een aantal maanden in alle situaties getest, en dit is ons verdict:

Hoewel de Magic Mary een waar icoon is bij de enduro- en downhill-banden, had Schwalbe nog steeds geen echt veelzijdige MTB-band voor deze praktijken in zijn catalogus staan. De Magic Mary heeft een zekere veelzijdigheid, vooral aan de voorkant, maar faalt op het moeilijkste terrein en is helemaal niet geschikt voor het achterwiel waar hij te veel energie opslorpt en snel slijt. De Big Betty is dan weer een beetje het tegenovergestelde: goed op harde ondergrond en rond het achterwiel, maar beperkt in ruig terrein, en nog meer aan de voorkant.

De Schwalbe Albert situeert zich dan weer min of meer tegenover de Assegai van Maxxis, een band die overal goed is: precies op de aangestampte aarde van bikeparks, betrouwbaar op scherpe stenen en voldoende stabiel in losse of natte omstandigheden om geen bandenwissel te hoeven doen als de weersvoorspelling een paar dagen regen voorspelt. Op elk gebied afzonderlijk bestaan er efficiëntere MTB-banden, maar de Albert is de rationele keuze als je niet het hele jaar door van banden wilt wisselen.

Voor de band wordt een ‘2-3-2’ noppenontwerp aangenomen dat momenteel erg populair is en dat in verschillende varianten bij bijna alle fabrikanten te vinden is. Vanuit bepaalde hoeken zou je hem gelijkend kunnen vinden met de Hans Dampf, maar dan in een modernere en agressievere versie (hogere en bredere noppen).

De noppen zorgen voor een vrij geordend loopvlak, maar we merken ook aan alle kanten scherpe randen op, die niet naar voren zijn afgeschuind om bijvoorbeeld het rendement te verbeteren. De band zou dan ook zowel voor vooraan als achteraan moeten kunnen dienen.

Opgeblazen meet de band tussen 59,5 en 60 mm, voor een 29×2.5″ band op 30 mm velgen en bij 1,5 bar. Daarmee is hij iets ronder dan bijvoorbeeld een Maxxis Assegai, maar dit kan aan het karkas liggen: zowel de Trail- als Gravity-versie maken immers gebruik van de nieuwe ‘radiaal’-constructie van Schwalbe. De aanhalingstekens zijn nodig omdat de constructie meer radiaal is dan bij een klassieke band, maar niet zo radiaal als bijvoorbeeld op autobanden.

In tegenstelling tot de Magic Mary, die bestaat in een klassieke en radiale versie, is de Albert alleen verkrijgbaar met deze nieuwe constructie. Schwalbe heeft op logische wijze zowel de vorm als de plaatsing van de noppen aangepast om de voordelen ervan optimaal te benutten … en de nadelen te beperken.

Wat is een radiaal karkas?

Bij een fietsband zijn de draden waaruit het karkas bestaat onder een hoek van ongeveer 45° met de rolrichting van de band opgesteld en snijden ze elkaar onder een hoek van 90°. We noemen dit om vrij voor de hand liggende redenen een ‘diagonaal’ karkas. Bij de Albert heeft Schwalbe de plaatsing van deze draden volledig herzien, zodat ze veel loodrechter op de rolrichting staan ​​(rechtsboven, klassieke band aan de linkerkant). Het merk houdt de precieze hoek geheim, aangezien deze het hart van het hele systeem vormt.

Met een (bijna) radiaal karkas is de band flexibeler en vervormt hij beter op obstakels: Schwalbe kondigt 30% meer contactoppervlak aan bij dezelfde druk (1,5 bar) voor de radiaalband vergeleken met de klassieke band, en nog altijd 10% beter als we de druk met 0,5 bar verhogen. Hij zou ook beter moeten dempen, wat resulteert in een band die meer energie vrijgeeft bij schokken en meer grip en controle biedt.

Aan de andere kant zou de rolweerstand iets groter zijn vanwege de grotere voetafdruk en het grotere aantal noppen (en dus ook randen) die in contact staan met de ondergrond. Bij een gelijke druk zou hij iets minder goed bestand zijn tegen snakebites omdat het karkas gemakkelijker vervormt. Omdat het contactoppervlak echter zelfs bij een iets hogere druk groter blijft, zou het toevoegen van enkele tienden bar aan deze banden deze nadelen kunnen helpen compenseren om toch van de voordelen te kunnen profiteren.

Deze opstelling van de draden is echter slechts één manier om het karkas te construeren en definieert niet de structuur van de band op zichzelf. Zoals gebruikelijk wordt de Schwalbe Albert aangeboden in verschillende karkassen, allemaal met deze ‘radiale’ constructie maar min of meer robuust en versterkt. Er zijn twee versies: Trail (1110 gram in 27,5″ en 1180 gram in 29″) en Gravity (1245-1265 gram in 27,5″ en 1330-1350 gram in 29″, afhankelijk van de breedte). Voor één keer geeft Schwalbe geen details over hun overeenkomsten of verschillen, we weten enkel dat beide een 67 tpi-structuur gebruiken.

In de catalogus wordt de Schwalbe Albert aangeboden in zowel 29″ als 27,5″, telkens in breedtes van 2.5 en 2.6″. Vervolgens kun je kiezen tussen twee karkassen (Trail en Gravity) en twee rubbercompounds (Soft en Ultra Soft), maar niet alle combinaties zijn mogelijk. Het Gravity-karkas is bijvoorbeeld in 27,5″ alleen verkrijgbaar in Soft-rubber, een configuratie waarvan we denken dat deze ontworpen is voor fietsen met een mullet-opstelling (vooral e-bikes). Qua prijs moet je rekenen op 73,90 euro voor de Schwalbe Albert met het Trail-karkas, ongeacht de afmetingen of het rubbercompound, en op 79,90 euro voor de versie met een Gravity-karkas.

Schwalbe Albert Radial: de terreintest

 

We reden met deze nieuwe versie van de Schwalbe Albert – die alleen beschikbaar is met een radiaal karkas – op verschillende fietsen (Focus Jam2, Santa Cruz Vala, Scott Ransom en een e-bike geproduceerd door Kinesis voor de Bosch-testvloot), en dat met zowel het Trail- als Gravity-karkas, in 2.5 en 2.6 inch. We deden de test met vier verschillende testers. In alle gevallen realiseerden we ons onmiddellijk dat deze banden een ander rijgedrag vertonen, wat inhield dat we onze gewoontes moesten aanpassen. Het karkas geeft de indruk van een grotere flexibiliteit en het lijkt dat we ‘zachtere’ banden hebben dan normaal wanneer we met dezelfde bandendruk rijden als onze klassieke banden. Kortom, het eerste contact is nogal … verwarrend!

Als we het over ‘zachtere’ banden hebben, bedoelen we vooral de zijdelingse stijfheid, met een gevoel van vaagheid dat we kunnen waarnemen wanneer we in bochten met opstaande bermen veel druk zetten op de banden. Op zeer technisch terrein zonder al te veel opstaande bermen zijn ze niet echt penaliserend. Wat het rendement bergop betreft, hebben we de indruk dat de banden te veel aan de grond kleven.

Luisterend naar de aanbevelingen van het merk en andere rijders die al de kans hebben gehad om met de banden te rijden, hebben we de druk in de banden iets verhoogd. Afhankelijk van de piloten deden we dat met ongeveer 0,1 tot 0,2 bar. Dit lijkt misschien niet veel, maar het is genoeg om de perceptie aanzienlijk te veranderen en de sensaties aanzienlijk te verbeteren! De in het begin waargenomen gebreken verdwijnen grotendeels en maken plaats voor een gevoel van grip dat behoorlijk indrukwekkend is. Het rubber en het ontwerp van de band komen bijna op de tweede plaats, omdat het karkas in staat lijkt zich te vervormen aan de contouren van het terrein.

Met iets meer druk dan normaal heb je op glooiend terrein niet meer de indruk over een ‘kleverige’ band te beschikken, maar wat een grip als je bergaf gaat! Dit is vooral duidelijk bij wortels en natte stenen, waar de band zich aan de kleinste spleet lijkt te kunnen hechten en zo een verbazingwekkende grip biedt! Zonder kwaliteitsrubber zou dit uiteraard niet zo zijn. Het Schwalbe-rubber kennen we al (Addix Soft achter en Ultra Soft voor), maar hier lijkt dat rubber in combinatie met het radiale karkas zijn kwaliteiten nog beter tot uitdrukking te kunnen brengen.

De Schwalbe-radiaalbanden geven een bijzonder aangenaam fluweelzacht gevoel en we voelen ook dat de banden minder over het terrein hobbelen en dat de fiets ‘rustiger’ is op zeer ruw terrein. Het vertrouwen wordt vergroot, en dit wordt nog meer gevoeld als ze een zwaardere, elektrisch ondersteunde fiets uitrusten. Dit versterkt het aspect dat de fiets goed op de grond staat en die gemakkelijker de lijnen vasthoudt. Aan de voorkant is het vooral de zijdelingse grip die indruk maakt en de voorspelbaarheid van richtingsveranderingen, terwijl aan de achterkant vooral het gedrag bij het remmen en de tractie overtuigen, zeker bij het gebruik op een e-bike. De breedte van 2.5 inch lijkt het meest veelzijdig en relevant, maar de 2.6 inch wekte bij ons niet de indruk te breed te zijn of een te vaag gevoel te wekken. Op een e-bike kan deze laatste een interessante keuze zijn.

Onze testers waren unaniem over deze nieuwe Albert, op één na. Zijn agressieve rijstijl met veel sprongen slaagde er niet in om zich te verenigen met het gedrag van het radiaalkarkas, wat te vaag was voor zijn smaak en niet aangepast aan zijn zeer dynamische rijstijl. We kunnen hieruit afleiden dat dit karkas gericht is op piloten die op zoek zijn naar veiligheid en efficiëntie, meer dan op degenen die vooral (gecontroleerd) door de bochten glijden of veel druk zetten in bochten met opstaande bermen.

Tot hiertoe hebben we weinig over het profiel van de Albert gesproken, omdat we ons vooral het karkas en de manier waarop de band zijn werk doet herinneren, meer dan het ontwerp. Dat profiel kunnen we als veelzijdig omschrijven: hij heeft zijn grenzen in zware modder, maar hij doet het overal vrij goed, ook als het nat is. Wat de stevigheid betreft, betreurden we slechts één lekke band bij de Trail-versie en geen enkele bij de Gravity-versie, die vrij onverwoestbaar lijkt. Qua slijtage is het nog wat vroeg om iets te zeggen, maar het radiaalkarkas lijkt geen grote invloed te hebben en de afscheurende zijnoppen lijken tot het verleden te behoren.

Verdict

We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten met de komst van dit nieuwe type radiaalkarkas. We zeiden tegen onszelf: het is bekend en werkt in de auto-industrie, maar als het zo interessant was in de fietsindustrie, zou iemand het al eerder hebben uitgebracht. Misschien was het gewoon niet zo eenvoudig dat er een zekere maturiteit voor nodig was, maar in ieder geval zijn deze nieuwe radiaalbanden van Schwalbe voor de MTB een geslaagd product. We voelen een echte bijdrage wanneer het terrein ruiger wordt, waardoor de fiets rustiger wordt en meer op de ondergrond rust, ook in natte omstandigheden, omstandigheden waarin ze in staat lijken om de kleinste oneffenheden vast te grijpen om grip te bieden op wortels, stenen of op hellingen waar we gewend zijn om veel meer te glijden met klassieke banden. Sommige bikers zullen hun iets vagere gedrag wanneer je in bochten druk zet in opstaande bermen misschien minder waarderen, maar je hebt al een hoog rijniveau nodig om dit te beseffen, en dit lijkt meer een kwestie van smaak te zijn, want sommige van onze testers zijn erg snel en houden van door de bochten te razen. Als je de mogelijkheid hebt, raden we aan ze zeker eens te proberen, wij waren zeer aangenaam verrast door deze Schwalbe Albert en kunnen niet wachten om de test verder te zetten met de andere profielen.

Meer info via schwalbe.com

DoorOlivier Béart