Test | Scott Genius 740: veelzijdiger dan ooit
Door Olivier Béart -
De nieuwste Scott Genius is meer dan ooit de geweldig veelzijdige fiets waar hij sinds zijn begindagen om bekend staat. Doordat hij compatibel is met 27,5 en 29″-wielen, schrikken all-mountain of licht endurowerk hem niet af. Maar we vroegen ons af of hij niet te veel hooi op zijn vork neemt? We gingen op zoek naar het antwoord door de aluminium Scott Genius 740 aan een test te onderwerpen.
Nino Schurter kiest voor zijn wedstrijden steeds een Scott Spark RC, waarbij RC betekent dat de fiets bestemd is voor XC-wedstrijden. Maar ook in marathons blinkt de Spark uit. De Scott Spark is dan ook een zeer veelzijdige bike met 120/130 millimeter veerweg die tijdens eerdere testritten ons hart al meermaals wist te veroveren, zelfs zo fel dat we ons toen luidop afvroegen of hij de Genius niet in de schaduw zou zetten. En ook sinds de komst van het nieuwste model blijven we erbij dat er toch een zekere interne strijd moet zijn.
In de schoot van de Scott Genius-familie heb je de keuze uit meerdere aluminium of carbon frames en vooral ook uit twee wielmaten: de 700-serie doet het met 27,5+-wielen en banden van 2.8; de 900-serie met 29″-wielen en banden van 2.6. Het instapmodel van de 700-serie heeft een prijskaartje van 2599 euro (Genius 750), terwijl bij de 900-serie ons testmodel (Genius 940) het goedkoopste model is. Zijn prijs: 3399 euro. Bovenaan het gamma vinden we in de 700-serie de Ultimate (9799 euro) en in de 900-serie de met zijn oranje en groene kleuren zeer herkenbare Tuned (7499 euro). Weet ook dat de modellen waarvan het tweede cijfer een onpaar getal is (750, 730,…), zijn uitgerust met een dubbel kettingblad en de modellen waarvan het tweede cijfer een paar getal is (740, 760,…) zijn uitgerust met een enkelvoudig kettingblad.
Frame
De hydroformed buizen (uit 6061-aluminium) van onze Scott Genius 740 zijn identiek aan de buizen van de 750 en 730. Vanaf de Genius 720 heb je recht op een carbon/auminium frame en enkel de Tuned- en Ultimate-versie hebben een full carbon frame. Het grote verschil zit hem in het gewicht. Het frame van onze Scott Genius 740 klokt dan ook ruimschoots boven de drie kilogram af.
Dankzij de hyfroform techniek is het van op afstand praktisch onmogelijk te zien dat dit een aluminium frame is. De complexe vorm van de zitbuis en de bovenbuis zijn daar niet vreemd aan. Enkele jaren geleden had men dit trouwens nooit kunnen verwezenlijken.
Als je wat dichterbij gaat, merk je de lasnaden wel op. De kabels lopen netjes door het frame, enkel ter hoogte van het bracket verloopt het allemaal wat complexer. Zo complex dat je de lagers regelmatig moet wegnemen, wat betekent dat je ze ook regelmatig moet vervangen, want de PFBB92-lagers worden liefst zoveel mogelijk met rust gelaten. En we vinden het ook jammer dat de mooie lak snel schilfert en gevoelig is voor krassen. Hier is dus nog marge voor verbetering; de carbon versie scoort op deze punten dan ook beter!
Geometrie
Wat de geometrie betreft kunnen we spreken van een radicale ommekeer. De balhoofdhoek werd heel wat vlakker: van 67,5 of 68 graden op zijn voorganger naar 65 of 65,6 graden nu (afhankelijk van de positie van de flip chip en de wielen). De liggende achtervork werd bijna één centimeter korter (436 millimeter) en de rechte zithoek moet ervoor zorgen dat de trapefficiëntie zo groot mogelijk is. Het refrein is gekend en de vraag is dan ook of de melodie wel goed klinkt op het terrein, maar bemoedigend zijn deze cijfers in ieder geval.
Wanneer we plaatsnemen op de Genius 740 valt het ons meteen op dat dit helemaal geen extreem lange fiets blijkt te zijn, en dat ondanks de zeer lange reach van 472 millimeter (Large). Dit was eerder op de Spark ook al het geval. Onze testers, die tussen 1m78 en 1m82 groot zijn, reden toen tijdens een test van de Spark met een Large terwijl op papier de Medium met een reach van 450 millimeter zou volstaan. Maar op papier en op het terrein zijn twee verschillende dingen!
In de link zit een flip chip waarmee je de geometrie van de fiets subtiel kunt aanpassen. Dat is niet nieuw bij Scott en meerdere generaties van hun fietsen zijn al uitgerust met dit systeem. Toch hebben we het gevoel dat het nu pas voor het eerst echt nut heeft. Met de flip chip wijzig je de hoeken (met 0,4 graden) en de hoogte van het bracket (0,6 millimeter) in functie van de gekozen wielmaat. Op de oude Genius hebben we echter nooit het nut van de High-positie van de flip chip begrepen.
Op de 27,5″-wielen passen banden van 2.5 tot 2.8 (hier standaard gemonteerd), op de 29″ raadt Scott banden aan van 2.4 tot maximaal 2.6. Best dikke banden dus en hieronder geven we een klein overzicht met de aanbevelingen:
- 27,5 x 2.5: in dit geval ben je bijna verplicht om de flip chip in High te zetten, in Low riskeer je om overal tegenaan te botsen met de cranks.
- 27,5 x 2.8: ook hier beveelt men de High-positie aan, maar Low is mogelijk (vooral voor zeer ervaren rijders).
- 27,5 x 2.8 achteraan en 29 x 2.4 vooraan: High en Low is mogelijk. De High-positie maakt de fiets heel evenwichtig maar in zeer steile afdalingen is de Low-positie een must, ook al zal je af en toe met je cranks ergens tegenaan botsen.
- 29 x 2.4: Low wordt aanbevolen. In High zit je te hoog en we kunnen ons best voorstellen dat dat met een 29×2.6 (wat we niet getest hebben) nog erger is.
Het is kinderspel om de flip chip van positie te verwisselen, dus laat dit je niet tegenhouden om zelf de nodige tests uit te voeren tot je de ideale positie hebt gevonden. En de werking van de vering wordt ook niet echt beïnvloedt door de flip chip, dus je hoeft niet telkens je vering opnieuw te regelen.
De ophanging
In vergelijking met de vorige generatie van de Genius, is Scott voor het nieuwe model vertrokken van een wit blad. Uiterlijk heeft het ene model niets gemeen met het andere en dat geldt ook voor de ophanging. Van een monolink stappen we nu over op een four-bar linkage met een Horst Link-scharnierpunt op de liggende achtervork.
Wanneer we de ratio curve van de nieuwste Scott Genius vergelijken met die van zijn voorganger, stellen we vast dat het oude model was uitgerust met een degressief werkende vering (type XC) en het nieuwste model met een duidelijk progressiever werkende vering. Dit is nog geen typische curve van een endurofiets, maar wel van een goede all-mountain.
De oude Genius mag dan wel een degressief werkende vering hebben, toch waren zijn anti-squat prestaties eerder aan de lage kant. Op de nieuwe Genius zijn de anti-squat prestaties verbeterd en de vering reageert veel minder gevoelig op de invloed van het trappen op de pedalen. Het belangrijkste scharnierpunt zit exact boven het hoogste punt van het kettingblad van 32 tanden. De logica achter het ontwerp van de oude en de nieuwe Genius is dan ook totaal tegenovergesteld aan elkaar, maar de laatste versie lijkt iets coherenter. De anti-rise waarde toont dat de vering actief blijft en dat fiets zijn stabiliteit behoudt bij het remmen.
De TwinLoc-bediening op het stuur, waarmee je de compressie van de demper regelt, blijft. Je hebt daarbij de keuze uit drie posities: open, trail en volledig geblokkeerd. De gebruikte demper is wel niet de Scott-specifieke Nude-demper wiens veerweg in de trail-stand vermindert tot 110 millimeter. Aan de buitenkant valt dit niet op, maar verderop zullen we zien wat dit op het terrein geeft. Indien gewenst kan je de Genius 940 uitrusten met een Nude-demper, maar een grote demper met een externe cilinder valt bijna niet te monteren op de Genius-modellen.
Onderdelen
Onze Scott Genius 740 is niet meteen uitgerust met luxueuze onderdelen. Er werden enkele toegevingen gedaan, wat te merken is aan het gewicht. Gelukkig merken we dit niet aan de werking en de ergonomie van het geheel.
Zowel vooraan als achteraan is de nieuwe Genius uitgerust met een Fox Performance-vering. De demper is dus een klassiek model met drie posities voor de compressie en niet de Nude-versie die speciaal voor Scott werd ontwikkeld. Ook vooraan is de Fox 34-voorvork in drie posities instelbaar voor de compressie. Het geheel werkt echt goed samen, ook al hebben we soms de indruk dat de voorvork achter de feiten (lees capaciteiten) van de fiets aanholt. Maar daar komen we nog op terug.
De Sram GX Eagle is een evidentie in deze prijsklasse. Ze werkt goed, ook al is ze niet zo snel als de topmodellen. Het enige minpunt is dat de afwerkingslaag van de brede cranks zeer snel slijt. We zijn beter gewoon van Sram. De kleine kettinggeleider van Scott werkt efficiënt en is zeer discreet. Mooi!
De Shimano MT500-remmen werken even goed als XT-remmen en de niet al te dynamische Syncros-wielen hebben tenminste de verdienste dat ze stevig zijn. Ze hebben onze test in ieder geval heel goed doorstaan. Voor de banden doet Scott een beroep op de onvermijdbare Maxxis Rekon (2.8). De keuze voor deze polyvalente band is terecht, ook al heeft hij het op het voorwiel lastig in modder. Maar we raden eerder aan om over te stappen op 29″-wielen dan op een andere Plus-band.
De Syncros-stuurpost met een 760 millimeter breed stuur en een stuurpen van 50 millimeter vinden we esthetisch en ergonomisch. De dropper post van hetzelfde merk (dat toebehoort aan Scott) werkt zeer goed, ook al merkten we aan het einde van onze test wat speling op. De drop bedraagt 100 millimeter op de Small, 125 millimeter op de Medium en 150 millimeter op de Large en Extra Large. De bediening op het stuur is basic maar betrouwbaar en het is zelfs mogelijk om de dropper post gelijktijdig met de TwinLoc te activeren, zodat je de veringen openzet op hetzelfde moment dat je het zadel laat zakken. Slim!
Tot slot nog een woordje over het gewicht; onze Scott Genius 740 (Large) klokte op de weegschaal af op 14,18 kilogram. Dat is niet licht en daarmee komt hij in het gemiddelde terecht in dit segment. Qua prijs bevindt hij zich niet ver van een Specialized Stumpjumper Comp AL (3499 euro) of andere vergelijkbare fietsen bij de grote merken. Ben je echt op zoek naar iets goedkoper, dan moet je je richten tot de onlinemerken zoals Rose met de Root Miller (2915 euro) of Canyon waarvan de nieuwe Spectral duidelijk goedkoper is met een vergelijkbare uitrusting (Spectral 6.0 AL – 2699 euro).