Test | Scott Ransom: goed schudden voor gebruik
Door Paul Humbert -
Enkele weken geleden presenteerden we jullie al de nieuwe Scott Ransom. Ondertussen hebben we ook onze test afgesloten, een test die ons naar de omgeving van het Zwitserse Fribourg bracht, waar de hoofdzetel van Scott zich bevindt. We pikten er de Scott Ransom 900 Tuned op die ons de rest van de zomer zou vergezellen en nu we er toch waren, namen we meteen ook een kijkje in het plaatselijke Berra Bike Park.
Naast de plaatselijke trails rond Fribourg, verkenden we met de nieuwe Scott Ransom ook de Vogezen en Alpen. Eindigen deden we onze test op de paden van de Azurenkust. Het serieuze werk dus. De banden dragen ondertussen de eerste sporen van deze uitgebreide test en de remblokjes zijn helemaal warm gereden, tijd dus om hier onze bevindingen neer te pennen. Wij reden trouwens enkel met de 29″-wielen, maar weet dat de Ransom ook compatibel is met 27,5″-wielen.
Het mag geen verrassing heten dat de nieuwe Scott Ransom 900 is uitgerust met topmateriaal. Vooraan levert de Fox 36 Fit 4 Remote Kashima-vork een veerweg van 170 millimeter, achteraan doet de speciaal voor deze fiets ontworpen Fox Nude TR Evol-demper hetzelfde. Beiden worden bediend met een TwinLoc op het stuur die drie standen telt. Je kunt met deze TwinLoc niet enkel je vering blokkeren, je kunt de veerweg er eveneens mee beperken tot 120 millimeter.
Fox zorgt ook voor de Transfer-dropper post op de fiets. Deze is op de M, L en XL enkel verkrijgbaar met een drop van 150 millimeter, op de S staat een model van 125 millimeter. Voor het zadel viel de keuze op een Syncros Tofino 1.5 met titanium rails; een vrij hard zadel dat desondanks toch comfortabel aanvoelde.
De bediening van de dropper post werd op dezelfde beugel gemonteerd als de TwinLoc-hendel. Beiden werken goed, maar ergonomisch mag men dit geheel wat ons betreft toch even herbekijken. Indien je de bediening van de dropper post zo dicht mogelijk bij de duim wilt plaatsen, komt de TwinLoc-hendel verder naar voren te staan, waardoor het wat meer inspanning vereist om deze te bedienen, zeker bij het schakelen naar de derde positie.
Voor de aandrijving doet Scott een beroep op een Sram XO. Een zeer betrouwbare oplossing zou uit onze test blijken. De Code-remmen van hetzelfde merk lieten ons niet in de steek in de lange afdalingen en we vonden ze zelfs beter presteren dan de Guide-remmen.
De wielen komen van Syncros, het onderdelenmerk van Scott. De Revelstoke-exemplaren hebben een velgbreedte van 30 millimeter. In combinatie met een stijf frame apprecieerden we de zekere tolerantie wel, maar we vonden ze net niet stevig genoeg. Na een test van twee maanden zien we dan ook redelijk wat deuken op de achtervelg en er zit ook een kleine slag in het wiel.
De Maxxis Minion DHF-banden zorgen voor de nodige grip, ook tijdens het remmen. We telden één lekke band (achteraan) tijdens onze test en diezelfde achterband ziet er aan het einde van onze test ook al enigszins versleten uit. Scott raadt aan om op de 29″-wielen met 30 millimeter brede velgen een band van 2.6″ te monteren.
Met een simpele beweging kan je de hendel van de snelspanner van het achterwiel verwijderen waarna deze verandert in een Torx T25-sleutel. Handig, en de hendel is makkelijk opnieuw te monteren. Ook het geïntegreerd spatbord op de vorkboog is mooi uitgevoerd.
Karakteristiek is de stuurpost op deze Scott Ransom 900 Tuned 2019. De combo stuur/stuurpen komt van Syncros en kreeg de naam Hixon. Het stuur heeft een breedte van 780 millimeter, een rise van 20 millimeter en een backsweep van 8 graden. Het geheel is uit carbon en ziet er goed uit, maar dat laatste is uiteraard een kwestie van smaak. Belangrijker is de terreintest, al is een stuurpost een zeer persoonlijk iets en veel personen hebben ook moeite om hun vaste gewoontes overhoop te gooien voor iets nieuws. Wij passen ons echter snel aan en vinden meteen onze draai aan de Syncros Hixon. Alles lijkt coherent met de rest van de fiets, ondanks het feit dat zo’n combo betekent dat je weinig aanpassingsmogelijkheden hebt. Maar na een lange afdaling in de Alpen kregen we wel pijn in onze handen, iets dat zelden voorkomt. Is het geheel te stijf? Misschien.
Tot daar de onderdelen die specifiek zijn voor de Scott Ransom 900, laat ons het nu hebben over zijn dynamische kwaliteiten. De Scott Ransom 2019 bleek een zeer veelzijdige fiets die op heel wat terreinen uit de voeten kan. In het gamma van Scott kreeg hij de stempel ‘enduro’ opgeplakt en je zou dan ook kunnen denken dat de Ransom pas tot zijn recht komt wanneer het steil naar beneden gaat. Maar wat bleek, ook tijdens het trappen op de pedalen bleek hij zeer efficiënt te zijn. Met de TwinLoc blokkeerden we de veringen en de veerweg van 170 millimeter bleek geen handicap wanneer we stevig moesten doortrappen. Net zomin als het gewicht van 13,50 kilogram (Large), wat verbluffend is voor een fiets uit deze categorie.
Ook de tussenstand van de TwinLoc draagt op hobbelige paden zijn steentje bij. In deze tussenstand reduceren we de veerweg van oorspronkelijk 170 millimeter tot 120 millimeter zodat we nog steeds over voldoende grip en tractie beschikken. Bergop en in wedstrijdomstandigheden gebruikten we deze stand vaak. Met deze tussenstand houden we beter de controle, want je weet nooit wat het terrein eventueel in petto heeft. Ook het comfort is beter en de fiets werkt efficiënter. In de endurowedstrijd die we met de Ransom betwist hebben, begonnen we aan alle specials met een veerweg van 120 millimeter. Pas wanneer we op snelheid kwamen, zetten we de demper volledig open.
We vertelden al dat we meteen onze draai vonden aan het stuur van de Scott Ransom en dat gevoel zou tijdens onze hele test zo blijven. Je hoeft ook niet per se goed uitgerust of in topvorm te zijn om met deze Ransom te rijden. Een makkelijk in de hand liggende fiets dus die niet meteen de volle 100% van zijn capaciteiten en talenten toont eens je er wat wilder terrein mee opzoekt. In vergelijking met een Genius is de fiets iets minder levendig, maar de vering werkt wel gevoeliger en de Ransom is ook stabieler.
Je kan met de Ransom ook rustig rondcruisen, maar liefst van al wordt hij natuurlijk tot het uiterste gepusht. Het is een uit de kluiten gewassen endurofiets die houdt van actie. Veel actie, dat stelden we vast toen we met hem een bikepark introkken en in het spoor wilden blijven van enkele beginners. De snelheid lag niet al te hoog en we hadden de indruk dat de fiets niet alleen minder comfortabel was dan voorheen, maar ook minder precies en minder grip had. We eindigden met enkele snelle afdalingen en dan kwam zijn ware aard weer naar boven. Op dat moment is de grip van de Ransom indrukwekkend, iets wat we ook op ander terrein al hadden ondervonden.
De Ransom 2019 schenkt veel vertrouwen wanneer het snel gaat. En hij bleek ook wendbaar. De enige keer dat de fiets ons wat groot leek, was op enkele smalle en technische paden in het zuiden van Frankrijk. Op die paden lag de snelheid veel minder hoog, waardoor de fiets wat lui leek om in actie te treden.
Tijdens de endurowedstrijd die we aan zijn stuur reden, konden we 100% op de fiets rekenen. Dankzij het topmateriaal waarmee hij is uitgerust, kun je je probleemloos in het onbekende storten. We prijzen de keuze van Scott om niet te opteren voor carbon wielen. De aluminium wielen zijn iets toleranter en helpen de grip en het comfort vergroten, waardoor hij voor een groter publiek geschikt is. Wel is het zo dat de gekozen wielen iets te kwetsbaar bleken, maar het gebruikte metaal stellen we niet in vraag.
Tijdens onze twee maanden durende test reden we steeds met 29″-wielen en we moeten toegeven dat we nooit de behoefte voelden om over te stappen op de kleinere 27,5″-wielen. Deze wielmaat gaat hem dan ook perfect af.
Tot slot hebben we het nog even over de grote nieuwigheid op de Scott Ransom 2019, de Nude TR Evol-achterdemper. Door de extra luchtkamer beschik je over twee compressiecurves op één en dezelfde demper. Net zoals met extra tokens, kun je nu via een externe bediening het luchtvolume aanpassen.
Wij hebben twee configuraties getest. Een met weinig lucht in de demper en waarbij de extra luchtkamer afgesloten werd. Deze oplossing zorgt voor een zeer progressieve compressie. In de tweede configuratie gebruikten we een meer standaard oplossing met een groter luchtvolume en een meer lineaire compressie. De twee oplossingen bleken interessant naargelang het terrein waarop we reden: technisch, steil of rechttoe rechtaan. We pasten de instellingen van deze tweede configuratie nog lichtjes aan zodat de fiets bergaf echt goed stabiel bleef en zich bijna gedroeg als een kleine DH-fiets. Op minder ruige trails of trails met meer flow kozen we met een klik voor een andere compressiemodus zodat de fiets wat levendiger en dynamischer werd. Finaal kozen we vooral voor de tweede oplossing waardoor de fiets stabieler bleef.
En ook al bleven we vaak in dezelfde configuratie rondrijden, toch vinden we het leuk dat we de mogelijkheid hebben om te kiezen. Wanneer je de tussenstand van de TwinLoc efficiënt gebruikt, valt dit nog meer op. Je profiteert dan van een uitstekend werkende vering en een goed platform om stevig op de pedalen te trappen en enkel in afdalingen hoef je de veringen volledig open te zetten.
Verdict
De Scott Ransom 900 Tuned 2019 heeft ons hart gestolen. Hij is niet uitgesloten van kleine foutjes, maar hij heeft alles wat we verwachten van een moderne endurofiets. Het is een uitstekende daler maar zakt er niet meteen door wanneer er op de pedalen moet getrapt worden. Hij voelt zich uiteraard het beste thuis in het gebergte, waar je veel plezier zult beleven om hem uit te dagen. Het is dan dat zijn ware aard bovenkomt en uiteindelijk is dat het liefste dat hij heeft.
Meer info op www.scott-sports.com
Onze presentatie van de Scott Ransom lees je hier: www.vojomag.nl/nieuw-scott-ransom-de-comeback-van-een-grote-enduronaam
Test | Scott Ransom: goed schudden voor gebruik