Test | SKS Germany EXPLORER STRAPS 800-zadeltas vs EXPLORER EDGE-frametas
Door Jan Van Herck -
Als mountain- of gravelbiker heb je niet alleen nood aan een bidon met water en sportdrank en een gel/bar of twee. Ook reservemateriaal zoals een multitool, een binnenband, een pomp en bandenlichters behoren tot het gamma aan essentiële benodigdheden van een biker. En om dat allemaal weg te stoppen heb je een zakje nodig. Wij onderwierpen zowel de EXPLORER EDGE-frametas als de EXPLORER STRAPS 800-zadeltas van SKS Germany aan een nader onderzoek.
Het Duitse merk SKS staat bekend voor kwaliteitsvolle producten zoals bidonhouders, spatborden, pompen, multitools en dergelijke meer. Ze hebben hun reputatie voornamelijk te danken aan de hoge duurzaamheid van hun producten, “deutsche Gründlichkeit” als het ware. Ook wat fietstassen betreft, is dat het geval. In het verleden hebben we de bikepacking-spullen al aan een onderzoek onderworpen, en nu zijn dus de kleinere zakken aan de beurt.
SKS EXPLORER STRAPS 800
Het meest voor de hand liggende item voor wie eropuit trekt met de gravelbike is een zadeltas. Bij SKS heeft die de benaming EXPLORER STRAPS 800 meegekregen, waarbij de 800 staat voor het volume van de tas: 0,8 liter. Dat volume is in vergelijking met zadeltassen van andere merken vrij groot. Andere merken zitten rond de 0,6 liter volume voor een zadeltas.
Het voordeel van wat meer volume is dat je er meer spullen in krijgt. Zowel een reserve-binnenband, als bandenlichters als een kleine multitool als een CO2-patroon geraken vlot in deze zadeltas. Dat is onmiskenbaar een voordeel en maakt deze EXPLORER STRAPS 800 tot een uitstekend product.
Ook de montage van de zadeltas verloopt prima. Er is een velcro strap voorzien voor bevestiging aan de zadelpen en twee aparte straps voor bevestiging aan de zadelrail. Op die manier wordt de zadeltas strak en recht tegen je zadel getrokken en kan je gemakkelijk een spatbord ertussen steken indien nodig.
Deze zadeltas is waterafstotend en de ritssluiting ziet er duurzaam en robuust uit. Dat laatste is niet onbelangrijk want wanneer er modderspatten en water in een ritssluiting terechtkomen, kraakt en knarst de ritssluiting van de zadeltas. Met veel wringen gaat de rits dan nog wel open, maar dichtritsen wordt dan onmogelijk. Deze ritssluiting moet dat voorkomen en onze testritten bevestigen dat. Voor het extra gewicht van 137 gram moet je deze zadeltas alvast niet laten en voor de prijs van net geen 23 euro koop je als gravel- of mountainbiker een kwaliteitsvolle zadeltas.
SKS EXPLORER EDGE
EXPLORER EDGE is de benaming voor de frametas uit het gamma van SKS. Die frametas weegt 164 gram, bevestig je via 3 velcro straps aan het frame, is waterafstotend en kost 22,99 euro. Wat volume betreft kan je er ongeveer 1 liter in kwijt, en daarmee is hij volumineuzer dan de STRAPS 800 uit deze review.,
De velcro straps waarmee de tas aan het frame wordt bevestigd, zijn robuust en voldoende lang uitgewerkt. Maar die straps kunnen afgeknipt worden en voor een mooie montage op deze stalen testfiets hadden we dat moeten doen. Omdat we deze frametas ook op een carbon fiets met dikkere bovenbuis willen proberen, hebben we dat (nog) niet gedaan.
Wat de montage betreft, zijn er 2 velcro straps voorzien voor bevestiging aan de bovenbuis en 1 voor bevestiging aan de zitbuis. Concreet is er dus enkel een bevestiging mogelijk in de hoek tussen de horizontale en de verticale buis “achteraan” het frame. Dat kan wat ons betreft ook anders en mits enkele kleine ingrepen, namelijk een extra bevestiging vooraan en onderaan de frametas, zou je deze EXPLORER EDGE ook op andere plaatsen op het frame kunnen bevestigen.
Wij zijn eigenlijk fan van frametassen die tussen de bovenbuis, balhoofdbuis en onderbuis worden gemonteerd. Op zich is het geen ramp dat dit bij deze frametas niet kan, maar door deze montage duwt de onderkant van de frametas tegen de bidonhouder en bidon op de zitbuis. Dat euvel kan je vermijden door bij SKS een zogenaamde “cage shifter” aan te schaffen. Kort samengevat een tussenstuk waardoor je de bidonhouder lager op het frame kan monteren en je dus meer plaats maakt voor je bidon in combinatie met deze frametas.
Wat het volume betreft is een liter een prima volume voor bikers die op pad gaan voor een dagtrip of veel reservemateriaal willen meenemen. Daarvoor zijn de compartimenten aan de zijkant van deze EXPLORER EDGE heel handige extra’s. Op die manier speel je een reserve “chain link” of een klein potje “chain lube” niet kwijt. Het volume is zelfs zodanig groot dat je vlot een pomp of ander materiaal opgeborgen krijgt in deze tas.
Wij monteren onze pomp graag op de schuine buis en stoppen deze framebag liever vol met sportvoeding of een dunne winterbody. In 1 liter framebag krijg je immers wel wat spullen weggestopt. Alleen is het zaak om daar niet in te overdrijven. Want als de framebag propvol zit, komt hij als het ware een beetje bol te staan, waardoor er een kans bestaat dat de zijkant van de tas tegen je benen schuurt. En dat wil je absoluut voorkomen …
Betekent kiezen ook verliezen?
Kiezen is verliezen, die spreuk is ons wel bekend. Maar gaat dat ook op in deze context? Welke keuze zouden wij maken? Allereerst zijn wij fan van een zadel- of frametas die “vast” op de fiets blijft hangen, zeker op onze gravelbike. Op die manier kan je last minute de fiets pakken en wegwezen zonder je zorgen te moeten maken over het feit of je alle reservemateriaal mee hebt. Vanuit die optiek zijn zowel de EXPLORER EDGE (frametas) als de EXPLORER STRAPS 800 (zadeltas) zeer geschikt.
Puur uit praktische overwegingen zouden we dan kiezen voor de zadeltas die permanent blijft hangen, aangevuld met de frametas voor lange(re) dagtrips. Een zadeltas die permanent onder je zadel blijft hangen valt esthetisch te verantwoorden en bovendien kan je er al het nodige reservemateriaal in kwijt. Aankoop nummer 1: de EXPLORER STRAPS 800.
Voor de langere ritten, wanneer er meer sportvoeding of extra kledij vereist is, is de EXPLORER EDGE een zeer geschikte aanvulling. Je kan de frametas snel monteren, er kan veel volume in en de compartimenten binnenin maken dat het geheel overzichtelijk blijft. Op voorwaarde dat je een extra “cage shifter” aanschaft om de bidonhouder lager op de zitbuis te plaatsen. Aankoop nummer 2 en 3 zijn bij deze bekend.
Verschillende gravelritten met de EXPLORER EDGE en STRAPS 800 bevestigen bovenstaande conclusie. De zadeltas krijgt wat ons betreft prioriteit en gaat vast onder het zadel blijven hangen met al het nodige reservemateriaal. De frametas bevestigen we wanneer we extra’s tijdens de gravel ride nodig hebben. De afwerking is zoals steeds bij SKS geen extra maar inbegrepen in de prijs: robuust, duurzaam en kwaliteitsvol.
Meer info via www.sks-germany.com