Test | SKS Germany FLAP GUARD & S-GUARD: spatvrij de winter door
Door Jan Geys -
Wanneer de grauwe herfst- en wintermaanden hun intrede doen, staan onze ritjes door bos en hei vaak synoniem voor spelen in de modder. Om die ritjes de baas te kunnen, heb je nood aan de juiste attributen. Twee van zulke onmisbare attributen vinden we in de familie van spatborden van het Duitse SKS Germany. We monteerden vooraan een FLAP GUARD en achteraan een S-GUARD, en namen een duik in het modderbad.
Het principe van de kleine spatborden is eenvoudig: je ontvangt een voorgesneden ‘plat’ stukje kunststof dat je zelf zijn ronding moet geven en vervolgens met kabelbinders aan de vorkboog en vorkpoten of onder het zadel monteert voor een minimum aan bescherming. Groeven geven duidelijk aan waar je hen dient te plooien om ze hun vorm te geven.
Vooraleer we ze op hun plaats gaan monteren, zetten we eerst even de feiten op een rij. De FLAP GUARD meet exact 32 centimeter en doet de wijzer van onze weegschaal stoppen op 38 gram. Daarmee is hij een stuk langer dan de meeste modellen die – nu een kleine twee jaar geleden – aan bod kwamen in ons dossier over voorspatborden (lees: 8 voorspatborden op de testbank). De prijs van dit spatbord: 9,99 euro.
Wanneer we de S-GUARD bekijken, valt meteen op dat deze vrij klein uitvalt. Dit spatbord voor onder het zadel meet bij SKS 24 centimeter, waar gelijkaardige exemplaren bij de concurrentie makkelijk de helft langer zijn. Ook in de breedte valt de S-GUARD eerder smal uit. Op de weegschaal geeft dit een gewicht van 24 gram. De prijs bedraagt net zoals bij de FLAP GUARD 9,99 euro.
Over de plaats van de gaten voor de kabelbinders werd op de FLAP GUARD goed nagedacht, waardoor het spatbord zo dicht mogelijk tegen de vork kan gemonteerd worden met vier (meegeleverde) kabelbinders.
Achteraan schuiven we de S-GUARD over de zadelrails op zijn plaats en voor de zekerheid hebben we er nog een extra kabelbinder aan toegevoegd. In tegenstelling tot bij de FLAP GUARD is die hier niet bijgeleverd.
SKS FLAP GUARD en S-GUARD: de terreintest
Het grote voordeel van een test van een voorspatbord is dat je er met je neus bovenop zit. Onderweg zien we dat het voorspatbord het opspattende water echt wel van richting doet veranderen. Fijn is dat je ogen dankzij het kleine spatbord niet vol modder lopen. Aan de zijkanten worden de dichtingen van de vork ook extra beschermd.
Waar we enthousiast zijn over het voorspatbord, zijn we dat minder over de S-GUARD onder het zadel. Eigenlijk zou dit spatbord moeten zorgen voor minder nat en vuil op rug en bips, maar na een korte testrit was onze broek toch goed vuil. Nochtans valt onze band met een breedte van 2.35” perfect binnen de maximale grenswaarde van 2.5” die SKS meegeeft. En ook onze dropper post heeft geen baat bij dit spatbord.
Op de mountainbike is dit spatbord dus een fail, maar ons buikgevoel zei ons dat we de S-GUARD een tweede kans moesten geven op onze gravelbike. En daar deed hij wel zijn werk. De oorzaak zoeken we in onze banden: onze MTB-banden met grote noppen werpen nu eenmaal meer nattigheid op dan de fijne noppen op de gravelbike. Zolang er geen dropper post op de gravelbike zit, is de S-GUARD daar wel een goede keuze.
Boven het achterwiel vinden we een investering zoals de MUDROCKER echter een veel beter idee, die test lees je hier: SKS Germany MUDROCKER-spatborden: no mud, no glory! In dat geval geniet ook de (eventueel aanwezige) dropper post van wat extra bescherming.
Verdict
Over het voorspatbord kunnen we kort zijn. Waar je zonder spatbord gegarandeerd met de nodige sproeten in je gezicht thuiskomt, is dat dankzij de FLAP GUARD (bijna) niet meer het geval. Dit spatbord zal tijdens natte periodes dan ook standaard op onze fiets blijven staan. Voor de S-GUARD liggen de kaarten anders. Op onze mountainbike bedanken we vriendelijk voor dit spatbord en verkiezen we zoals gezegd de MUDROCKER, waarmee de hele achterkant van de fiets sowieso beter beschermd is tegen modder en vuil, maar op onze gravelbike vinden we het kleine formaat van de S-GUARD wel aangenaam om mee op pad te gaan.
Meer info via www.sks-germany.com