Test | Specialized-banden Renegade, Fast Trak & Ground Control: in al hun versies uitgebreid getest!

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test | Specialized-banden Renegade, Fast Trak & Ground Control: in al hun versies uitgebreid getest!

Specialized heeft onlangs haar cross-country bandenassortiment een grote revisie gegeven met niet alleen nieuwe profielen, maar ook verschillende types compounds en karkassen. Om je wegwijs te maken in hun collectie, hebben wij de nieuwe Renegade, Fast Trak en Ground Control een paar maanden aan de tand gevoeld. We probeerden vooral te begrijpen op welk gebruik en welk rijdersprofiel elk model is gericht. We kunnen alvast verklappen dat Specialized goed werk heeft geleverd en dat er 3 combo’s zijn waar we echt fan van zijn. Lees verder voor alle details:

Naast fietsen heeft Specialized altijd al een solide reputatie gehad als leverancier van accessoires en uitrusting. Banden maken al sinds het begin deel uit van de catalogus van het Amerikaanse merk, dus het is een understatement om te zeggen dat ze een “beetje” ervaring hebben op dit gebied. Maar een sterke reputatie is iets waaraan moet blijven worden gewerkt, en Specialized heeft zijn XC-gamma volledig herzien om ervoor te zorgen dat ze op de voorpost blijven.

De profielen

Het eerste (en meest zichtbare) waar Specialized aan heeft gewerkt, zijn de profielen/ontwerpen.

We hebben de volgende modellen getest:

  • Renegade (rechts): een zeer rollende band met kleine, lage en dicht bij elkaar staande noppen, voornamelijk voor droog en hard terrein.
  • Fast Trak (midden): een band met gehoekte noppen waar meer ruimte tussen zit. Toen hij voor het eerst verscheen, was hij net als de Renegade bedoeld voor het droge … Deze nieuwste versie zou echter veelzijdiger zijn en toch ook een lage rolweerstand behouden.
  • Ground Control (links): een band met een agressiever profiel, die gepresenteerd wordt als eentje voor steviger en natter terrein. Is bedoeld als de schakel tussen de XC- en trail/endurobanden van het merk.

In het algemeen heeft Specialized zijn noppenprofielen opnieuw ontworpen om de verschillende modellen wat veelzijdiger te maken en beter te laten presteren op technisch terrein. Dit ligt in lijn met de algemene richting die het XC-racen de laatste jaren is ingeslagen. Bij de Fast Trak bijvoorbeeld zijn de noppen van de middelste strook prominenter dan bij de vorige generaties, met randen die meer loodrecht op de rijrichting staan.

De Ground Control is diegene die het meest verandert, met kleinere noppen (geen grote centrale of zijblokken meer) die ook dichter bij elkaar lijken te staan. Je kunt ook zien dat de noppen een speciale vorm hebben, bestaande uit twee delen die in elkaar “passen”. Hetzelfde wordt gevonden op de tussenliggende en buitenste nopjes van de Renegade en alle noppen van de Fast Trak. Het is wat Specialized noemt het block-in-block design.

Volgens het merk moet dit ontwerp zowel de grip als de stabiliteit verbeteren: het kleine, binnenste blokje “doorboort” de grond en maakt er de verbinding mee, waarna het buitenste deel het geheel komt ondersteunen.

Het merk gaat ook prat op het bijzondere ontwerp van de zijnoppen, die op alle drie de modellen gelijk zijn. Deze vorm moet het mogelijk maken de banden geschikt te maken voor een grote verscheidenheid van velgbreedtes, van de 22mm (intern) die nog vaak wordt aangetroffen op wielen van enkele jaren oud, tot de 30mm die nu zo goed als de gouden standaard in XC is geworden.

Karkas en rubber

Er is ook speciale aandacht besteed aan het karkas en het rubber, en elk model is verkrijgbaar in verschillende versies.

Om je te helpen je weg te vinden, biedt Specialized een tabel die vrij duidelijk is, maar toch wat uitleg verdient om het gemakkelijker te begrijpen.

Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Het cijfer na de letter “T” op de banden verwijst naar het gebruikte type rubber. Hoe hoger het getal, hoe zachter het rubber en hoe trager de rebound, en hoe lager het getal, hoe harder het rubber en hoe sneller de rebound. Voor de XC-banden vinden we hardheden 5 en 7. Specialized gaat tot 9 bij hun trail- en endurobanden. In het algemeen kunnen we samenvatten dat een harder rubber een lagere rolweerstand heeft, terwijl een zachter rubber meer gericht is op grip en daarbij wat aan rolvermogen inboet.
  • Qua karkas zijn er drie verschillende types: S-Works (120 TPI), Control (dezelfde constructie als de S-Works maar 60 TPI) en Grid (60 TPI en extra lekbescherming op de zijwanden). TPI staat voor Threads Per Inch en het getal laat weten hoeveel draden nylon er in het rubber zitten. Meer draden betekent in het algemeen een soepelere en lichtere band, maar ook een minder sterke band doordat die minder rubber bevat.
    Er is geen speciale extra lekbescherming op de S-Works en Control, maar beide karkassen hebben kleine stroken (in rood) aan de bovenkant van de structuur die het loopvlak versterken om de kans op gaatjes en/of scheurtjes te verlagen.
  • Let op: bij S-Works hebben alle modellen een mix van twee rubbersoorten. De snelle T5 zit op het loopvlak en de zachtere T7 zit op de stroken waar de zijnoppen zitten. In Control zijn alle drie de profielen verkrijgbaar in de slijtvastere T5 of plakkerige T7. In Grid (geen Renegade, alleen de Fast Trak en Ground Control) wordt alleen de T7 aangeboden.

Diameter

Specialized biedt zijn XC-banden zowel in 2.2 als 2.35 secties aan. Wij maten de 2.35 en kwamen op net geen 60mm breedte (59,25mm om precies te zijn), wat helemaal klopt met de verwachting. Je uiteindelijke keuze qua diameter wordt vooral bepaald door de interne breedte van je velg. De 2.2 is meer geschikt voor velgen van 22 tot 25 mm breed, terwijl de 2.35 meer geschikt is voor velgen van 27 tot 30 mm breed. Een smallere band zal ook iets beter snijden en grip zoeken in de modder. Wij testten enkel de 2.35 versie want onze wielset heeft een interne breedte van 30mm en onze test startte in de lente. Er zijn trouwens ook nog 27,5″ versies en de Fast Trak bestaat nog als een speciaal “sport” instapmodel in 26″.

Prijzen en gewichten

Wat het gewicht betreft kondigt Specialized 580g aan voor de lichtste – de Renegade 2.2 S-Works – tot 820g voor de Ground Control Grid in 2.35. In Control weegt een Renegade 2.35 660g, de Fast Trak 2.35 680g en de Ground Control 2.35 760g, onafhankelijk van het type rubber. Een 2.2 versie weegt telkens een tiental gram minder, behalve bij de Renegade. Hier zit je telkens (aangekondigd) 40 gram lager als je smaller gaat. In werkelijkheid komen de gewichten die we zelf hebben gewogen altijd dicht in de buurt met wat Specialized communiceert. En over het geheel genomen zitten ze bij het goede gemiddelde vergeleken met de concurrentie.

Tot slot is Specialized ook vrij aangenaam en democratisch met hun prijzen. Ze gaan van 40 euro voor de Control-versies, naar 45 euro met Grid-versterking en 50 euro voor de S-Works. Tijdelijke en gerichte promoties op bepaalde modellen worden soms ook toegepast op hun site.

De praktijk

We hadden in totaal 10 verschillende banden op voorhand geselecteerd en hebben daaruit geprobeerd tot een ideale combinatie te komen voor de XC-rijder die op zoek is naar pure snelheid, de marathonrijder die in alle omstandigheden wil kunnen vertrouwen op zijn banden en de avontuurlijke rijder die met zijn XC-fiets de meer technische trails gaat opzoeken.

De snelheidscombo voor de pure XC-rijder

De XC-rijder die op zoek is naar snelheid, wil dus de snelste (= laagste rolweerstand) en lichtste band hebben die nog enigszins wat grip en lekbestendigheid biedt. En dan kijk je onmiddellijk naar de Renegade S-Works. Hoewel de 2.2 versie 40 gram lichter is op papier, biedt de 2.35 versie minder rolweerstand offroad en tegelijk ook meer comfort en grip.

Met zijn grote dicht bij elkaar staande vierkante noppen en ronde profiel is de nieuwe Specialized Renegade nog steeds een zeer snelle band. Op asfalt of harde ondergrond ga je vanzelf knetterhard. Eenmaal op meer technisch terrein vreesden we op voorhand dat we te weinig grip zouden hebben, maar dat is eigenlijk niet het geval.

De voorband durft wat sneller weg te schuiven op losse keitjes, maar doet het over het algemeen ook goed. Zelfs als de ondergrond bezaaid is met wortels en stenen, verloren we geen vertrouwen. De T5/T7 combinatie met het zachtere rubber aan de buitenkant doet echt zijn werk.

Achteraan is de tractie uitstekend en kun je in droge omstandigheden echt al het vermogen op de grond zetten. De voorband durft wat sneller weg te schuiven op losse keitjes, maar doet het over het algemeen ook goed. Zelfs als de ondergrond bezaaid is met wortels en stenen, verloren we geen vertrouwen. De T5/T7 combinatie met het zachtere rubber aan de buitenkant doet echt zijn werk.

Bij natte omstandigheden blijft de band, gezien zijn profiel, eigenlijk nog best oké, maar van zodra er modder is dan kom je in de problemen. Let wel op, het is geen band ontworpen voor nattigheid … In dat geval raden we, voor de pure XC-snelheidsduivel, de Fast Trak S-Works aan als voorband (en eventueel als achterband).

Uiteindelijk is de Renegade voor het beoogde doel – prestaties op droog wegdek – volgens ons een van de beste keuzes op de huidige markt, want hij voldoet niet alleen aan zijn doel, maar vermijdt de beperkingen van sommige zeer rollende banden en toont een welkom vleugje veelzijdigheid. De kers op de taart is dat de band zeer slijtvast is, waarschijnlijk door het T5 rubber op het loopvlak. En hij is ook best lekbestendig (we zijn er niet mee lekgereden).

Pure snelheidscombo: Renegade 2.35 S-Works (voor) & Renegade 2.35 S-Works (achter)

De polyvalente combo voor een marathonrijder

Een marathonrijder wil liefst een bandencombinatie waarmee hij het ganse jaar en in alle omstandigheden kan rijden. Of het nu nat of droog is, technisch of snel …

Toen de Specialized Fast Trak meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in het assortiment kwam, was de band, zoals de naam al doet vermoeden, een zeer snel rollende band. Vandaag is hij nog steeds gericht op snelheid, maar het is gemakkelijk te zien dat het ontwerp een verandering van richting markeert. Hij was in het verleden al veelzijdiger geworden door veranderingen in het loopvlak, door de overstap naar 29″ en door kleine aanpassingen, maar deze keer is de verandering ingrijpender.

Weg zijn de zeer lage, dicht op elkaar geplaatste noppen in de vorm van kleine “klauwen” op het centrale loopvlak. Daarvoor in de plaats zijn hogere, vierkantere noppen gekomen, die iets zijn uitgesneden voor meer flexibiliteit. Die maken vervolgens plaats voor vrij agressieve tussennoppen en de zijnoppen, die je – zoals reeds gemeld – op elk profiel van de drie nieuwe XC-modellen terugvindt.

Wij hebben de Fast Trak getest in twee secties en twee rubberhardheden. Maar over het geheel genomen hebben deze verschillende versies van de Fast Trak veel gemeen. Wat ons het meest is bijgebleven van deze test, is de opmerkelijke balans tussen veelzijdigheid en prestaties die deze band heeft bereikt.

Ook als de wortels en stenen nat liggen biedt de Fast Trak veel vertrouwen en zelfs in de modder gaat de band uitstekend.

Hoewel hij niet het snelheidsniveau van de Renegade haalt en er iets meer vibraties zijn waar te nemen op harde ondergrond, is de Fast Trak nog steeds een zeer goed bollende en gemakkelijk te berijden band. Als achterband biedt hij op harde ondergrond geen echt gripvoordeel ten opzichte van de Renegade, maar op zachte ondergrond en gemengd terrein neemt hij duidelijk het voortouw. Ook als de wortels en stenen nat liggen biedt de Fast Trak veel vertrouwen en zelfs in de modder gaat de band uitstekend.

De geruststellende en zeer veelzijdige kant van de band, ongeacht het weer of de ondergrond, is ook terug te vinden bij de Fast Trak als voorband. De zijdelingse grip is geruststellend en laat toe zuivere lijnen te nemen, zonder dat je plots gaat wegglijden. De overgang tussen de zij- en middennoppen is zeer geleidelijk, waardoor het een voorspelbare band is waarbij je niet aarzelt om hem in de bochten te gooien.

Het T7-rubber brengt iets meer grip en is aangeraden bij de montage vooraan, de T5 is dan wegens zijn slijtvastheid weer aangeraden voor de achterband. Want het enige nadeel van de Fast Trak is dat hij een beetje snel slijt. Dat is nog steeds binnen de norm voor hoogwaardige XC-banden, maar in vergelijking met de Renegade, die nauwelijks slijt, valt het wel op. Wij reden op heel bruut terrein (de enduro-specials van Les Hautes-Rivières en de Sudety Challenge in Polen) toch nog lek achteraan. Dus op zeer rotsachtig terrein kun je eventueel voor de Grid-versie opteren.

Polyvalente marathoncombo: Fast Trak 2.35 Control T7 (voor) & Fast Trak 2.35 Control T5 (achter)

De combo voor DownCountry?

De Ground Control is de meest strijdlustige band van Specialized zijn XC-gamma. De centrale noppen die twee aan twee zijn geplaatst en de tussen- en zijnoppen die dichter bij elkaar staan, moeten hem tot een beestachtige XC-band maken op de meest uiteenlopende terreinen, zowel voor als achter.

We hebben de band enkel getest in zijn T7 Grid-karkas. Zijn rolweerstand is nog steeds correct, maar het is geen snelle XC-band. Als voorband doet hij het echt goed op droog en nat rotsachtig terrein, maar het enigszins “ronde” profiel en de dicht op elkaar geplaatste noppen betekenen wel dat hij moeite heeft om in de grond te “bijten” bij modder. Achteraan is de tractie goed, maar niet echt indrukwekkend. We verkiezen hier eigenlijk de Fast Trak (in Grid T7). Het meer opengesperde profiel zorgt dat je ook bij modder niet gaat doorslippen. Bijkomend voordeel van deze keuze is een lichtere (70-80g) en voelbaar beter rollende achterband.

Het Grid 7-karkas is echt sterk te noemen. We hebben er de gekste dingen mee gedaan die je je met een XC-fiets kunt inbeelden en talloze keren gedacht dat de band het ging begeven, maar dat deed hij nooit.

Het Grid 7-karkas is echt sterk te noemen. We hebben er de gekste dingen mee gedaan die je je met een XC-fiets kunt inbeelden en talloze keren gedacht dat de band het ging begeven, maar dat deed hij nooit. Je zit natuurlijk wel met een band die een paar tientallen grammen meer weegt dan de S-Works of Control-versie. Niks is echter zo teleurstellend als je trailplezier te moeten onderbreken door leeglopend rubber.

De XC Trail combo: Ground Control 2.35 Grid T7 (voor) & Fast Trak 2.35 Grid T7 (achter)

Verdict

Photo copyright Sportograf

Over het geheel genomen heeft Specialized zijn plaats als belangrijke speler in de wereld van XC-banden met zijn nieuwe collectie voor ons zeker opnieuw bevestigd. Wij hebben uiteindelijk in dit artikel drie combinaties voorgesteld, maar je kunt echt gaan mixen met de verschillende modellen om zo je eigen ideale cocktail te maken. Wij kozen bijvoorbeeld voor een Fast Trak S-Works 2.35 en de Renegade 2.35 Control T5 om de Andalucia Bike Race te rijden en hebben ons dat geen seconde beklaagd. Naast het ontwerp en het rubber van de Specialized XC-banden moeten we ook de kwaliteit van het karkas benadrukken. De volumineuze 2.35 versies geven ons geen “zwevend” gevoel zoals sommige nieuwe generatie 2.4 XC-banden dat wel doen. Als je dan nog eens kijkt naar de schappelijke prijzen, moet je eigenlijk enkel nog de mentale stap kunnen maken om een Specialized-product op je Orbea, Scott, Cannondale, … te monteren.

Meer informatie: specialized.com

DoorJeffry Goethals