Test | Specialized Chisel Comp: zonder bankroet richting podium

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Specialized Chisel Comp: zonder bankroet richting podium

Iets meer dan twee jaar geleden joegen we de Specialized Chisel Expert met veel plezier over onze favoriete trails. Wanneer we ons verdict van toen erop naslaan, dan onthouden we vooral een scherp en nauwkeurig stuurgedrag op snelle parkoersen, mooie looks en een dito frame. Met de laatste verjongingskuur van de Chisel in gedachten waren de verwachtingen dan ook hooggespannen. Kan de nieuwe Chisel Comp aan de druk van die verwachtingen weerstaan? Of zelfs overtreffen?

De Chisel werd voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld in de zomer van 2017. De Chisel is een aluminium hardtail die voor een zachte prijs over de toonbank gaat. Duurder dan de echte instapper, de Rockhopper, maar wel goedkoper dan de carbon hardtail Epic, de twee modellen waartussen je de Chisel kan positioneren. Voor modeljaar 2021 krijgt de Chisel een aangepaste geometrie en werd het frame nog verder verfijnd. 

Wie onze test met de Chisel Expert nog eens wil nalezen, kan hier terecht: https://www.vojomag.nl/match-xc-specialized-chisel-expert-vs-trek-procaliber-8-twee-zacht-geprijsde-aluminium-hardtails/?more=2-test-specialized-chisel-expert

Frame

Het frame van de Chisel ziet er best wel knap uit, het mooiste bewijs dat je niet louter en alleen carbon nodig hebt om snel uitziende bikes mee te maken. De looks zijn strak en sober. Medeverantwoordelijke voor die strakke vormen, is de D’Aluisio Smartweld Technologie waarmee Specialized reeds eerder racefietsen als Allez en Diverge uitrustte. 

Bij de D’Aluisio Smartweld-technologie worden de uiteinden van de buizen niet langer afgezaagd, maar worden de scherpe randen afgerond zodat het contactoppervlak groter wordt. Traditioneel worden aluminium buizen bij de verbindingen gesneden en aan elkaar gelast. Hierdoor heb je als lasser eigenlijk weinig ruimte om de lasnaad te plaatsen en die lasnaad valt dan ook meestal nog net op die plaats waar de krachten tijdens het fietsen het grootste zijn. De Smartweld-technologie laat toe om de lasnaden veel preciezer aan te brengen. Daarbovenop verkleinen de lasnaden waardoor het frame lichter wordt, zonder aan stijfheid in te boeten. Met name die lasnaden springen ons in het oog, of beter gezegd, amper in het oog. Die zijn namelijk wel heel erg verzorgd en netjes afgewerkt.

Naast de D’Aluisio Smartweld Technologie maakt Specialized gebruik van een hydroforming-techniek waarmee specifieke delen van het frame op het gebruik kunnen worden afgestemd. Balhoofdbuis, bovenbuis en onderbuis zijn hydroformed met een gebogen, koepelachtige rand die, wanneer ze tegen elkaar worden gedrukt, een naadloze ruimte creëren. Het verbindingspunt is op die manier merkelijk stijver en sterker dan bij de traditionele methode. En omdat je het verbindingspunt niet meer op de stevigste plaats moet hebben, kan je meer radicale vormen aan de buizen geven.

Meer laterale stijfheid voor een onmiddellijke krachtoverbrenging ter hoogte van het bottom bracket of wat meer zijdelingse flex om het comfort te verhogen, het is perfect mogelijk met de hydroforming-technologie. Niet zo heel lang geleden was het M5-aluminium uitsluitend voorbehouden voor de S-Works frames van het merk. Nu vinden we het ook terug op deze Chisel. Het nieuwe Chisel-frame zou volgens Specialized rond de 1400 gram moeten wegen.

Vergeleken met het vorige model krijgt de nieuwe Chisel een 30,9 millimeter zadelpen. Daarmee boet je misschien een beetje in aan comfort tegenover de 27,2 millimeter op de vorige versie, maar je verruimt wel het mogelijke aanbod aan dropper posts.

Waar we bij de vorige versie reeds voor vielen, is bij deze onveranderd gebleven, de ranke buizen van een heel mooi vormgegeven achterdriehoek.

De remklauw is mooi geïntegreerd tussen de staande en liggende achtervorken. Op die manier wordt de stijfheid van de achterdriehoek verder geoptimaliseerd.

Van interne kabelgeleiding kijken we niet langer op, zelfs niet op aluminium frames. Op de Chisel zorgt de kabelgeleiding voor een nette en cleane look. 

Het crankstel werkt gewoon met schroefdraad, degelijk en betrouwbaar zonder meer. Ook op vlak van onderhoud is een crankstel met schroefdraad natuurlijk een fluitje van een cent om even open te draaien, te reinigen en al dan niet even opnieuw te smeren.

Het Gloss Red/Brushed White kleurenschema lijkt wat op de S-Works Epic modellen en vinden wij bijzonder geslaagd.

Geometrie

Wanneer we de geometrie van de nieuwe Chisel gaan vergelijken met de ‘oude’, dan flitsen er drie termen door ons hoofd: langer, vlakker en lager. Zowel reach, chainstays, wielbasis als lengte van de bovenbuis kregen er overal een paar millimeter bij. De balhoofdhoek wordt nog vlakker en gaat van 69,8 graden nu naar 68 graden. Het bottom bracket gaat een paar millimeter lager (van 312,5 naar 309 millimeter) en de vork offset komt nu op een behoorlijk vlakke 44 millimeter. Het gaat maar om millimeters en graden maar het toont toch aan dat de evolutie van de geometrie nooit helemaal tot stilstand komt. Afgaande op deze waarden kregen we het vermoeden dat het stuurgedrag van de nieuwe Chisel nog beter afgestemd zou zijn op technische parkoersen dan de vorige reeds was. Een paar testsessies later werd dat vermoeden helemaal bewaarheid.

Onderdelen

De Chisel Comp wordt op pad gestuurd met een RockShox Judy-vork met 100 millimeter veerweg en een lockout, te bedienen aan de rechter vorkpoot. De Chisel Expert van twee jaar geleden deed het nog met een RockShox Reba, maar gezien de stijgende prijzen van vele fietsonderdelen zag Specialized zich genoodzaakt een Judy-vork te monteren om toch binnen een aanvaardbare prijsklasse te blijven. Niets mis met Judy, functioneert naar behoren en heeft ons eigenlijk nergens teleurgesteld.

Waar we op de Chisel Expert van 2018 nog een crankstel met dubbel blad kregen, is de bevestiging voor een voorderailleur op het nieuwe frame verdwenen. Het Shimano MT511-crankstel ziet er bijzonder gelikt uit. 32 tanden vooraan moeten ruimschoots volstaan om je op elk soort terrein uit de slag te slaan.

Een uitmuntende Shimano SLX-achterderailleur en Shimano M6100 cassette met een 10-51 verhouding maken het plaatje van de aandrijving verder compleet.

Shimano M6100-remmen met twee zuigers kwijten zich netjes van hun taak. Akkoord, het zijn niet de meest krachtige stoppers, maar ze doen wat ze moeten: je tijdig en veilig tot stilstand brengen.

De Stout XC SL 29-wiel hebben sterke, dubbelwandige gelegeerde velgen en draaien rond Shimano-naven.

De Specialized FastTrak-banden met Gripton Compound passen met hun uitmuntende grip en lage rolweerstand uitstekend bij het inzetbereik van deze Chisel Comp.

Specialized zorgt uiteraard zelf voor de overige onderdelen. Het aluminium stuur en dito stuurpen komen uit de Stout XC-range.

Een Body Geometry Power Sport met stalen rails maakt ons onderdelenlijstje compleet.

Specialized Chisel Comp: de terreintest

Voor modeljaar 2021 staat er geen Chisel Expert meer in de catalogus, enkel nog deze Chisel Comp en een gewone Chisel. Met 1799 euro is de prijs van deze Chisel Comp wel exact dezelfde als van de Chisel Expert die we twee jaar geleden in test hadden. 

Er moet ons eerst iets van het hart omtrent het gewicht van de Chisel Comp. Met 12,6 kilogram is dat namelijk betrekkelijk zwaar en maar liefst 1,2 kilogram zwaarder dan de fiets van twee jaar geleden. En dat terwijl het gewicht van het frame toch lager zou moeten liggen. Akkoord, de vorige was een medium, deze keer testen we een large, maar dat mag zoveel verschil niet verklaren. Komt daarbij dat de Chisel Expert van twee jaar geleden voorzien was van een dubbel kettingblad wat zwaarder is dan deze Comp met enkel kettingblad. Een verklaring hiervoor vinden we in de zwaardere Judy-vork en Stout-wielen. Een algemene prijsstijging van talrijke onderdelen in de hele wielerbranche dwingt fabrikanten naar andere producten uit te kijken, maar we blijven toch een beetje naar die 12,6 kilogram aan onze weeghaak staren.

Genoeg gezeurd over kilo’s en euro’s. Terug naar waar het in deze test echt om draait: hoe rijdt dat ding? Daar kunnen we kort over zijn: top. Uiteraard moet je even in het achterhoofd houden dat dit een goed geprijsde aluminium hardtail is, maar het stuur-en rijgedrag staan echt helemaal op punt.

De aanpassingen aan de geometrie in vergelijking met het vorige model hebben er een nog leukere, speelse en performante fiets van gemaakt. Loeihard knallen met de Chisel mag geen enkel probleem opleveren. De aangepaste vork-offset maakt van de Chisel, zowel op hoge als op lage snelheid, een bike die erg goed in te sturen valt en onderwijl mooi stabiel blijft. Op bochtige en snelle parkoersen is het best heerlijk kicken met deze Chisel. De FastTrak-banden met Gripton Compound doen hierbij zeker hun duit in het zakje. 

De ranke buizen van de achterdriehoek maken er nog steeds een comfortabele hardtail van, hoewel we moeten opmerken dat door de bredere zadelpen (30,9 millimeter vs 27,2 millimeter op het vorige model) we het gevoel hebben een tikje aan comfort ingeboet te hebben. De Chisel is wel uitzonderlijk stijf. Aan de voorkant resulteert dat in een erg scherp en nauwkeurig rijgedrag, achteraan en ter hoogte van het bottom bracket vertaalt zich dat in een snelle krachtoverbrenging en een achterdriehoek die voor de nodige stabiliteit zorgt. 

In de afdaling word je getrakteerd op een erg stabiele fiets, zelfs op ruiger terrein dendert de Chisel onverstoorbaar verder. De Chisel kan goed overweg met alle contouren van het terrein en absorbeert de impact netjes. De Shimano M6100-remmen volstaan prima voor een fiets in deze prijsklasse. Wil je ruiger of agressiever gaan, dan valt een ander remsetje misschien wel te overwegen.

Voor je van die vrolijk knallende afdaling kan genieten, moet er natuurlijk eerst geklommen worden. De Chisel Comp gaat stevig door op de klim maar met 12,6 kilogram vergt dat natuurlijk de nodige kracht. Maar met een 10-51 cassette en een 32-tands voorblad moet je elke klim wel kunnen verteren. Ook wanneer de klim technisch of steil wordt, kost het je geen noemenswaardige moeite om het voorwiel aan de grond te houden en netjes zowat elke klim tot een goed einde te brengen.

Verdict

De Chisel Comp is een erg fijne en mooie hardtail waarmee Specialized bewijst dat er met aluminium nog steeds performante bikes gebouwd kunnen worden, iets wat we in deze carbon-tijden wel eens regelmatig over het hoofd zien. De geometrie is helemaal geënt op moderne en technische crosscountry-parkoersen, het stuurgedrag is snel en nauwkeurig en de stabiliteit uitstekend. Jammer van het relatief hoge gewicht van deze Chisel Comp. Om binnen een aanvaardbare prijsvork voor een aluminium hardtail te blijven, zag Specialized zich genoodzaakt compromissen te sluiten op vlak van onderdelen. We deden de test met een setje lichtere wielen en dat leverde ons een nog snellere bike op. Het Chisel-frame is apart verkrijgbaar, het lijkt ons een bijzonder interessante uitdaging eens een lichte aluminium hardtail op te bouwen en die in een test te steken met een vergelijkbare carbon hardtail. 

Meer info via: www.specialized.com

Specialized Chisel Comp

€ 1799,00

12,6 kg(zonder pedalen)

  • Geometrie
  • Erg mooi frame en knappe kleurstelling
  • Uitstekend stuurgedrag
  • Remmen doen wat ze moeten, maar zijn niet de meest krachtige
  • Gewicht wielen
  • Gewicht

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJurgen Groenwals