Test | Specialized S-Works Ground Control: koning van de grip
Door Jurgen Groenwals -
Je bent er misschien niet van op de hoogte, maar Specialized maakt reeds ruim veertig jaar lang banden. Wanneer we terugblikken op onze eigen ervaringen met Specialized-banden, was dat met wisselend succes. Verder perfectioneren en experimenteren met profielen en rubbersamenstellingen heeft uiteindelijk tot een bandengamma geleid waar wij – sinds de komst van de Gripton-compound – amper nog opmerkingen bij hebben.
We starten met de Specialized-marketingpraat te delen: “Gripton maximaliseert in alle omstandigheden en dempt trillingen.” Zelden dat wij ons zo snel vinden in een verkoopspraatje. De Gripton-compound kent zijn oorsprong in de S-Works racebanden, maar ondertussen heeft die compound ook zijn weg richting mountainbike gevonden. De bedoeling is overigens dat alle Specialized-banden in de toekomst op pad gestuurd worden met Gripton.
Geheim recept
Net zoals een topchef ook zijn ingrediënten niet verklapt, blijft ook deze compound een goed bewaard geheim. Specialized houdt het zelf graag op een mix van synthetische rubbers versterkt met een poreus siliciumdioxyde en een actieve Silica. In de praktijk levert dat een erg zachte compound op die – logischerwijze – voor veel tractie, grip en controle zorgt, terwijl de rolweerstand toch laag blijft. In de praktijk blijkt van die claim geen woord gelogen. Een topchef heeft ook een topkeuken nodig. Specialized sloot daarvoor een exclusiviteitscontract af met een Japanse bandenfabrikant. In hun eigen productie-eenheid mengt, kookt en test Specialized voortaan al haar banden.
S-Works staat bij Specialized synoniem voor compromisloos racen. Het enige doorslaggevende criterium bij de S-works producten is de overwinning binnen halen. Dat betekent dat er voor de S-Works banden nog steeds gebruikgemaakt wordt van een polyamide omwille van de goede hechtingseigenschappen met rubber, maar de S-Works banden gebruiken een lager vezelgewicht (210 gram per 9000 meter voor een draad) en een grotere hoeveelheid vezels (120 tpi tegenover 60 tpi voor de gewone banden). TPI betekent Threads Per Inch, wat zoveel betekent als draden per inch. Wil je meer draden per inch gebruiken, dan ben je genoodzaakt tot fijnere draden. Dat maakt je band niet sterker, wel soepeler en lichter. Deze dunnere vezel verbruikt in het verwerkingsproces minder rubber waardoor het gewicht naar beneden kan en de soepelheid van de band verhoogt. Nadeel is natuurlijk dat de band dunner en dus kwetsbaarder wordt. Maar zoals eerder gesteld: S-Works draait om competitie, daar is een laag gewicht en een soepele band vele keren belangrijker dan de kans op eventueel lek rijden.
In vergelijking met de 2BR-banden krijgen de S-Works banden een heel nieuw noppenprofiel. De afstand tussen de noppen werd aanzienlijk groter, maar om toch dezelfde omtrek te behouden, werden de noppen verder uitgerokken. Dat heeft twee redenen. Enerzijds kan het gewicht alweer verder naar beneden. Anderzijds komt er op elke reeks noppen meer druk te liggen, waardoor deze harder in de grond gedrukt worden en je dus meer grip krijgt. De noppen op de schouder van de band zijn daarbovenop voorzien van een kleine inkeping.
Dat de interne velgdiameter voor mountainbikewielen steeds breder wordt, is ondertussen genoegzaam bekend. Dankzij die bredere velgen kunnen rijders met steeds minder druk op pad zonder al te veel aan grip en rolweerstand in te boeten. Het haakloze design van de Specialized Roval-wielen (waarmee we de Ground Control banden getest hebben) doet daar nog een schepje bovenop. De S-Works banden zijn volledig aangepast aan velgen met een breedte van 25 millimeter.
Specialized S-Works Ground Control: de terreintest
Vooraleer we de banden monteren, wordt eerst de weegschaal erbij gehaald. We wegen de twee banden en noteren 610 en 605 gram. Dat is meer dan het door Specialized opgegeven gewicht van 595 gram, maar amper meer dan de Fast Trak banden die op onze fiets plaatsmaken voor deze Ground Control. De vergelijking is natuurlijk niet helemaal fair. De Ground Control komt in een 2.1” breedte, terwijl de Fast Trak 2.3” dik is. De Ground Control richt zich eerder tot gebruik in modder of natte omstandigheden en daar heeft een brede band amper voordeel.
Montage op de Roval Control SL-wielen gaat probleemloos. Ondanks dat het een soepele band is, kost het ons toch wat armkracht om de band over de velg te krijgen. We gebruiken een flesje 2Bliss Ready Tire Sealant, de band staat meteen op druk en blijft ook op druk. We spelen wat met de bandendruk, gaande van 1.8 tot 2.1, en blijven voor de omstandigheden waarin we de band getest hebben, ergens rond de 1.9 bar hangen.
Wat ons tijdens onze eerste kilometers over de weg meteen opvalt, is de lage rolweerstand en hoe soepel en snel de banden lopen. Van een modderband met toch behoorlijk grove noppen verwacht je een zwaarder aanvoelen. Het lage gewicht en zacht rubber spreken hier zeker in het voordeel van de Ground Control.
De Ground Control is natuurlijk niet gemaakt om asfalt te vreten. We duiken veld en bos in en doen dat op dagen waarop er meer modder en nattigheid ligt dan ons (en onze wasmachine) lief is. De Ground Control werd zowel gebruikt op Vlaamse veldwegels waar modder en klei de boventoon voeren als in Ardense bossen waar modder en stenen zich thuis voelen. Dat liep in alle omstandigheden bijna perfect.
De grip die je krijgt, is meer dan uitstekend te noemen. In diepe moddersporen lijkt het alsof de Ground Control zich erdoorheen snijdt op zoek naar een hardere ondergrond. Grip en tractie worden snel gevonden en je peddelt verder waar je met een andere band ter plaatse zou staan. Maar het is niet enkel modder waarin de Ground Control verbaast. Ook op een droge ondergrond komt hij verrassend snel uit de hoek, sneller althans dan je op papier van een band specifiek voor slechte weersomstandigheden zou verwachten. Duik je in de ankers, dan lijkt het alsof de Ground Control blijft kleven. Je gekozen lijn volgen wordt zo heel erg makkelijk.
Modder is voor veldrijders. We verleggen ons speelterrein naar wat meer uitdaging en daar is de Ground Control helemaal in zijn nopjes. In natte Ardense bossen presteert de Ground Control uitstekend. Over boomwortels, rotsen en stenen geeft hij geen krimp. De Gripton-compound zorgt daadwerkelijk voor meer grip en biedt bijzonder veel tractie. Doorheen bochten ga je harder dan je eigenlijk zou durven. Off-camber stukken op het parkoers zijn normaal gezien in natte omstandigheden niet meteen een pretje. De Ground Control weet daar wel raad mee.
Je kiest je lijn, zoekt je evenwicht en voor je het weet, is dat gevreesde deel alweer achter de rug
Je kiest je lijn, blijft mooi hoog op het off-camber gedeelte, zoekt je evenwicht en voor je het weet, is dat gevreesde deel alweer achter de rug. De plaatsing van de zijnoppen en het relatief zachte rubber lijkt zich als het ware helemaal naar de ondergrond te stellen en zorgt zo voor een stabiel en veilig rijgevoel. Een keer liep het fout. In een linkerbocht lag een stalen rooster nat en glad te wezen. We gingen daar veel te hard overheen met een pijnlijke schuiver tot gevolg. De vraag is echter of eender welke band dat had kunnen verhelpen. Voor het overige niets dan lof voor het voorspelbare bochtengedrag, de enorme grip en de lage rolweerstand van de Ground Control.
Een winter later kent de Ground Control bijzonder weinig slijtage. Zowel noppen als loopprofiel zien er nog steeds prima uit. De Specialized S-Works Ground Control kost je 48,90 euro, een meer dan aanvaardbare prijs voor deze band.
Verdict
Met het risico om in herhaling te vallen, stellen we nogmaals dat we sterk onder de indruk zijn van de capaciteiten van deze Specialized S-Works Ground Control banden. Grip en tractie zijn in alle omstandigheden ruim voorradig; een lage rolweerstand, een aanvaardbaar gewicht en een aangename prijs maken van de Ground Control een erg veelzijdige band.
Meer info op www.specialized.com