Test | Specialized S-Works Stumpjumper: de ultieme trailbike
Door Jan Van Herck -
Of we graag naar beneden knallen? Of we een keer met “de ultieme trailbike” op pad willen? Of we graag eens met een écht monster willen rijden? Of we de nagelnieuwe Specialized S-Works Stumpjumper eens aan een test willen onderwerpen? Het antwoord laat zich onderaan raden …
Niemand ontkomt eraan, en ook deze Stumpjumper niet. De eerste indruk. Wat meteen opvalt, is de speciale, asymetrische constructie rond de achterdemper. Samen met de dropper post en de grote banden hebben we zo al een idee waarvoor de fiets bedoeld is. Trail biking. De “ultieme trail fiets” noemt Specialized hem.
Wie een klein beetje verder kijkt, ontdekt dat je met een degelijke, robuuste en sobere bike onderweg bent. Dat robuuste uit zich onder andere door de rubberen bescherming van de liggende achtervork (onder de ketting dus) en de afwerking rondom het bottom bracket. Ook de aanwezigheid van een kettinggeleider verraadt al veel. De eerste indruk is alvast prima en wij zijn razend nieuwsgierig naar de prestaties op het terrein.
Geometrie
Maar eerst zoemen we nog even in op de eigenschappen die deze trailbike een “ultieme” trailbike moeten maken. Ten eerste rijden we rond met een lichtgewicht carbon frame (2250 gram inclusief demper volgens Specialized). Het merk wil hier bewust op inzetten om het rendement te verhogen zonder aan duurzaamheid in te boeten. Kort samengevat: een stijf en responsief frame dat licht en levendig rijdt.
Daarnaast heeft men ook aan de geometrie gesleuteld. Hij is lang, laag en minder scherp, met een korte offset en een steilere zitbuishoek. Deze verhoudingen zorgen ervoor dat je stabieler rijdt, comfortabeler klimt en overal beter bent als het over prestaties gaat.
Trail essentials
Op de fiets zijn ook enkele zaken verwerkt, die we als “trail essentials” zouden omschrijven. Zaken die handig/noodzakelijk zijn op een goede trailbike. Denk daarbij aan beschermende folie op de horizontale en schuine buis ter bescherming tegen uitsteeksels, steenslag en ander onheil.
De fiets is ook uitgerust met een gemakkelijk toegankelijke bidonhouder. Onder de bidonhouder zit er een opbergruimte in het frame. Wie nog wat verder kijkt, ziet een kleine multitool verborgen in de stuurbuis.
Maar de belangrijkste trail essentials zijn toch de optelsom van het verhoogde (carbon) stuur, de trail geometrie van het frame en de veerweg voor (140 millimeter) en achteraan (130 millimeter). De zitpositie op de fiets is bijgevolg vrij recht. We liggen niet met de neus op het stuur, onze positie ten opzichte van de trapas is direct goed en we voelen ons meteen vertrouwd op deze bike.
Voor- en achtervering
Een Fox Float met 140 millimeter veerweg vooraan stellen we beter correct af. Fox heeft wel een klein geheugensteuntje op deze vork aangebracht, wat de instellingen vereenvoudigt. Alles staat erop, van de druk tot het aantal kliks dat je moet draaien op basis van je gewicht. Uiteindelijk blijkt het kinderspel te zijn. Eens alles is ingesteld, hebben we nadien geen enkele instelling meer moeten veranderen want de setting beviel ons erg goed.
De achtervering van Fox, een Float met 130 millimeter travel, biedt drie standen: Climb, Trail en Descend. Die drie woorden zeggen meer dan genoeg. In de Climb-modus zal de vering stugger zijn, in Descend zal de vering het maximale niveau van flexibiliteit en veerweg bieden. Concreet rijden we zowel bergop als over vlakke, gemakkelijke offroadwegen in de Climb-modus. Bij vlakke wegen met een ruwere ondergrond (stenen, putten en wortels) kunnen we de schokdemper in de Climb-modus laten staan. De demper zal dan wel stugger werken en slechts een minimaal comfort en zeer weinig rebound bieden. Als we overschakelen naar de Trail-modus, hebben we meer comfort, maar boeten we wat in aan rendement.
Hogere prijsklasse
Wie aandachtig bovenstaande tekst heeft gelezen, en het merk Specialized een beetje kent, weet dat er een prijskaartje aan zo’n fiets verbonden is. Zeker als je ook nog eens de afmontage onder de loep gaat nemen. Denk daarbij aan de SRAM XX1 Eagle AXS-groepset, de RockShox Reverb AXS-dropper post, de Fox Float Factory-veringen en de carbon Roval-velgen met DT Swiss 240-naven.
Hierbij kom je dus in de hogere prijsklasse terecht en met een officiële richtprijs van 13.000 euro betekent deze trailbike dan ook een flinke hap uit het fietsbudget. Uiteraard is er ook hier een markt voor, maar onder de testers op de Vojo-redactie is de hoge prijs wel de gespreksstof van de dag. Is dat nodig op een trailbike, een fiets die gemaakt is om onbesuisd naar beneden te knallen? Gelukkig biedt Specialized veel goedkopere Stumpjumpers aan. Het is al genoeg om de wielen en de aandrijving te vervangen en het budget kan al flink naar omlaag.
Begin maart kondigde Specialized wel een prijsverlaging aan voor zijn fietsen. Of dit tijdelijk of blijvend is weten we op dit moment niet, maar daardoor staat de richtprijs van de S-Works Stumpjumper momenteel op 10500 euro, wat een daling van 20% is.
Specialized S-Works Stumpjumper: de terreintest
De terreintest leert dat deze fiets (in de eerste plaats) niet dient om bergop te rijden! Deze Specialized Stumpjumper is bedoeld voor mountainbikers die er niet voor terugdeinzen om de hellingen full speed af te razen. Het is niet zozeer een fiets voor de biker die op zoek is naar veel rendement bergop, maar wel voor de biker die op zoek is naar een bondgenoot om zonder angst de hellingen af te suizen terwijl hij plezier heeft en niet bang is om uit zijn comfortzone te komen.
Op vlakkere wegen moet de fiets zachtjes geleid worden, maar we voelen niet de behoefte om het pure rendement te gaan zoeken. Tijdens het accelereren hebben we te maken met hetzelfde rijgedrag als bergop. Het is onnodig om jezelf uit te putten om een hoge snelheid aan te houden, daar is de fiets niet voor bedoeld. Afhankelijk van het terrein, licht of zeer ruig, plaatsen we de schokdemper in de positie die het best overeenkomt met het terrein. Op gemakkelijke stukken zoals veld- of boswegen, kunnen we de hendel op Trail laten staan. Dan behoud je een goed comfort en zelfs als er een groot gat of een grote hobbel voor ons verschijnt, doet de schokdemper zijn werk zoals het hoort.
Maar het is pas in afdalingen dat je het potentieel van deze fiets ontdekt! Op ruwer terrein blijven we zo lang mogelijk zitten, zeker wanneer we in een rechte lijn naar beneden stuiven. We zitten als in een fauteuil. Wanneer het terrein bochtiger wordt, aarzel dan niet om het zadel te laten zakken en recht op de pedalen te gaan staan.
De fiets reageert tijdens het afdalen stabiel, de vering werkt fantastisch en we aarzelen niet om bepaalde obstakels te overwinnen. Ook al zijn we niet gewend deze hindernissen te nemen en benaderen we ze normaal met de nodige voorzichtigheid, passeren we ze nu alsof er niets is gebeurd. Bovendien kun je, wanneer het zadel naar beneden staat, zonder problemen drops nemen of een goede snelheid in de bochten aanhouden.
We hebben plezier als een kind en we slagen erin om onze grenzen te verleggen. In afdalingen waar je heel vaak het juiste traject moet nemen om niet door elkaar te worden geschud, loopt alles vlotjes met de Stumpjumper. Dit is het type fiets waarmee we de bergen in zouden gaan, ook al is de fiets bergop verre van snel. Tijdens de afdalingen kan je echter volop stoom aflaten met hem.
De brede banden helpen daarbij. De Butcher (vooraan) en Purgatory (achteraan) bieden een goede grip, zowel in de modder als op bevroren en harde grond. Of het nu zijwaarts is, in de bochten of tijdens het remmen, … de banden geven ons veel vertrouwen. Aan de andere kant hebben de grote noppen wel een invloed op de rolweerstand, wat het rendement van de fiets gedeeltelijk (negatief) zal beïnvloeden.
Zelfs bij een fiets van 13.000 euro valt er wel een aandachtspunt te bespeuren. Zo merken we tijdens de terreintest dat de remmen, niettegenstaande dat ze perfect werken en we gedoseerd kunnen remmen, veel lawaai maken. Als tweede aandachtspunt vinden we het jammer dat de demper niet aan het stuur te bedienen valt. Dat had het plaatje helemaal perfect gemaakt.
Een aandachtspunt voor onszelf, als testrijder, is en blijft het opladen van de AXS-batterij. Sram geeft een batterijduur van 35 uur aan, maar eens je plezier aan het maken bent, vergeten we al eens om de batterijen te herladen na de testritten. Vooral ook wanneer de fiets van hand naar hand verhuist tussen de verschillende testers. Gelukkig kunnen we met de accu van de dropper post wisselen omdat die laatste veel minder belast wordt. Voordat de accu helemaal leeg is, is de derailleur trouwens voorzien van een waarschuwingslampje, dat rood gaat knipperen bij het schakelen.
Verdict
De Specialized Stumpjumer S-works is zoals eerder aangegeven een échte trailbike. Het rijgedrag en de positie van de biker op de fiets spelen daar erg op in. Zowel tijdens het bergop rijden als op het vlakke blijven we rustig, maar eens bergaf laten we het beest in ons los. De fiets biedt een goed comfort, stabiliteit en de veringen werken perfect (samen). Specialized omschrijft hem zelf als de “ultieme trail fiets” en daar zitten ze niet veraf …
Meer info via www.specialized.com