Test | Specialized Search-helm: zonder kopzorgen op avontuur

Door Jan Geys -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Specialized Search-helm: zonder kopzorgen op avontuur

Specialized is van alle markten thuis, of het nu om fietsen, onderdelen, accessoires of kledij gaat. In de helmen-catalogus van het merk was een leemte ontstaan tussen de uitstekende (en prijzige) S-Works modellen en de lagere klasses. Deze leemte vulden de Amerikanen dit voorjaar op met de komst van de nieuwe Search-helm, bedoeld voor offroad-avonturen.

Niets zo lastig als helmen in hokjes onder te verdelen. Op de website van Specialized staat de Search onderverdeeld bij de wegmodellen, maar het persbericht heeft het wel degelijk over alle offroad-avonturen. Uiteraard is dit geen model om te gaan downhillen en zelfs voor all-mountain wordt vaak gekozen voor een (zwaarder) model dat ook een groot deel van het achterhoofd bedekt. Maar voor XC/Marathon en gravel vinden velen van ons een lichter model prettiger. Maar er zijn natuurlijk wel enkele eigenschappen waar ze aan moeten voldoen.

Zo rijden we offroad vaak wat minder snel en opteren we graag voor een model met grote ventilatiegaten. Specialized geeft zelf aan dat ze “de Search hebben ontworpen met de grootste ventilatie-openingen in zijn klasse.” Zonder te specificeren over welke klasse dat dan moet gaan. Zelf hebben we bij andere merken al royalere ventilatiegaten gezien, zowel qua aantal – op de Search tellen we er 8 plus 3 grote uitlaatpoorten aan de achterkant die helpen om de warme lucht die via de voorkant naar binnen komt te verdrijven, tegenover 14 plus 6 op bijvoorbeeld de Giant Rev – als grootte. Wanneer we voor deze test plaatsnamen voor een ventilator voelden we de luchtstroom voldoende langs ons hoofd glijden. Tijdens onze ritten buiten klaagden we dan ook nooit, zelfs niet op de schaarse warme dagen dit jaar, dat de helm te warm aanvoelde op het hoofd.

Naast de ventilatiegaten zien we vooraan aan de zijkanten van de helm ook twee openingen die afgesloten worden door een rubberen flap. Wordt het omgevingslicht te donker dan kan je hier je zonnebril wegstoppen, waarbij de rubberen flappen ervoor moeten zorgen dat de bril zelfs op de ruwste paden niet begint te rammelen. In de praktijk werkt dit systeem goed, al zorgen de rubberen flappen wel voor een lichte weerstand om de bril weg te stoppen.

Specialized mag dan tot de duurderde merken behoren, je moet de Amerikanen wel nageven dat ze steeds kwaliteit afleveren. Zo ook deze Search-helm waarvan het comfortabele gevoel van de zachte kussentjes die op het hoofd rusten meteen opvalt.

De helm is voorzien van het eigen FS3 Fit Systeem en Occipital base adjustment dat werd overgenomen van de S-Works Evade 3 en S-Works Prevail 3. Met deze systemen kan de hoek van de helm afgesteld worden om helm en bril perfect op elkaar af te stemmen. De occipitale aanpassing is in de hoogte in 4 standen verstelbaar en doe je door 2 dunne plastic staafjes achteraan de helm te verschuiven.

Met de makkelijk bereikbare draaiknop, ook tijdens het fietsen, doe je de laatste aanpassingen voor de pasvorm rond het hoofd. Het gebruik van een bandana of colsjaal (type buff) onder de helm, waarbij de knoop van de sjaal in de nabijheid zit van de draaiknop, stoorde niet, maar zoals met elke helm kan je best eerst passen voor je tot een aankoop overgaat.

De riempjes om de helm onder de kin vast te klikken zijn smaller dan tevoren – 10 mm – en klikken vast met een klassieke gesp.

Op veiligheidsvlak scoort de helm vijf sterren in de Virginia Tech Helmet Rating, het enige onafhankelijke laboratorium dat helmen in verschillende sporten probeert te classificeren op basis van hun mate van bescherming, maar voorlopig komen niet alle merken daarbij aan bod. De Specialized Search staat er wel tussen en het resultaat geeft een beeld weer van hoe de helm scoort, want uiteraard gaan we ons niet vrijwillig laten vallen en kunnen we de werkelijke effectiviteit van een helm nooit beoordelen in de context van een terreintest. De link naar de helmenrating: https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html.

De helm is ook uitgerust met een Mips Evolve Core-systeem. Ter herinnering, het principe van Mips is gelijkaardig aan dat van onze hoofdhuid: de schaal van de helm een zekere bewegingsvrijheid geven (10 tot 15 millimeter in alle richtingen) ten opzichte van ons hoofd. In een helm die is uitgerust met Mips wordt een extra wrijvingsarme laag geplaatst die onafhankelijk kan bewegen. Wanneer de helm dan wordt blootgesteld aan een impact onder een bepaalde hoek (zoals in levensechte situaties bij een valpartij met de fiets meestal het geval is) zal deze laag ervoor zorgen dat de helm kan verschuiven ten opzichte van het hoofd. Daardoor wordt een groot deel van de roterende krachten opgevangen. Meer over Mips en gelijkaardige systemen lees je in dit artikel: https://www.vojomag.nl/mips-spin-wavecel-koroyd-een-uiteenzetting-over-de-technologie-in-onze-helmen.

De Search is beschikbaar in 3 maten, Small, Medium en Large. Zelf hadden we een Large ter beschikking (hoofdomtrek tussen 58 en 62 centimeter) en die klokte op onze weegschaal af op stipt 330 gram. Dat is 10 gram meer dan de 320 gram die door Specialized wordt geclaimd. Dat is geen topscore, al zien we de laatste jaren dat het gewicht van onze helmen is toegenomen en wel vaker flirt met de grens van 300 gram. De toevoeging van Mips en consoorten zijn daar natuurlijk niet vreemd aan. De adviesprijs bedraagt 160 euro en hij is in 5 kleuren beschikbaar (Taupe/Gunmetal op de foto’s).

Verdict

Specialized heeft het bij het rechte eind als het zegt dat de Search voor alle offroad-avonturen geschikt is. Voor pure wedstrijdgerichte XC zien we lichtere modellen, maar voor alles daarnaast hebben we aan de Search (marathon, gravel, bikepacken) een goede gezel. De Search-helm tikt dan ook heel wat vakjes aan: hij is zeer comfortabel, goed instelbaar, praktisch en ventileert voldoende. Qua gewicht haalt hij zoals gezegd geen topscore, wil je daar beter doen dan moet je bij Specialized kijken naar de allround S-Works Prevail en … dieper in de buidel tasten. 

Meer info via www.specialized.com

DoorJan Geys