Test | SR Suntour Axon-Werx34: voor het stevigere xc-werk!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | SR Suntour Axon-Werx34: voor het stevigere xc-werk!

Je kon de nieuwe SR Suntour Axon-Werx34 dit seizoen al bewonderen op fietsen van voornamelijk Franse teams, waaronder het team van Belgisch kampioen Jens Schuermans. Ze drijft mee op de flow van lichte, maar toch iets meer uit de kluiten gewassen vorken die tegemoetkomen aan de hoge eisen van de renners op de almaar technischer wordende circuits. Voor ons is het dan weer interessant omdat we een stijvere vork met 100 tot 120 millimeter veerweg kunnen monteren op onze mountainbike. Vojo heeft de rechtstreekse rivaal van de Fox F34 SC getest en dit is ons verdict.

Fox was het eerste merk dat in de crosscountry met zo’n vork ten tonele verscheen. Naast de zeer lichte F32 SC (waarvan het gewicht van het 29″-model onder de 1400 gram duikt) bracht het merk ter aanvulling van het aanbod ook de F34 Step-Cast (rechterfoto) uit. Uit de naam kan je al afleiden dat de vorkpoten van de F34 SC een diameter hebben van 34 millimeter, waardoor de stijfheid van het chassis een grote sprong voorwaarts maakt.

Bij Fox werden de binnenste en buitenste vorkpoten zodanig onder handen genomen dat het merk 200 gram gewicht wist te besparen ten opzichte van een klassieke F34. Suntour verkoos dan weer om het bovenste deel (t-stuk/stuurbuis) aan te pakken om gewicht te besparen. Voortaan is dit deel van de Axon-Werx34 uit carbon, daar waar Fox trouw blijft aan aluminium.

Op de weegschaal geeft dit een resultaat van 1614 gram met een stuurbuis die werd afgezaagd op 165 millimeter. Dat is bijna even zwaar als de Fox F34 Step-Cast, al moet je aan het gewicht van de Suntour nog het gewicht van de expander (35 gram) toevoegen die je dient te gebruiken in combinatie met de carbon stuurbuis. We geven nog even mee dat RockShox momenteel niet meteen een rechtstreekse rivaal in de catalogus heeft staan, al is de SID met vorkpoten van 32 millimeter ook niet echt superlicht maar wel stijf. De Formula 33 zit er dan weer tussenin, al kom je deze laatste niet vaak tegen in crosscountry.

De SR Suntour Axon-Werx34 levert naar keuze een veerweg van 100, 110 of 120 millimeter. Die veerweg kan je wijzigen door een onderdeel in de vork te vervangen. Heel eenvoudig, maar toch anders dan het plaatsen van een interne spacer in andere modellen.

Binnenin rekent Suntour op de eigen PCS-cartridge. De rebound instellen doe je op de klassieke manier en het is ook mogelijk om de compressie bij lage snelheid in te stellen. In de negatieve kamer zit niet langer een schroefveer maar wel lucht. De druk in deze negatieve kamer wordt automatisch in evenwicht gebracht met de positieve kamer. Wanneer je vertrekt van je gewicht in psi, heb je een goede basis om de vork goed in te stellen. Nadien kan je misschien de druk nog wat verhogen, want de vork werkt van nature al zeer soepel.

De remote lockout maakt gebruik van hetzelfde mechanisme als het model met vorkpoten van 32 millimeter dat al enkele jaren bestaat. Zowel het mechanisme op de vork als de remote op het stuur zien er een beetje goedkoop uit voor een vork uit dit prijssegment, maar we moeten er wel bij vertellen dat het systeem heel goed werkt en aangenaam is in gebruik. Met de duim sluit je het hydraulisch circuit en met de wijsvinger open je dit weer. Alleen jammer dat de beugel van de remote geen scharnier heeft en dat je je grips moet demonteren alvorens je de remote op het stuur kunt monteren.

De Q-Loc2-snelspanner hoef je niet vast te schroeven. Wanneer je de hendel aan de linkerkant openzet, zet je automatisch ook een expander los aan de andere zijde. Het systeem vergt wat aanpassingstijd maar eens je de truc in de vingers hebt, werkt dit supersnel.

De SR Suntour Axon-Werx34 heeft een prijskaartje van 1199 euro, wat iets goedkoper is dan de Fox F34 SC. Maar het is duidelijk dat deze vork meespeelt in het duurdere segment. Wanneer het gewicht slechts bijzaak is, kan je ook opteren voor een Suntour Axon 34 Boost die is uitgerust met hetzelfde hydraulische systeem maar met een t-stuk en stuurbuis uit aluminium. Deze laatste weegt 1900 gram en kost 699 euro. In de doos zit ook een klein spatbord.

Voor wie, wat en waar is deze vork nu geschikt? We denken in de eerste plaats aan bikers die door hun lichaamsbouw of hun rijstijl vaak tegen de limieten van een lichte xc-vork aanhinken. De vork heeft perfect zijn plaats op zowel de huidige full suspensions met achteraan een korte veerweg als op de nieuwe downcountry bikes, te weten lichte fietsen die hun xc-roots niet verloochenen maar achteraan wel iets meer veerweg bieden (vaak rond de 120 millimeter). Ook wij hebben de vork op die manier aan de tand gevoeld, maar daar vertellen we meer over in het volgende hoofdstuk dat dieper ingaat op onze terreintest. Die test duurde overigens iets meer dan drie maanden.

SR Suntour Axon-Werx34: de terreintest

We hebben de SR Suntour Axon-Werx34 op drie verschillende fietsen gemonteerd die we op hun beurt meegaven aan vier testers met een verschillend profiel. Eerst belandde ze op een Scott Spark RC wiens eigenaar, een kerel van 1m90 en 90 kilogram, de originele F32 SC te licht vond. Vervolgens kwam ze terecht op onze eigenste Orbea Oiz TR 120 die bij Vojo dienstdoet als testplatform voor het ruigere xc-werk. De laatste halte was de Origine Théorème GT, een lichte carbon hardtail wiens karakter goed past bij een vork van 120 millimeter. Op de Oiz en Origine werd de vork aan de tand gevoeld door onze gebruikelijke testrijders met een lengte van 178 tot 181 centimeter en een gewicht tussen de 75 en 80 kilogram.

Wat de stijfheid betreft geeft de SR Suntour Axon-Werx34 meteen thuis. Het verschil met een puur xc-model is meteen voelbaar. Daardoor kan je met een tikkeltje meer vertrouwen over stenen en technische paden razen. We hebben ook de indruk dat de hydraulica beter werk levert. Wanneer je gewoon bent om met een vork van 100 millimeter te rijden, zal de 20 millimeter extra veerweg een zegen zijn om wat extra veiligheidsmarge in te bouwen zonder de geometrie van een xc-fiets radicaal te wijzigen.

De SR Suntour Axon-Werx34 werkt zeer fijngevoelig bij het opvangen van schokken. Op kleine opeenvolgende obstakels geeft ze een verbluffend comfortabel gevoel, zelfs bij lage snelheid.

De SR Suntour Axon-Werx34 werkt zeer fijngevoelig bij het opvangen van schokken. Op kleine opeenvolgende obstakels geeft ze een verbluffend comfortabel gevoel, zelfs bij lage snelheid. Ze draagt veel bij aan een sereen stuurgedrag en het comfort. Ze onderscheidt zich hierin van de Fox F34 SC die toch wat stugger werkt in de eerste centimeters van de slag.

Daar staat tegenover dat de vork iets meer pompt wanneer de lockout uitgeschakeld is, maar dit kan deels opgevangen worden door de compressie bij lage snelheid zeer fijn af te stellen. Dit doe je met de blauwe draaiknop boven op de vork. In de bijgeleverde remote is ruimte voor een tweede kabel (die van de achterdemper), maar doordat de trek ratio standaard is, is de vork ook compatibel met het merendeel van de afstandsbedieningen op de markt.

Wanneer we wat meer snelheid maken en de vork tot het uiterste drijven, voelen we dat ze meer lineair werkt en sneller heel de veerweg opgebruikt dan de Fox. Toch trekt ze zich ook in deze omstandigheden goed uit de slag, al vinden we de Fox net een tikkeltje beter werken bij hoge snelheid. Door enkele volume spacers zouden we dit nog een beetje kunnen aanpassen, zodat de vork in het midden en aan het einde van de veerweg een tikkeltje stugger werkt. Deze volume spacers worden trouwens meegeleverd met de vork en zijn makkelijk te installeren. Ze zijn uit rubber en niet uit hard plastic, waardoor ze een zekere soepelheid behouden. Het verschil is subtiel, maar de som van al deze kleine details levert een vork op die zich zeer aangenaam gedraagt.

Algemeen beschouwd mogen we stellen dat al onze testers zeer positief waren over deze vork, op enkele kleine details na, zoals bijvoorbeeld … de look en het imago van de vork. Allemaal hebben we het gevoel dat deze SR Suntour zich excuseert omdat ze zo goed is en niet echt durft om haar plaatsje in het topsegment op te eisen. De afwerking is nochtans onberispelijk, maar de vrij banale en sobere belettering geeft niet echt de indruk dat je je fiets een upgrade hebt gegeven. Het imago is een punt dat de concurrentie wel ten volle weet uit te spelen, net zoals de marketing van een product. Suntour heeft hier nog iets te leren, maar misschien wil het Aziatische merk (dat een van de grootste onderleveranciers is van veringen) sommige van zijn prestigieuze klanten niet in de schaduw zetten? En ook hun verdeelkanaal mag nog wat meer uitgebouwd worden.

Drie maanden is een beetje kort om grote conclusies te trekken op het vlak van de betrouwbaarheid (ook al werd de vork zeer intens gebruikt) en tijdens onze test vielen er dan ook geen problemen te noteren. We kunnen ook buigen op onze ervaring met de Axon-Werx32 die na een vroegere test bij een van onze testers is beland en nu drie jaar later, na een normale opvolging van het onderhoud, nog steeds mooi haar werk doet.

Verdict

De SR Suntour Axon-Werx34 mag wat ons betreft wel degelijk haar plaatsje opeisen naast een gereputeerde concurrent als de Fox F34 Step-Cast die tot hiertoe zowat de enige vork was in de categorie ‘uit de kluiten gewassen xc-vorken’. Ze is stijf en fijngevoelig en in staat om een brutaal stuurgedrag te ondergaan. Ze verdient het dan ook om meer bekendheid te verwerven en in overweging genomen te worden bij een upgrade. Maar dan liefst met een gewaagdere look en andere kleurtjes, want onder deze sobere buitenkant gaat een zeer goed product schuil.

SR Suntour Axon-Werx34

€ 1199,00

1614 g + 35 g (expander)

  • Eindelijk een echte concurrent voor de Fox 34 SC
  • Fijngevoelig
  • Stijf chassis
  • QLoc2-snelspanner: je houdt ervan of niet
  • Te brave look
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info op www.srsuntour.com

DoorOlivier Béart