Test | Sram Level TL, TLM & Ultimate - Sram Level TLM: het goede compromis?
Door Olivier Béart -
Het Amerikaanse Sram heeft in zijn catalogus een breed assortiment van remmen staan. Voor de xc-discipline vallen deze onder de noemer Level, die op zich nog eens wordt onderverdeeld in verschillende modellen. Wij mochten de voorbije maanden aan de slag met een trio uit het midden- en topsegment, namelijk de Sram Level TL, TLM en ULT. Hieronder zetten we onze bevindingen over de werking en betrouwbaarheid even op een rijtje en geven we tips om de rem te vinden die bij je past.
Sram Level TLM: het goede compromis?
Twee keer zo duur als de Level TL, maar wel de helft goedkoper dan de Level Ultimate … De Sram Level TLM-remmen lijken dan ook het ideale compromis te zijn in het Level-gamma. Ze beschikken in ieder geval over de veelbelovende nieuwe remklauw.
De Sram Level TLM-remmen beschikken over een nieuwe monobloc remklauw met twee zuigers. De remklauw is compacter en heeft vloeiende lijnen. Jammer dat de afwerking nogal kwetsbaar bleek tijdens onze test en op heel wat plaatsen afschilferde. Dit is het enige model uit het gamma waarbij we werden geconfronteerd met dit euvel.
De bout om de remblokken op hun plaats te houden, zit niet langer in het midden, maar wel meer aan de zijkant van de remblokjes. De remblokjes van de Level TLM en ULT hebben een specifieke vorm. Ontluchten gebeurt via een kleine opening die aan het zicht wordt onttrokken door een rubber afdekkapje.
Op de weegschaal winnen we 25 gram ten opzichte van de Level TL. Dit lijkt weinig en dat is het ook. Dit is dan ook niet de hoofdreden waarom iemand de TLM zou verkiezen boven de TL, maar meer daarover in onze terreintest.
Sram Level TLM: de terreintest
Meerdere van onze testfietsen van de laatste maanden waren uitgerust met Sram Level TLM-remmen, de meeste kilometers maalden we echter af aan het stuur van een Santa Cruz Tallboy met een veerweg van 120/110 millimeter. We trokken met deze remmen dan ook naar iets ruiger terrein (met iets meer negatief hoogteverschil) dan met de TL-remmen. Qua remkracht werden we in ieder geval niet ontgoocheld. Het verschil is meteen voelbaar: de remkracht van de TLM-remmen is zoals we van een goede rem met twee zuigers mogen verwachten.
Met deze remmen durven we met een gerust gemoed de bergen intrekken, zeker indien je zelf niet te zwaar bent. Moest je een lichtgewicht zijn, dan volstaat de remschijf van 160 millimeter vooraan, al raden we toch eerder een exemplaar van 180 millimeter aan. De Sram Level TLM-remmen zijn minder krachtig dan de Magura MT6-remmen, maar de remkracht is wel vergelijkbaar met die van de remmen van Shimano.
Bij het remmen blijf je steeds mooi gevoel houden met de remhendel en de remkracht is goed doseerbaar. Zij die graag een zeer directe remkracht hebben, kunnen beter elders hun geluk zoeken. Voor zij die houden van progressief werkende remmen, kunnen we deze Sram Level TLM-remmen alleen maar aanraden. Ze lijken op dit vlak dan ook sterk op de Guide.
Indien je ze tot het uiterste drijft, ontgoochelen ze niet. Je moet al echt dingen doen waar ze niet voor bedoeld zijn, vooraleer ze oververhit geraken. In dat geval voel je dat de remkracht vermindert en dat het bijtpunt harder wordt. Ook met deze rem hebben we tijdens onze ongeveer zes maanden durende test geen problemen gekend, behalve dan dat er op de remhendels speling optrad. Aan het einde van de test werd dit zo erg dat een check-up zich opdrong.
Verdict
De Sram Level TLM is duurder dan het TL-model, maar goedkoper dan de ULT. Naar onze mening is deze rem dan ook het goede compromis in het gamma. De nieuwe remklauw zorgt voor een meerwaarde en je beschikt over een remkracht die je van dit type rem mag verwachten. De rem is ook goed doseerbaar. Jammer dat de afwerking van de rem het laat afweten en dat er speling optrad op de remhendels.