Test | Topeak JoeBlow Booster: een uit de kluiten gewassen pomp!

Door Christophe Bortels -

  • Techniek

Test | Topeak JoeBlow Booster: een uit de kluiten gewassen pomp!

Bontrager zette meer dan een jaar geleden de toon toen ze een revolutionaire voetpomp aankondigden. Dankzij een tweede cilinder, waarin de lucht onder hoge druk wordt gestockeerd, kan je vlot een tubeless band oppompen. Topeak, het accessoiremerk dat ook gekend is voor zijn voetpompen, moest dan ook een antwoord bieden op deze innovatie. Zo is de JoeBlow Booster geboren. Wij gingen de uitdaging aan om te kijken wat hij in zijn mars heeft. Ziehier ons verdict.

De JoeBlow Booster maakt meteen veel indruk door zijn afmetingen. Het is dan ook een flinke baby van 3,8 kilogram die 74 centimeter groot is! Ook hier vinden we het concept van de dubbele cilinders terug. Beide cilinders zijn uit aluminium vervaardigd. De ene cilinder is relatief smal en de andere groter. De fijne cilinder is van hetzelfde type als op een traditionele voetpomp, te weten een cilinder waarin een zuiger schuift als je de pomp bedient om lucht in de band of binnenband te stuwen. De grote cilinder dient dan weer om tijdelijk lucht onder (grote) druk te bewaren.

topeak-joeblow-booster-05

De keuze of je nu een band op de klassieke manier wilt oppompen of de grote cilinder wilt vullen, doe je via een indrukwekkende knop rond de manometer. De stand ‘Inflate’ dient om de band op de klassieke manier op te pompen. De stand ‘Charge’ stuurt de lucht naar de grote cilinder, die een inhoud heeft van één liter en die kan gevuld worden tot 11 bar. Dat is ook de maximale druk die je kan bereiken als je de band op de normale manier oppompt. Eens de grote cilinder gevuld is, moet je de knop terug naar de Inflate-positie draaien. Op dat moment wordt de lucht uit de grote cilinder in de band gestuwd. Zo makkelijk is het. De SmartHead-kop past zich automatisch aan het type ventiel aan (Presta of Schrader). Onder de manometer zit een aflaatventiel om de druk in de band nauwkeurig te regelen. Dit laatste doe je in de inflate-modus.

topeak-joeblow-booster-02

Nu we het toch over nauwkeurigheid hebben, merken we al snel dat we dat een beetje missen op het moment dat we de luchtdruk in de band willen regelen. Daarvoor is de schaalverdeling niet nauwkeurig genoeg. We moeten dan ook tevreden zijn met vier kleine streepjes tussen elke volledige bar druk, wat overeenkomt met een schaalverdeling van 0,2 bar. Dat is een beetje te nipt als je stipt wilt zijn, zeker als je zoals ons soms met het ProCore-systeem van Schwalbe rijdt. Gelukkig valt de manometer nogal groot uit (een diameter van 5 centimeter) en zit hij bovenaan op de pomp en niet onderaan, zodat je er toch in slaagt om de naald tussen twee schaalverdelingen in te krijgen om een nauwkeurigheid van 0,1 bar te simuleren. Voor de rest is de fabricagekwaliteit correct en het geheel ziet er robuust uit, ondanks dat er ook plastic onderdelen zijn. We schroomden dan ook niet om de pomp mee te nemen in de autokoffer of achteraan in een bestelwagen. Laten we nu eens kijken wat dit alles concreet betekent in de praktijk.

In de praktijk

Eerst voor alle duidelijkheid: het model van Bontrager waarover we in de intro spraken, de TLR Flash Charger, hebben we zelf nooit getest. Tot hiertoe maakten we gebruik van een compressor of een traditionele voetpomp om onze tubeless banden op te pompen. We hebben dan ook geen ander vergelijkingspunt met gelijkaardige producten. Op papier, en ondanks zijn gezetheid, lijkt de JoeBlow Booster dan ook een zeer goed product om je tubeless banden om het even waar op te pompen. Enkele minuten nadat we onze hand op de pomp hadden gelegd, konden we niet langer weerstaan om een eerste snelle test uit te voeren. Na een veertigtal keer pompen zat er 11 bar druk in de grote cilinder. We draaien aan de knop en de lucht ontsnapt zoals voorzien. Niet echt hard, dat moeten we toegeven, maar wel lang, dat is al iets. Rest ons om te kijken wat dat geeft in combinatie met een ventiel en een band, die met het uiteinde van het slangetje verbonden zijn!

topeak-joeblow-booster-06

De eerste echte test liet niet lang op zich wachten, omdat we twee banden van een endurofiets moesten vullen met nieuwe antilek vloeistof. De twee banden in kwestie waren een 27,5″ Magic Mary en Nobby Nic, beiden met een breedte van 2.35″. Om er voor te zorgen dat het niet te makkelijk zou gaan, hebben we de twee bandhielen over het volledige wiel losgemaakt, en niet enkel over enkele tientallen centimeters, zoals we gewoonlijk doen als we een klassieke check uitvoeren van de vloeistof. De grote cilinder met lucht vullen is een routineklus, en nadat we aan de knop draaien, horen we al snel het typische ‘klakken’ van een band die op zijn plaats plopt. Dit gebeurt op enkele seconden tijd! Het werkt dus! Als we de kop van de pomp van het ventiel halen, horen we een beetje lucht uit de Charger ontsnappen. De banden zelf geven weer dat ze gevuld zijn tussen de 1.5 en 2 bar druk, nadat we de Charger er hebben in leeggemaakt die vooraf was opgepompt tot 11 bar. Tijdens het oppompen, merk je na enkele seconden dat de druk in de band en in de pomp evenwichtig wordt, en dat de lucht die in de grote cilinder zit duidelijk in conflict raakt met de lucht die reeds in de band zit, waardoor de grote cilinder zich niet volledig kan legen. Dat verklaart meteen waarom er lucht ontsnapt als we de SmartHead van het ventiel halen.

topeak-joeblow-booster-07

Dit is het grote verschil tussen deze pompen en een compressor: deze laatste heeft in het begin een zeker vermogen om de band op te pompen, terwijl de JoeBlow Booster eerder een constante luchtstroom levert. Dat is trouwens het grote voordeel ten opzichte van een traditionele voetpomp, waar je zeer snel mee moet pompen om te proberen een constante luchtstroom te simuleren. Dat gebrek aan pit van de Booster in het begin, vergeleken met een compressor, verplicht je trouwens om secuur te werk te gaan als je een nieuwe band wilt monteren (zeker een band met soepele flanken die de neiging heeft om minder goed alleen op zijn plaats te ploppen) en om de bandhielen goed te smeren en al op hun plaats te zetten. Bij een compressor moet je daar minder rekening mee houden. Maar toch lukte het ons steeds om de band te monteren.

[field name=iframe]

Het grote voordeel van de JoeBlow is, dat je de grote cilinder opnieuw kan oppompen zonder dat er lucht ontsnapt terwijl de pomp op het ventiel gemonteerd is. Zo kan je nog een finale stroom lucht in de band blazen om de laatste weerbarstige stukjes bandhiel toch op hun plaats te pushen. Een andere oplossing is om in de Inflate-modus meteen lucht bij in de band te pompen, wat in de meeste gevallen ook voldoende was om de operatie af te werken.

topeak-joeblow-booster-03

Behalve het gebrek aan pit en de onnauwkeurige schaalverdeling van de manometer, zijn er nog enkele zaken voor verbetering vatbaar. Te beginnen met de knop waarmee je tussen de twee pompmodussen moet switchen. Oké, deze is groot en voorzien van ribbels, maar ze werkt niet vlot genoeg, en als je ze bedient, draait de hele pomp rond als je vergeten bent om je voeten op de voetsteunen van de pomp te plaatsen. Deze voetsteunen hadden ook iets platter mogen zijn, want de knobbels zijn niet echt comfortabel voor de voetzool.

Eindigen doen we met enkele minder belangrijke punten, maar die we toch moeten vermelden. Het aflaatventiel zou voor ons iets makkelijker bereikbaar mogen zijn. En we hebben ook moeite om de slang correct weg te bergen in de bevestigingen die daar voor voorzien zijn. De slang zelf is lang genoeg en dus heel praktisch om te gebruiken, zelfs als de fiets op een fietsstandaard staat in de werkplaats. De SmartHead is zeer ergonomisch, comfortabel en aangenaam om vast te grijpen. We betreuren enkel dat de hendel die dient om de kop vast te klemmen op het ventiel, te ver in de kop zit en niet makkelijk hanteerbaar is.

topeak-joeblow-booster-04

Verdict:

De Topeak JoeBlow Booster doet in het algemeen wat ervan verlangd wordt. Voor zij die niet over een compressor beschikken of in omstandigheden waar het niet mogelijk is om een grote compressor mee te nemen, is de JoeBlow Booster een goede hulp om een tubeless band te monteren. Zijn gebrek aan vermogen in verhouding met een compressor zal daarentegen liefhebbers van zeer lichte en soepele banden niet meteen bevallen. Zij zullen zeer secuur te werk moeten gaan, en ook wat geduld moeten hebben, om hun band perfect te monteren. We betreuren ook dat de schaalverdeling op de manometer niet nauwkeuriger is, maar dat is de prijs die je moet betalen om over de hoge druk te kunnen beschikken, ook al is deze, behalve bij het oppompen van een tubeless band, van weinig nut in het mountainbiken. De prijs valt niet mee, want de pomp kost maar liefst 149,99 euro.

Meer info op https://www.topeak.com/global/en/products/floor-pumps/822-joeblow–booster

DoorChristophe Bortels