Test | Trek Powerfly FS 7: uitgebalanceerd en comfortabel toeren
Door Jurgen Groenwals -
Modeljaar 2021 betekent voor de Trek Powerfly FS een grondige make-over. De populaire elektrisch ondersteunde full-suspension is nu nog toegankelijker geworden. Een geheel nieuw frame zorgt voor een compleet nieuw design waarmee een breed publiek aangesproken moet worden.
Met de Trek Rail die we eerder in test hadden en het hele Powerfly-gamma heeft Trek een bijzonder mooi gamma aan elektrische mountainbikes. Dat gamma telt sinds vorige week nog een extra telg: de E-Caliber (www.vojomag.nl/news/nieuw-2021-trek-e-caliber-electric-crosscountry). Waar de Trek Rail met zijn 160 millimeter veerweg zich eerder richt op de ruigere trails en de E-Caliber de komst van een nieuw segment van lichte elektrische mountainbikes met een kleine motor en dito batterij inluidt, is het Powerfly-gamma een soort verzamelnaam geworden voor de overige elektrische Trek-mountainbikes. De Trek Rail kwam ondertussen de Long Travel versie van de Powerfly FS vervangen maar een Powerfly-hardtail en deze FS zijn er wel nog steeds. Er zijn zelfs volledig uitgeruste Powerfly Equipped-modellen, voorzien van bagagedragers, spatborden, verlichting, … Het Powerfly-gamma richt zich dan ook tot zowel fervente mountainbikers als commuters als elektrisch ondersteunde reizigers.
De Powerfly zag voor het eerst het levenslicht in 2016, een jaartje later kreeg hij zijn eerste update en dat werd jaar na jaar herhaald. Voor 2021 werd de Powerfly FS nogmaals grondig onder handen genomen. Wat meteen opvalt in vergelijking met het vorige model, is het geheel nieuwe aluminium frame en dan met name de plaatsing van de demper in dat frame.
Frame
De bovenbuis is erg sloping en zorgt zo voor een heel compacte voorste driehoek. Het geeft de Powerfly FS een heel specifiek en eigen uiterlijk mee. Mede doordat de demper verplaatst werd naar achter de zadelpenbuis, is Trek erin geslaagd de voordriehoek zo compact te houden. En toch is er voldoende ruimte om een bidonhouder te monteren.
De Straight Shot-onderbuis van Trek is ons reeds langer bekend. Het idee bestaat erin de onderbuis zo recht mogelijk te maken. Immers, elke bocht of afwijking maakt je frame minder sterk dan gewone rechte buizen.
De buizen zijn indrukwekkend dik. De Removable Integrated Battery (RIB) is makkelijk verwijderbaar om op te laden of onderweg snel een nieuwe batterij te plaatsen. Net doordat de RIB zo mooi in het frame is ingewerkt, is deze dan ook uitstekend beschermd.
Twee mogelijkheden om je batterij te laden: ofwel via het frame ofwel rechtstreeks aan de batterij.
Geen Knock Block, het systeem van Trek dat belet dat je rem- en schakelhendels bij een valpartij je bovenbuis raken. Er is ook geen nood aan, de sloping bovenbuis gaat zo diep dat je hendels de bovenbuis helemaal niet raken.
Afgaande op het minuscule formaat zou je het misschien niet verwachten, maar dat spatbord doet echt wel haar werk. De plaatsing ervan is dan ook perfect.
Zoals het hoort op een moderne mountainbike: proper afgewerkte interne kabelgeleiding.
De nieuwe Powerfly FS is voorzien van de compacte en krachtige Bosch Performance Line CX-motor met 85Nm en een 625 Wh Bosch Power Tube-accu. De motor wordt langs de onderkant van de onderbuis door een bashguard netjes beschermd tegen stenen. De verwijderbare bescherming maakt de motor ook makkelijk bereikbaar voor eventueel onderhoud of herstellingen. Door de open structuur van die bashguard wordt er eveneens een continue luchtstroom en afkoeling voorzien.
De Kiox is klein, mooi, intuïtief en biedt talrijke mogelijkheden. Het kleurendisplay is in alle omstandigheden mooi afleesbaar, zelfs op hoge snelheid wanneer je je eigen route volgt. De Kiox kan je overigens via bluetooth met je mobiele telefoon verbinden om zo je eigen routes samen te stellen of nog meer gegevens te bestuderen.
De afzonderlijke bedieningseenheid houdt de Kiox mooi onder controle. De ergonomische vorm en plaatsing ervan maken een eenvoudige en feilloze bediening mogelijk.
De Kiox klikt met een magneet vast in een houder. De opstelling van die houder op deze Powerfly FS vinden we niet helemaal geslaagd. Deze opstelling is behoorlijk kwetsbaar en het kan bij een valpartij tot problemen leiden, zoals wij mochten ondervinden. Een onzachte aanraking met een bestelwagen zorgde voor twee problemen: enerzijds was het glas van de Kiox helemaal gebarsten wat hem onbruikbaar maakte, anderzijds was het beugeltje van de houder afgebroken. Natuurlijk rij je niet dagelijks tegen een bestelwagen (hopen wij toch), maar de algehele opstelling komt ons eerder kwetsbaar over.
Ophanging
100 millimeter veerweg voor, 120 millimeter achter, daarmee wordt de Powerfly FS de trails opgestuurd. Voor een e-mtb is dat niet overdreven veel veerweg, maar bij het inzetbereik van deze Powerfly FS past dat prima.
Vooraan is het een RockShox Gold RL die voor 100 millimeter veerweg zorgt. Uiteraard werd deze vork aangepast aan de noden en het hogere gewicht van een e-mtb. De lockout bedien je aan de vork zelf en dat is toch wel een gemis. Een lockout op het stuur is – zeker met de hogere snelheden van een e-mtb – aan te raden.
De achterkant wordt in bedwang gehouden door een prima RockShox Sid Lux Select+. Ook hier bedien je de lockout aan de demper zelf. Al rijdend je lockout bedienen, vraagt door de plaatsing ervan toch wel het nodige stunt- en vliegwerk. Om niet te zeggen dat het quasi onmogelijk is. Nu, op zich heb je op een e-mtb niet zo veel nood aan een lockout. Dat verlies aan energie wordt wel gecompenseerd door de kracht van de motor. Maar erg handig is deze plaatsing toch niet.
Voor wie reeds langer vertrouwd is met Trek is het acroniem ABP geen vreemde onbekende meer. ABP staat voor Active Braking Pivot en betekent zoveel als dat je vering actief blijft tijdens het remmen. Door het scharnierpunt van de achtervering te verplaatsen, krijg je een systeem dat voorkomt dat de vering bij remmanoeuvres stugger wordt. Deze plaatsing zorgt voor het loskoppelen van de krachten die inwerken op de remmen en de werking van het veersysteem, waardoor beide systemen onbelemmerd hun werk kunnen doen.
Geometrie
De Powerfly FS is er in vijf verschillende maten, gaande van XS tot XL. De kleinste maten (XS en S) doen het op 27,5”-wielen, vanaf maat M rij je met 29”-wielen. Je hoeft je niet meteen erg in de geometrietabel te verdiepen om te weten dat de zitpositie behoorlijk rechtop is, dat zie je zo wel aan de foto’s.
Zonder de echt extreme waarden op te zoeken, levert de geometrie van de Powerfly FS een doorslag van een uitgebalanceerde en evenwichtige trailbike. Met 66,5 graden krijg je een vlakke stuurhoek zonder extreem te worden, idem voor de 76 graden van de zitbuishoek. Met 430 millimeter op deze medium is de reach redelijk kort terwijl de 470 millimeter lange chainstays dan weer redelijk lang zijn. Dat geeft veel stabiliteit en vertrouwen en maakt van de Powerfly FS ook een stabiele klimmer die zelfs op de meest steile stukken niet uit zijn lood te slaan is.
Onderdelen
Shimano staat in voor de aandrijving en dat resulteert in een 12-speed SLX-shifter en …
… XT-achterderailleur met lange kooi.
Voor het crankstel ging Trek aankloppen bij E*thirteen. Die leverden een E*spec Plus met crankarmen van 165 millimeter lang en een kettingblad met 34 tanden.
Opnieuw naar Shimano voor een setje M6120-remmen met vier zuigers en 203 millimeter grote schijven.
De overige onderdelen komen uit het eigen Bontrager-gamma. Met name de Line Comp 30-wielen en XR4 Team Issue-banden vielen erg in de smaak tijdens onze testritten. De velg heeft een binnendiameter van 29 millimeter en dat laat een lagere bandenspanning en meer controle toe. De 2.4″ brede XR4 Team Issue-banden worden perfect ondersteund door deze brede velg.
Bontrager levert verder een behoorlijk comfortabel Arvada-zadel.
De TranzX-dropper heeft 130 millimeter verstelbereik.
Trek Powerfly FS: modellen
Voor modeljaar 2021 zijn er drie Powerfly FS- en twee Powerfly FS Equipped-modellen.
Met 5999 euro is de hier geteste Powerfly FS 7 het topmodel uit de range. De Powerfly FS 7 is er in drie verschillende kleuren: Lithium Grey/Trek Black, Radioactive Red/Trek Black, Crystal White/Metallic Gunmetal.
De Powerfly FS 4 625 Wh krijgt een Purion-display, SR Suntour-ophanging en Shimano Deore-onderdelen. Voor 4599 euro is deze de jouwe, enkel de kleur moet je nog kiezen: Matte Gunmetal/Matte Black, Factory Orange/Lithium Grey of deze Purple Flip/Trek Black.
Ten slotte is er de Powerfly FS 4 500 Wh die voor 4299 euro het veld wordt ingestuurd met een 500 Wh batterij, Purion-display, SR Suntour-ophanging, Tektro-remmen en Shimano-aandrijving. Twee kleuren voor deze Powerfly FS 4: Matte Gunmetal/Matte Black en Purple Flip/Trek Black.
Met de FS 9 EQ (6999 euro) en de FS 4 EQ (4999 euro) stelt Trek ook nog twee Equipped-modellen voor, maar die zijn niet meteen bestemd voor puur mountainbikegebruik.
Trek Powerfly FS 7: de terreintest
We hebben de Powerfly FS 7 stevig op proef gesteld. Dat hoeft niet meteen verwonderlijk te zijn als je nagaat dat we de Powerfly gedurende de afgelopen – natte – winter in test hadden. Kort gesteld: er is nogal wat modder overheen gesmeten, de Bosch-motor heeft vaak door diepe plassen gebaggerd en we hebben onze grenzen van glijden met een fiets alweer een stukje verlegd. Grote uitstappen stonden er niet meteen op het programma (reizen ligt in deze corona-pandemie nog steeds moeilijk), dus deden we vooral onze lokale trails in Vlaams- en Waals-Brabant aan. De Powerfly FS gaf – met uitzondering van de eerder vermelde botsing met een bestelwagen – geen krimp. In een mix van de Sport- en Turbomodus kregen we – op heuvelachtig mountainbiketerrein – net geen 66 kilometer extra op de teller. Wat de autonomie betreft, scoort deze Powerfly FS 7 dus behoorlijk goed.
De zithouding is erg centraal, rechtop en comfortabel. De Powerfly FS lijkt gemaakt voor bijzonder lange ritten, iets wat ook blijkt uit het feit dat Trek deze Powerfly FS niet enkel als e-mtb maar ook als trekkingfiets inzet.
De bediening verloopt erg intuïtief, snel en vlot. Het display is erg duidelijk en goed afleesbaar. Door de ergonomische plaatsing van de bediening ga je die ook daadwerkelijk veel gebruiken. Het gaat zo snel en soepel dat je echt wel bijna continue met de verschillende standen van elektrische ondersteuning gaat spelen.
En dan komen de capaciteiten van de Bosch Performance CX-motor echt wel van pas. De motor reageert erg snel en soepel zonder bruusk aan te slaan. De nieuwe Bosch Performance CX houdt beter rekening met de krachten die de rijder zelf uitoefent zodat het onverwacht vrijgeven van de kracht van de motor zo goed als helemaal is verdwenen. Ook bij lage trapsnelheden blijft de ondersteuning vloeiend en soepel zijn ding doen. De motor is aangenaam krachtig en efficiënt. De versnelling wordt mooi en soepel vrijgegeven en het bruuske afremmen bij hogere snelheden is zo goed als helemaal verdwenen.
Afgaande op de geometrietabel en de centrale zitpositie is het geen mirakel dat de Powerfly FS een behoorlijk goede klimmer is. De 76 graden steile zitbuishoek en de relatief lange chainstays maken er sowieso al een leuke berggeit van. Dankzij de prima functionerende demper blijft je achterwiel als het ware aan de grond gekleefd, ongeacht wat je voor de wielen krijgt op eender welke klim.
We hebben op een van onze testparkoersen een schier onmogelijke klim liggen met een erg korte switchback op het steilste gedeelte van de klim. Na een paar pogingen reden we er – met de ondersteuning in e-mtb – netjes doorheen. Door die centrale zitpositie kan je steeds blijven trappen en wat voorheen onmogelijk bleek, nu wel tot een goed einde brengen. En, laat ons duidelijk wezen, de Powerfly draait op lage snelheid best wel kort.
Natuurlijk dragen ook die brede Line Comp 30-wielen en Bontrager XR4 Team Issue-banden hun steentje bij aan grip en controle. Even over die banden. Zoals in de intro van de terreintest reeds gesteld, waren de weersomstandigheden niet meteen onze meest aangename bondgenoot. Wel, de XR4 Team Issue is ons bijzonder goed bevallen. De grip is in zowat alle omstandigheden – natte boomwortels, losse stenen als pure rotsen – gegarandeerd. Het bochtengedrag staat netjes op punt en wanneer de band dan toch gaat schuiven, word je daar tijdig van verwittigd. Die ene week met heel veel sneeuw in België en Nederland denderden we gewoon door de sneeuw alsof die er niet lag.
Nu is 100 millimeter veerweg vooraan en 120 millimeter achteraan niet overdreven veel, zeker niet voor een e-mtb die door zijn hogere gewicht vaak gebaat is met een paar centimeter meer veerweg. Trek heeft deze Powerfly FS dan ook eerder gecatalogeerd als ‘trailbestendige full suspension’. Neen, het is niet de fiets om het meest ruige terrein mee aan te vallen, niet om mee door bikeparks te scheuren, dikke drops te nemen of van rotsen te knallen.
Het is wel een fiets die dankzij een krachtige motor en een prima ophanging, je overal heenvoert en die bergaf garant staat voor de nodige kicks en fun. Zoek geen al te overdreven technische of ruige afdaling en je beleeft flink wat pret aan boord van deze Powerfly FS. De RockShox Gold 35 RL past mooi bij het karakter en beoogd doel voor deze Powerfly FS. Met de RockShox Sid Luxe Select+ krijgen we een demper die zich eigenlijk eerder naar de crosscountry-racer richt maar die ook op deze e-mtb zijn mannetje staat. De veringen werken zacht en soepel, het zorgt voor een levendige rit. Enkel jammer van die onbereikbare lockout. Daar had Trek toch echt voor een OneLoc of TwistLoc moeten opteren.
In snel en bochtig terrein is de Powerfly FS 7 helemaal in zijn nopjes; draaien en keren gaat bijzonder snel en vlot en de bike van het ene op het andere oor smijten in links-rechtscombinaties is – ondanks die bijna 25 kilogram – een fluitje van een cent.
Verdict
De Powerfly FS is een interessant concept binnen het Trek-gamma: het is het soort fiets waarmee je alle kanten uit kan. Als pure e-mtb is het – uiteraard met het in acht nemen van de beperkte veerweg – een fijn doordachte, uitgebalanceerde en comfortabele trailbike. De Equipped-versies van de Powerfly FS slaan op hetzelfde platform de brug naar elektrische trekkingfietsen, waarmee je ook wel even een bospad of grindweg meepikt.
De opvallende vormen geven de Powerfly FS meteen zijn eigen gezicht maar tekenen ook voor het gebruiksgemak, stuurplezier en comfort. Dankzij de soepele en krachtige motor, de doordachte geometrie en de prima ophanging is deze Powerfly FS 7 een speelse en wendbare e-mtb. Twee dingetjes moeten wat ons betreft aangepast worden: de lockout van de demper en de opstelling van de Bosch Kiox-display. Beide hoeven zelfs geen enorme ingrepen te betekenen. Zodra dat geregeld, staat de Trek Powerfly FS 7 wat ons betreft helemaal op punt.
Trek Powerfly FS 7
€ 5999,00
24,7 kilogram
- Comfortabele en soepele trailbike
- Prima ophanging
- Speels en wendbaar
- Banden en wielercombo
- Kwetsbare opstelling Bosch Kiox
- Moeilijk bereikbare lockout
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.trekbikes.com