Test | Trek Top Fuel: zeer aan te bevelen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Trek Top Fuel: zeer aan te bevelen

Voor modeljaar 2025 besloot Trek om zijn Trail-fiets, de Top Fuel, een update te geven. De vierde generatie van het model met 120 mm veerweg werd door het Amerikaanse merk verder verfijnd, met name met een gloednieuwe Mino Link waarmee de fiets kan worden aangepast aan jouw voorkeuren qua geometrie en kinematica. We kregen de kans om enkele weken op de fiets door te brengen en dit is wat we ervan vonden:

Met de komst van de prestatiegerichte Supercaliber in 2019 werd de Top Fuel door de competitierenners genegeerd … waardoor dit model andere horizonten kon verkennen. In de loop van de tijd verloor de Trek Top Fuel dan ook geleidelijk zijn identiteit als crosscountry-wedstrijdfiets en evolueerde hij meer naar een veelzijdiger Trail-model. De evolutie van zijn veerweg weerspiegelt deze transformatie, eerst van 100 mm naar 115 mm en uiteindelijk naar 120 mm.

Op deze vierde generatie verandert de veerweg niet, deze blijft dus op 120 mm achteraan en 130 mm vooraan. Wel is het mogelijk om de veerweg achteraan te vergroten naar 130 mm en te kiezen voor een voorvork van 140 mm … Genoeg om deze Top Fuel iets dichter bij zijn grote broer, de Fuel Ex met 140/150 mm veerweg, te brengen. Dit vergroot echter de kloof in de catalogus van het merk in het crosscountrysegment, aangezien Trek geen volledig geveerd XC-model met 120 mm veerweg aanbiedt. Op dit moment wordt het volledig geveerde XC-segment alleen ingenomen door de Supercaliber en zijn veerweg van 80 mm (zie Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?).

We kunnen je nu al vertellen dat deze Top Fuel geen downcountry-model is, maar wel degelijk een echte Trail-bike.

Eén ding is zeker: het is een segment dat al goed bezet is! Niet elk model heeft echter dezelfde filosofie en dezelfde doelstellingen.

Eén ding is zeker: het is een segment dat al goed bezet is! In 29 inch en met een veerweg tussen 120 en 140 mm vinden we de Scor 2030, de YT Izzo, de Santa Cruz Tallboy, de Cannondale Habit, de Canyon Lux Trail, de Specialized Epic Evo 8, de Pivot Trail 429, de Commencal Tempo … en vele anderen! Niet elk model heeft echter dezelfde filosofie en dezelfde doelstellingen. Sommige zijn uit de kluiten gewassen XC-fietsen, terwijl andere modellen echt dienen om de berg af te razen.

Frame

Voor deze nieuwe generatie profiteert de Trek Top Fuel van een compleet nieuw frame. Het algemene uiterlijk en de vorm van het frame lijken op het eerste gezicht vergelijkbaar met de vorige versie, maar wanneer je wat beter kijkt, zal je duidelijk de verschillen ontdekken.

Trek geeft ook mee dat het frame van deze nieuwe Top Fuel ongeveer 100 gram lichter is dan zijn voorganger, met een aangekondigd gewicht van 2,6 kg voor het frame in maat M.

Elke buis van dit nieuwe frame werd verfijnd met als doel “het gewicht te verminderen en tegelijkertijd meer comfort te bieden”, om het met de woorden van het merk te zeggen. Trek geeft ook mee dat het frame van deze nieuwe Top Fuel ongeveer 100 gram lichter is dan zijn voorganger, met een aangekondigd gewicht van 2,6 kg voor het frame in maat M, inclusief demper.

Alle framematen worden geleverd met 29″-wielen, behalve de Small die is ontworpen voor 27,5″-wielen voor en achter. Bij alle andere maten is het ook mogelijk om de Top Fuel een mullet-configuratie te geven, met een 29″-wiel aan de voorkant en een 27,5″-wiel aan de achterkant. In dit geval raadt Trek aan om de flip-chip (hier komen we verderop op terug) in de hoge positie te gebruiken en een voorvork met 140 mm veerweg te monteren.

Inmiddels besteden meerdere merken hier aandacht aan, Trek is er één van: de zitbuis is ontworpen om de insteek van een telescopische zadelpen te maximaliseren. Elke Top Fuel (behalve de Small) wordt geleverd met een zadelpen met een drop van 170 mm.

Trek maakte van de gelegenheid gebruik om het opbergvak in de onderbuis te herbekijken, waardoor het een grotere opening kreeg. Het plastic luik werd ook herwerkt om meer waterdicht te zijn. Binnenin worden twee neopreentassen bij de fiets geleverd, één voor gereedschap en de andere voor een binnenband. Verder zien we ook nog montagenokken onder de bovenbuis om ander materiaal te stockeren.

Een klein nadeel vergeleken met bepaalde grote namen in de categorie (Specialized Epic Evo 8, Scott Spark, …) is dat er in het frame van de Top Fuel slechts ruimte is voor één bidon. Een minpunt voor rijders die lange dagen op de fiets willen doorbrengen.

In tegenstelling tot de meeste huidige nieuwe modellen heeft Trek bij deze Top Fuel de voorkeur gegeven aan de praktische benadering, met een interne kabelgeleiding waarvan de ingang zich in de balhoofdbuis bevindt, en niet via de headset. Tegelijkertijd laat de Top Fuel het Knock Block-systeem achterwege, namelijk de stuurstop die voorkomt dat het stuur het frame beschadigt bij een val. Voor de rest zien we een bottom bracket met schroefdraad, een rubberen bescherming voor de liggende achtervork en een gemakkelijk vervangbare bescherming voor de onderbuis en het bottom bracket.

Veringen

De Trek Top Fuel is gebouwd rond een architectuur van het type 4 Bar Linkage en heeft geen flexibele staande achtervork, zoals sommige van zijn concurrenten. Zoals gebruikelijk bij Trek vinden we het ABP-systeem (lees “Active Braking Pivot”) terug waarbij het achterste draaipunt concentrisch is met de wielas, en de achterremklauw op de staande achtervork is gemonteerd om de vering onafhankelijk te maken van de reminvloeden.

Vergeleken met de vorige generatie legt Trek uit dat het de kinematica verder heeft ontwikkeld om deze progressiever te maken en tegelijkertijd de anti-squat te verhogen.

Zoals we al zeiden, blijft de veerweg identiek aan wat we voorheen kenden, met 120 mm aan de achterkant en 130 mm aan de voorkant. Het is echter mogelijk om te kiezen voor een demper met een slag van 55 mm om de veerweg achteraan te vergroten tot 130 mm. Aangezien het frame de montage van een voorvork met een veerweg van 120 tot 140 mm accepteert, kunnen we ons verschillende configuraties van dezelfde fiets voorstellen: van crosscountry met 120/120 mm en lichte componenten tot een stevige Trail-mountainbike met 130/140 mm veerweg.

Waar deze nieuwe generatie interessant wordt, is op het niveau van de Mino Link, de flip-chip waarmee je de geometrie kunt variëren (zitbuis- en balhoofdhoeken en bottom bracket hoogte), evenals de kinematica. Voor deze laatste categorie is het mogelijk om de flip-chip naar de voor- of achterkant van de fiets te kantelen om de hefboomwerking van de vering te wijzigen. In de voorste positie (uiterst links op de foto) stijgt de progressiviteit tot 14%, terwijl deze in de achterste positie toeneemt tot 19%. De hefboomratio geeft de verhouding aan tussen de afstand die het achterwiel aflegt en de indrukking van de schokdemper, terwijl de ophanging wordt samengedrukt; en dus verband houdt met de gevoeligheid/progressiviteit van de demper.

Geometrie

De nieuwe Top Fuel mag dan profiteren van een nieuw frame als zodanig, toch zijn de geometriecijfers aanzienlijk vergelijkbaar met de vorige versie. We hebben hier te maken met een kwestie van verfijning en niet van echte vernieuwing. De reach is bij alle vijf de framematen vrijwel onveranderd gebleven (452 ​​mm in maat M, hoge positie) en de balhoofdhoek is identiek (65,5°/65,9°). De hoek van de zitbuis bedraagt 76,6°/76,2°, behalve op de Small waar deze 76,5°/76° bedraagt. Trek introduceert een specifieke lengte van de liggende achtervork afhankelijk van de maat (435 mm in de kleinste maten, tot 445 mm in XL), een attentie die we verwelkomen!

We hebben je er al over verteld, de Top Fuel is uitgerust met een flip-chip die zich onderaan de demper bevindt met een High/Low aanpassing van de geometrie die de hoeken met 0,5° wijzigt en de hoogte van het bottom bracket met 6 mm. We vatten de Mino Link met 4 posities hieronder nog eens samen:

  • (1): Lage positie en minder progressieve vering:
    In deze configuratie heeft de Top Fuel een lagere bottom bracket hoogte voor meer stabiliteit en een gevoeligere vering.
  • (2): Hoge positie en minder progressieve vering:
    Door over te schakelen naar de hoge geometriepositie wordt een groter reactievermogen en een hoger bottom bracket nagestreefd.
  • (3): Lage positie en meer progressieve vering:
    Dit is op papier de ideale positie om “agressief” te rijden, met een laag bottom bracket en extra ondersteuning van de demper aan het einde van de veerweg.
  • (4): Hoge positie en meer progressieve vering:
    In deze setting behouden we de ondersteuning aan het einde van de slag van de demper, maar combineren we deze met de grotere bottom bracket hoogte om het klimmen en het algemene reactievermogen van de fiets te bevorderen. Dit is trouwens de positie waar we de voorkeur aan gaven om een ​​veelzijdige fiets te verkrijgen.

Onderdelen

Voor de duur van deze test kregen we van Trek de Top Fuel 9.8 GX AXS ter beschikking, ofwel het (hoge) middenklasse model van de catalogus van het merk met een prijskaartje van 6999 euro. De veringen dragen de stempel van RockShox met een Pike Select+ Charger 3.1-voorvork met een veerweg van 130 mm en een Deluxe Ultimate RCT-demper van 120 mm. Het door ons vastgestelde gewicht van ons testmodel bedraagt 13 kg (tubeless en zonder pedalen).

Ook bij de andere onderdelen is Sram goed vertegenwoordigd, met een AXS GX T-Type groep (zie Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke) met 30t-kettingblad en 170 mm cranks en een paar Level Bronze-remmen met 4 zuigers en remschijven van 180 mm.

De rest van de onderdelen wordt geleverd door Bontrager, het eigen onderdelenmerk van Trek, met een paar Bontrager Line Comp 30-wielen, geschoeid met Bontrager Montrose RSL- en Gunnison RSL-banden (XT 120 tpi karkas, 2.40 inch). Op de weegschaal zijn deze banden niet de lichtste, met een aangekondigd gewicht van 967 g voor de Gunnison en 1004 g voor de Montrose … Dit is wat de Top Fuel standaard in zijn Trail-karakter conditioneert, een bandenkeuze die meer XC georiënteerd is zal ongetwijfeld andere deuren openen voor het frame en voor wie op zoek is naar een meer rollende en lichtere fiets.

De cockpit is uit één stuk en gemaakt van carbon. Het gaat om het RSL-model van Bontrager (820 mm breed stuur en stuurpen van 45 mm). De dropper post is een Bontrager Line Dropper van 170 mm, met daarop een Bontrager Verse Short Comp-zadel (stalen rails en 145 mm breed).

Versies en prijzen

In totaal toont de catalogus van Trek acht Top Fuel-modellen, drie met een aluminium frame en vijf in carbon. Prijzen beginnen bij € 2.799 (Top Fuel 5) en lopen op tot € 11.499 (Top Fuel 9.9 AXS XX SL). Alle modellen worden standaard geleverd met een veerweg van 130/120 mm. Trek biedt ook een optie aan om enkel de framekit aan te schaffen, zowel als carbon versie (€ 3.999) als aluminium versie (€ 2.499).

Trek Top Fuel 2025: de terreintest

Met onze 1m78 meter kozen we voor de Trek Top Fuel in maat M/L met een reach van 462 mm. Een zeer praktische maatoptie voor rijders zoals wij die altijd op de grens tussen M en L zitten. Vanaf het begin is de positie racegericht, met een vrij korte balhoofdbuis en een rechte zitbuishoek. Hij is verre van oncomfortabel, maar we voelen de XC-wortels van de fiets en zijn positionering halverwege tussen crosscountry-wedstrijdfietsen en de grotere trail/all-mountain modellen in.

Qua instellingen gaven we de voorkeur aan een SAG van 27% aan de achterkant (Trek raadt een SAG aan van iets minder dan 30%). Voor onze 63 kg kwam dit overeen met een druk van 140 psi, terwijl we de rebound met 7 klikken hadden ingesteld beginnende vanuit de gesloten positie. Voor de vork gingen we iets boven de aanbevelingen van de RockShox Trailhead-app, met een druk van 61 psi en 12 klikken beginnende vanuit de gesloten positie om de rebound in te stellen.

Bij de Mino Link is het de hoge positie en met de hoge hefboomratio (de 4de instelling in onze grafiek hierboven) die ons de beste sensaties gaf op de Top Fuel op onze bochtige singletracks. Het veranderen van de instelling van de Mino Link is niet ingewikkeld, maar leent zich niet voor regelmatige omschakelingen tussen de fietstochten door, in tegenstelling tot een sneller systeem als dat van bijvoorbeeld de Orbea Occam.

Standaard is de Top Fuel voorzien van een cockpit uit één stuk met een belachelijk breed stuur (820 mm).

Aan de andere kant stak er al snel een ‘foutje’ de kop op! Standaard is de Top Fuel voorzien van een cockpit uit één stuk met een belachelijk breed stuur (820 mm). Dit is een onderwerp waar we eerder een apart artikel aan hebben gewijd: Kort je MTB-stuur in, je zal ons dankbaar zijn! Waar een dergelijke stuurbreedte interessant kan zijn op grotere modellen, zijn we niet overtuigd van het nut op een crosscountry/trailfiets in de maat Medium/Large.

Uiteraard is het mogelijk om het stuur in te korten als de fiets jouw bezit is, wat bij ons niet het geval was. Vanwege de constructie uit één stuk begint de ronding van het stuur redelijk ver en ook al kunnen we in principe het stuur inkorten tot 780 mm, toch vragen we ons af of de filtering van de schokken nog hetzelfde zal zijn bij een veranderende stuurbreedte.

Door de relatief korte tijdspanne van deze test, hebben we een paar uitstapjes kunnen maken op onze gebruikelijke testterreinen in de Belgische Ardennen, die bijzonder geschikt zijn voor het programma van deze fiets. De tijd was echter te kort om de fiets te laten testen door meerdere testers met verschillende profielen, op verschillende terreinen en in verschillende omstandigheden. Tijdens onze test konden we echter de filosofie en de doelgroep van deze nieuwe Top Fuel duidelijk begrijpen.

Het duurde niet lang voordat we het reactievermogen van deze Top Fuel en zijn trapefficiëntie ontdekten. Ondanks de tamelijk trail-gerichte (en relatief zware) banden, presteert deze nieuwe Top Fuel goed bij het trappen op de pedalen en biedt hij veel rendement en comfort. Zelfs tijdens de langste ritten hebben we nooit de noodzaak gehad om de tweede positie (Pedal) van de demper te gebruiken om de fiets steviger te maken (in de hoogste hefboomwerking van de vering).

Bergop plaatst de Top Fuel de rijder in een goede positie om te klimmen en het achterwiel zorgt voor voldoende grip op technische beklimmingen. We ontdekten echter dat het onderstel wat dynamiek ontbeerde en dat een beter paar wielen ervoor kan zorgen dat je het volledige potentieel kan benutten van het frame. Het moet gezegd worden dat het standaard onderstel nogal zwaar is, want het gewicht van de Bontrager Line Comp 30-wielen wordt aangekondigd op ongeveer 2 kg en daar mag je nog eens ongeveer hetzelfde bijtellen voor de twee banden …

Waar de Top Fuel echt uitblinkt, is wanneer je bergaf begint te rijden. Zijn levendigheid maakt het rijden zeer aangenaam en leuk, maar hij is ook rustgevend door het indrukwekkende werk van de veringen. Vergeleken met de meer XC-gerichte modellen in zijn categorie, heb je hier de indruk dat je in de wolken leeft en probleemloos de slechtste trails in de regio kunt temmen. Zelfs op de endurospecials van het Trail Center in het Belgische Anthisnes en Esneux, waar de foto’s voor dit artikel zijn genomen, presteerde hij briljant! We voelen ons nooit in gevaar of in moeilijkheden gebracht, integendeel. Uiteraard hebben we de meest technische of chaotische passages niet met dezelfde snelheid of stabiliteit aangevat als bij het rijden op een enduromodel, maar we zijn hier wel in het gezelschap van een zeer veelzijdige machine.

Het is onmogelijk om de kwaliteit van de veringen in dit gevoel te vergeten, met dank aan de gevoeligheid en demping van de nieuwe Charger 3.1-cartridge van RockShox. Het eigen ABP-systeem van Trek is uiteraard ook een belangrijke factor in dit comfort, omdat het ervoor zorgt dat de demper actief blijft, zelfs tijdens remfases.

Goede trapper, comfortabel, (zeer) capabel bergaf en vooral leuk om op alle soorten terrein te rijden, de Trek Top Fuel voldoet aan onze visie van een goede trailfiets! Voor piloten die op zoek zijn naar een metgezel voor diverse en gevarieerde avonturen op heuvelachtig terrein, kunnen we je alleen maar aanbevelen om naar dit type fiets te kijken.

Verdict

Met deze vierde en nieuwe generatie ondergaat de Trek Top Fuel een evolutie, in plaats van een revolutie! Het trailmodel van het Amerikaanse merk wordt niet door elkaar geschud in vergelijking met de vorige generatie, maar profiteert van de vernieuwingen om zijn kleine tekortkomingen te corrigeren en iets verder te gaan in zijn filosofische keuzes. Met zijn lichtere frame en zijn kleine veranderingen in geometrie en kinematica versterkt de Trek Top Fuel zijn status als een fiets die in ieders handen past! Hij is levendig, efficiënt bij het trappen, biedt veel grip, is zeer comfortabel en aangenaam om bergafwaarts te rijden. Daarmee is de Top Fuel het ideale frame voor iedereen die op zoek is naar een veelzijdige fiets die niet enkel bedoeld is voor competitie. Hij is comfortabeler en capabeler dan een crosscountryfiets en veelzijdiger en efficiënter dan een all-mountain/enduro-model, en zal een grote meerderheid van de gebruikers tevreden stellen, door de brug te slaan tussen de verschillende disciplines. Nog meer met het nieuwe Mino Link-systeem met 4 posities, waarmee je de geometrie en kinematica kunt variëren om deze aan jouw behoeften en wensen aan te passen. Avontuurlijke uitstapjes, lokale crosscountryraces, all-mountainweekends … de Top Fuel is een kameleon, op voorwaarde dat je de juiste wielen en banden kiest en zijn instellingen correct aanpast (veringen en Mino Link). 

Meer info via www.trekbikes.com

DoorAdrien Protano