Test | Troy Lee Designs A2: geleidelijke evolutie
Door Paul Humbert -
Toen Troy Lee Designs enkele jaren geleden eindelijk terug op de proppen kwam met een open face-helm, de A1, groeide dit model al snel uit tot een bestseller. Hij boorde dan ook een nieuwe markt aan voor Troy Lee. De A1 was comfortabel en relatief licht, en daardoor ook zeer attractief. Natuurlijk had hij ook zijn looks mee. De helm krijgt nu met de A2 een opvolger. We mochten enkele dagen op pad met een pre-seriemodel en dit is onze eerste indruk!
Troy Lee Designs integreert voortaan het Mips-systeem in al zijn helmen. Deze technologie schiet in actie in geval van een impact, waardoor de roterende krachten die op het hoofd inwerken bij een val, beperkt worden. Op de A2 opteerde Troy Lee voor een constructie met een dubbele densiteit: een EPS-liner met een hoge densiteit en een EPP-liner met een lagere densiteit. Het doel daarvan is om het merendeel van de impacts te kunnen dekken en de algemene veiligheid te verhogen. De EPS-liner is vooraan 16% dikker dan op de A1 en de aluminium bouten zijn zodanig ontworpen dat ze breken in geval van een schok. Een schaal uit polycarbonaat omhult de helm, en het merk deelt mee dat de helm aan volgende veiligheidsnormen voldoet: CPSC 1203, CE EN 1078 en AS NZ 2063:2008.
De ventilatiegaten zijn zo ontworpen dat er 25% meer frisse lucht in de helm stroomt. De binnenkant van de helm is voor het comfort bekleed met X-static-kussentjes. Deze drogen snel en ontworpen om schimmel te voorkomen. De riempjes zijn vanaf nu aan de zijkanten van de helm bevestigd (en niet meer achter het hoofd, zoals op de A1), en zodanig geplaatst dat ze niet hinderen rond de oren.
De riem van het verstelsysteem wordt ter hoogte van de slapen aan de helm verankerd en kan aan het achterhoofd versteld worden, klassiek dus. Er zijn vele verstelmogelijkheden: zo kan je de helm zowel in de hoogte als in de diepte in drie posities verstellen.
De helm kost 229 euro, is beschikbaar in drie maten en heeft een garantie van drie jaar. Bij de helm wordt een kleine hoes meegeleverd, evenals een extra vizier, reservebouten en enkele stickers. Je hebt tevens de keuze uit meerdere kleuren.
Troy Lee Designs A2: de eerste indruk
We hadden de helm tijdens de Roc d’Azur in het grootste geheim voor het eerst te zien gekregen, en enkele dagen geleden arriveerde de Troy Lee Designs A2 op onze deurmat. We werden op voorhand gewaarschuwd dat het om een pre-seriemodel ging en dat er nog wijzigingen zullen uitgevoerd worden aan de kussentjes, de positie van het vizier en de lussen rond de oren …
Als we ons klaarmaken om een weekje naar Toscanië te trekken om er de paden van Punta Ala te ontdekken (waarover we een mooi verslag voorbereiden, net zoals van de test van de Santa Cruz Hightower), stoppen we ook de A2 in onze koffer. Op onze weegschaal lezen we 362 gram af voor de A1 en 396 gram voor de pre-serie van de A2.
Als je de A2 naast de A1 legt, herken je meteen hun familiale trekken. Wel tellen we minder ventilatiegaten dan op de A1, maar deze zijn wel groter, en het nieuwe model is hoekiger dan zijn kleine broer. Eens de helm op ons hoofd zit, voelt het allemaal wat stroever aan dan bij de A1, die, het moet gezegd, echt wel zacht aanvoelde op ons hoofd. Er zijn dan ook minder kussentjes aanwezig in deze nieuwe Troy Lee. Maar echt oncomfortabel kunnen we het ook niet noemen. De keuze van helm hangt trouwens altijd nauw samen met de vorm van je hoofd, en mijn hoofd, eerder ovaal, zorgt dat ik aan de zijkanten van een helm iets meer marge heb. De bedekking van de schedel lijkt iets groter dan met de A1.
De A2 bleef tijdens al onze tochten stevig op zijn plaats zitten en hij schudde niet van hier naar ginder op ons hoofd. De riempjes dan. De lus valt net onder onze oren, maar de afwerkingskwaliteit op het pre-seriemodel wordt wel herbekeken (we zullen niet aarzelen om onze mening te geven eens we de definitieve versie getest hebben). De algemene constructie van de helm ademt stevigheid uit. Nadat we vijf dagen met de helm rondreden, hebben we het gevoel dat de A2 goed ventileert. Praktisch vonden we, dat we onze bril vlot konden wegstoppen in de ventilatiegaten. In combinatie met de helm, kan je ook een downhillbril gebruiken. In dat geval vormt de achterkant van de helm een ‘tunnel’ die de hoofdband op zijn plaats houdt.
Op dit pre-seriemodel merkten we enkele schoonheidsfoutjes op. Het eerste, en meest storende, is de druk die de helm uitvoerde tussen het topje van de schedel en het voorhoofd tijdens een lange tocht. Dat trok wel wat weg toen we het verstelsysteem een tikkeltje lager op de achterkant van ons hoofd hadden gezet. We wachten dan ook op de definitieve versie van de helm om ons definitief oordeel te vellen. Een ander punt dat nog verbeterd dient te worden, en dat ook zal gebeuren, is het vizier. Het hindert niet echt, maar het zou een ietsje meer naar boven mogen richten. Ook daar wachten we op de definitieve versie …
De Troy Lee Designs A2-helm ligt volledig in lijn met de A1 die ons reeds heel goed beviel. De maat is goed, de look is top, en deze nieuwe generatie lijkt veiliger en beter verlucht. Rest ons enkel om onze definitieve mening te geven na een duurtest met de finale versie, maar de eerste indruk is meer dan bemoedigend.
Ontdek het volledige assortiment op de website van Troy Lee Designs.