Test | Vaude Trailfront, Trailsaddle & Trailguide: voor de ultieme bikepacking-vrijheid
Door Jan Geys -
Een bikepacking test om dit bizarre jaar op een positieve noot af te sluiten, daar zeiden we geen nee tegen. Het outdoormerk Vaude bezorgde ons het nodige – een Trailfront, een Trailsaddle en een Trailguide – om aan onze fiets te hangen, wij bekeken de kaart en onze benen deden de rest.
Vooraleer we richting onze bestemming konden karren, moesten we eerst in het uitgebreide aanbod van de Vaude Trail-familie de juiste set-up kiezen. Onze drinkbus wilden we niet opofferen voor een frametas en tassen op de vorkpoten vinden we ook niet ideaal om te mountainbiken, zodoende viel onze keuze op volgend drietal: de Trailfront aan het stuur, de Trailsaddle onder het zadel en de Trailguide op de bovenbuis.
Vaude Trail-serie: de technische details
Het principe bij Vaude is eenvoudig: een tasbevestiging die je op de fiets monteert waarin een uitneembare packsack past. Die opbergtas kan – eens uitgenomen – ook als schoudertas dienstdoen. Handig, want zo kan de tasbevestiging gewoon op het frame blijven hangen terwijl je je spullen makkelijk bij de hand hebt, bijvoorbeeld wanneer je even genoeg hebt van het kamperen en toch niet hebt kunnen weerstaan aan dat charmante hotelletje op je route.
De tasbevestiging doet tevens dienst om de opbergtas en jezelf te beschermen tegen de meeste smurrie die rond je oren vliegt. Toch zijn de opbergtassen, daar ze waterdicht gelast zijn, niet bang voor nattigheid.
Alle drie de tassen maken gebruik van stevige rubberen riemen om ze aan het stuur of frame te bevestigen. Op de stuurtas zijn deze riemen in de breedte verstelbaar zodat ze zeker niet hinderen voor je remgrepen, shifter(s) of allerhande lockouts.
Een eenvoudig systeem met schuimblokken zorgt ervoor dat de stuurtas stevig – maar op voldoende afstand om kabels de nodige ruimte te geven – tegen de cockpit kan gemonteerd worden. De combinatie van riemen en afstandhouders doet zijn werk, al zijn we benieuwd of een Boa-systeem zoals bij Evoc ook zou werken op zwaardere en grotere tassen zoals hier. Opgelet, Vaude raadt af om deze stuurtas te gebruiken in combinatie met een carbon stuur.
De zadeltas heeft naast de twee bevestigingsriemen rond de zadelpen nog twee zijdelingse compressiebanden die met een gesp rond de zadelrails zitten. Net zoals dat bij de stuurtas het geval is, is deze zadeltas niet geschikt voor carbon zadelpennen.
Hetzelfde verhaal bij de Trailguide: twee riemen om hem rond de bovenbuis te bevestigen en een klittenband rond het balhoofd.
De Trailfront, Trailsaddle en Trailguide gaan respectievelijk voor 90, 100 en 50 euro over de toonbank. Bij de packsacks heb je de keuze uit twee kleuren: behalve deze zwarte uitvoering, bestaat er ook nog een felgroene.
Op de trails
Monteren op de fiets neemt slechts enkele minuutjes in beslag en eens alles geïnstalleerd, rest er ons enkel nog om op pad te gaan. Door de welbekende redenen – twee weken quarantaine om een land in of uit te mogen zagen we echt niet zitten – bleef onze vinger op de kaart aan de Belgische Oostkantons kleven waar we gingen proeven van een stukje van de Stoneman Arduenna (de complete route is tijdens de herfst- en wintermaanden gesloten).
‘Wat je niet meeneemt, weegt het lichtst!’
We beginnen vooraan op de fiets met de Vaude Trailfront. Met een inhoud van 19 liter kom je een heel eind, al zouden we aanraden om de stuurtas zo licht mogelijk te bepakken. Anderhalve tot twee kilogram vinden we meer dan genoeg, zeker wanneer je de wendbaarheid niet in gedrang wil brengen. In bochten werkt het gewicht van de stuurtas als een ongewenste hefboom, dus is het zaak om je stuur goed in de hand te houden wil je niet dat je stuur plots onderuitgehaald wordt en je voorwiel dwars op de trail eindigt. Wanneer je enkel gaat gravelen, mag het iets meer zijn; in dat geval kan je ook overwegen om onder de lussen op de bovenkant van de Trailfront nog een lichte tent of slaapmat te moffelen. Maar vergeet niet: ‘Wat je niet meeneemt, weegt het lichtst!’
Zelf kozen we ervoor om een slaapzak en (opgerolde) kledij in de langs twee kanten toegankelijke Trailfront te stoppen. Let er bij het inpakken steeds op dat het gewicht gelijkmatig verdeeld zit! Belangrijk is ook om de rolsluting voldoende op te rollen zodat er geen vuil in de zak kan dringen, maar omdat de opbergtas aan het stuur in lege toestand 87 centimeter lang is, mag dat geen probleem zijn. Bij het oprollen moesten we wat bakkeleien met het te veel aan lucht, een luchtventiel zou handig geweest zijn.
Dat luchtventiel misten we nog meer op de Trailsaddle (12 liter) die maar aan één kant een rolsluiting heeft, waardoor overtollige lucht nog moeilijker weg kan. Omdat de opbergtas in een ‘punt’ uitloopt, is het zaak om eerst kleinere spullen te laden zodat de opbergtas mooi tot onderaan in de tasbevestiging past. De Trailsaddle zit niet rotsvast tegen het zadel geplakt, maar op de trails hadden we nooit hinder van het licht wiebelende gevoel. Uiteraard bleef onze dropper post werkloos toezien tijdens onze trip, daarvoor is de Trailsaddle te volumineus.
Terwijl we lijf en leden halverwege ons herfstuitje over het hoogste punt van België – de Signal de Botrange – worstelen, groeit er ook een lichte ergernis. Oorzaak is de Trailguide op de bovenbuis. Met een afmeting van 30 x 12 x 12 centimeter en een volume van 5 liter valt de Trailguide te breed uit waardoor onze knieën vaak hinderlijk in aanraking komen met de tas en vooral met de veel te lange bevestigingsriemen. Het ziet er ook allemaal wat rommeliger uit met veel te lange span- en bevestigingsriemen, zeker wanneer je het totale volume niet volledig benut. Jammer is ook dat er geen onderverdelingen zijn in de Trailguide, op een ritsvakje aan de buitenkant van de bevestigingtas na. Je geld, smartphone of energierepen apart wegbergen is uit den boze.
Verdict
Bikepacken in zijn puurste vorm is wat Vaude heeft bewogen tot de ontwikkeling van hun bikepacking-collectie. Dit is een collectie waarmee je zowel vrij als een vogeltje wekenlang kunt rondzwerven als korte overnighter-trips – en alles daartusenin – kan maken. Waar we over de Trailfront en Trailsaddle – op het detail van het luchtventiel na – uitermate positief zijn, is dat minder het geval over de uit de kluiten gewassen Trailguide. Deze laatste hadden we liever in een maatje kleiner gezien.
Meer info via www.vaude.com
Ook benieuwd naar onze test van de Vaude Tremalzo-rugzak? Die lees je hier: www.vojomag.nl/test-vaude-tremalzo-22-fietsrugzak-een-trouwe-kompaan-voor-dag-en-meerdaagse-tochten
Vaude Trailfront, Trailsaddle & Trailguide
€ 90,00 (Trailfront), € 100,00 (Trailsaddle) & € 50,00 (Trailguide)
- Robuuste tasbevestigingen
- Ruime opbergtassen bij Trailfront & Trailsaddle
- Geen luchtventiel op Trailsaddle & Trailfront
- Te brede Trailguide
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit