Test | Zéfal Z Bar Tool-reparatiekit en multitool: de geheime truc
Door Olivier Béart -
Als steeds meer fietsen zijn uitgerust met een opbergruimte in de onderbuis en je altijd een reparatiesetje mee kunt nemen in je achterzak, heuptas of frametasje, zijn oplossingen waarmee je de lege ruimtes in je fiets kunt benutten altijd interessant. Vojo testte de Zéfal Z Bar Tool-kit die in de uiteinden van het MTB-stuur wordt geplaatst.
Dit is niet de eerste reparatieset die in het stuur wordt geplaatst dat het Franse merk Zéfal in zijn catalogus aanbiedt. Twee jaar geleden hebben we de Z Bar Plugs getest, een plugkit voor het repareren van lekke banden. Dit keer gaat het om een completere versie, de Zéfal Z Bar Tool, die wordt geleverd met een redelijk complete multitool.
Het idee is hetzelfde: een zeer slanke kit aanbieden die in het stuur wordt geplaatst en waarvan de uiteinden de traditionele doppen vervangen. Het geheel wordt vergrendeld door een schroef- en expandersysteem dat voor een goede klemming zorgt. De Zéfal Z Bar Tool-kit kost 54,95 euro, ongeveer dezelfde prijs als zijn concurrenten van Lezyne of Topeak.
Concreet hebben we enerzijds een reparatieset voor de band met niet alleen plugs en het gereedschap om ze erin te duwen (inclusief een kleine rasp om het gat indien nodig voor te bereiden), maar ook een obus voor een ventiel. Dit is de eerste keer dat we dit zien op een tubeless reparatieset en het lijkt ons erg slim omdat deze obus soms breekt of verstopt raakt met latex.
Aan het uiteinde van de kit bevindt zich een klein gaatje waarmee deze obus gemakkelijk kan worden verwijderd en weer kan worden vastgeschroefd. Goed gezien. Ook zijn er twee kleine gaatjes aanwezig waarmee je een snelschakel voor de ketting kunt plaatsen. Kortom, alles is aanwezig! Behalve misschien een kettingpons (die sommige concurrenten wel hebben).
De multitool is uitgerust met 11 verschillende bits: een platte en kruiskopschroevendraaier, Torx T10 en T25 en inbussleutels van 2, 2,5, 3, 4, 5, 6 en 8 mm.
Deze bits worden gestockeerd in kleine inkepingen in de behuizing van het gereedschap (volledig geanodiseerd aluminium). Deze inkepingen zijn magnetisch om de bits vast te houden, en kleine elastieken zorgen voor extra zekerheid zodat je niets kwijtspeelt.
Aan het uiteinde bevindt zich een verstelbare kop waarin de bits worden geplaatst, terwijl de body van het gereedschap als handvat dient. Er zijn twee standen: één type ‘schroevendraaier’ om de rotatiesnelheid te bevorderen en de andere met de gebogen kop die een groter aanhaalmoment mogelijk maakt.
In de praktijk is het absoluut noodzakelijk om vóór de aankoop een eerste voorzorgsmaatregel te nemen: check of je stuur compatibel is. Hiervoor moet de binnendiameter van het stuur tussen de 17,5 en 21 mm bedragen en bovendien moet je aan het uiteinde een rechte buis hebben van minimaal 14,5 cm om de tubeless reparatieset te kunnen plaatsen die relatief lang is.
Dankzij deze afmetingen past de Zéfal Z Bar Tool op de meeste moderne rechte MTB-sturen op de markt, maar we hebben verschillende uitzonderingen gevonden. Alle aluminium sturen die we hebben getest (Race Face, Specialized, Renthal) waren compatibel, maar sommige carbon sturen zijn dikker en hebben geen interne diameter van 17,5 mm. Je moet er ook op letten dat het stuur geen inkeping heeft om de remleiding intern door het stuur te voeren, omdat deze de Z Bar Tool blokkeren, ook al heb je de benodigde diameter. Deze inkepingen creëren immers interne uitsteeksels (we hebben het getest op een FSA-stuur en een exemplaar van OC, het accessoiremerk van Orbea). Ten slotte moet je er ook voor zorgen dat je niet-gesloten handgrepen hebt, omdat bij sommige modellen de stuuruiteinden rechtstreeks in de handgreep zijn geïntegreerd, waardoor de Z Bar Tool niet kan worden gemonteerd. Kortom: voor de zekerheid kun je het beste testen voordat je koopt!
In gebruik is de tubeless reparatieset op zichzelf niets revolutionairs, maar hij doet zijn werk heel goed. En het idee om een obus te voorzien is echt een pluspunt!
De afwerking van de multitool is prachtig, de bits zijn van kwaliteit en liggen prettig in de hand, maar we zijn altijd bang om onderweg een stuk te verliezen. Het probleem komt niet door het magnetische bevestigingssysteem en de elastiek, dat de bits goed vasthoudt zodra ze in hun behuizing zijn opgeborgen. Nee, het probleem is het moment dat je een bit moet nemen en deze op de kop van het gereedschap moet plaatsen om deze te kunnen gebruiken. Daar maken we ons altijd een beetje zorgen over het laten vallen van de kleine bit, vooral als we handschoenen aanhebben, en gezien hun zwarte kleur lopen we het risico ze nooit te vinden als ze midden in de natuur op de grond vallen. We zijn niets kwijtgeraakt tijdens de test, maar het was elke keer dat we het gebruikten een beetje stressen.
Voor de rest klemt de kit goed in het stuur, hebben we tijdens het gebruik geen enkel gerammel gemerkt en is het plaatsen/verwijderen van de bits kinderspel. De aluminium uiteinden zijn stevig en bieden ook een goede bescherming van het stuur bij een val. De uiteinden zijn ook niet hinderlijk voor de handen. Het laatste punt betreft het gewicht: ook al voegt de Z Bar Tool 100 gram toe aan de cockpit, toch hebben we nooit het gevoel gehad dat we dat gewicht voelden.
Verdict
De Zéfal Z Bar Tool is een redelijk complete reparatieset waarmee je een lege ruimte op de fiets slim kunt benutten. Hij is goed afgewerkt, blijft perfect op zijn plaats zitten en is over het algemeen praktisch in gebruik. Het is een goede reisgezel waarvan je de aanwezigheid vergeet, behalve wanneer je hem nodig hebt. De enige minpunten: een compatibiliteit die niet universeel is met alle sturen (Zéfal deed zijn best, maar stuurfabrikanten houden bij het ontwerp geen rekening met dit soort accessoires) en de bits waarvan we bang zijn ze te verliezen wanneer we ze op de kop van de multitool moeten plaatsen. Er ontbreekt ook een kettingpons om helemaal compleet te zijn, maar overall blijft het een zeer goed product.
Meer info via https://www.zefal.com/en/repair/682-z-bar-tool.html