Test | Zipp 3Zero Moto MTB-wielen: anders dan anders!
Door Olivier Béart -
Zipp is een merk met naam en faam in het wielerwereldje. Met de 3Zero Moto-wielen maakte het merk een opgemerkte entree in het offroad gebeuren, met dank aan de velgen met een plat profiel. Waar anderen het vaak hebben over de stijfheid van hun wielen, heeft Zipp het over soepelheid, grip en tolerantie. Maar maken ze hun beloftes waar op het terrein? Dit is ons verdict na een test van bijna een jaar.
Begin 2019 nodigde Sram ons uit in Portugal om er kennis te maken met een nieuwe wielset: de Zipp 3Zero Moto. Het Amerikaanse merk behoort inderdaad toe tot de groep van Sram dat besliste om het aanbod van dit prestigieuse merk te vergroten.
De technische details onthulden we al eerder, in dit artikel herhalen we deze kort en schenken we vooral aandacht aan de terreintest.
Het opvallendst is het bijzondere concept van de Zipp 3Zero Moto-wielen. De carbon velgen hebben een plat profiel en zijn slechts 14,8 millimeter hoog voor een interne breedte van 30 millimeter (37,5 millimeter extern). Volgens Zipp zijn klassieke MTB-velgen met een min of meer driehoekige vorm te stijf, zowel verticaal als bij torsie. Daardoor kunnen ze zich onvoldoende aanpassen aan de terreinomstandigheden. De 3Zero Moto-velgen zijn dusdanig ontworpen dat ze net als onze enkels in alle richtingen kunnen vervormen waardoor de wielen mooi de contouren van de ondergrond kunnen volgen.
Naast een complete wielset, vind je in de catalogus van Zipp ook een losse 3Zero Moto-velg (inclusief oogjes voor de spaakgaten en een speciaal velglint). De complete wielen tellen 32 spaken, maken gebruik van een naaf uit eigen huis en hebben een 52-tands vrijwiel.
Het bijzondere concept van de 3Zero Moto laat geen laag gewicht toe, wat dus niet het streefdoel was van Zipp. Een 29″-velg zou volgens het merk 567 gram wegen; een complete wielset 1910 gram. Onze weegschaal bevestigde dat laatste cijfer op enkele grammen na.
Een set Zipp 3Zero Moto-wielen gaat voor 2099 euro over de toonbank, zowel in 27,5″ als in 29″. Dat is niet goedkoop en heel wat duurder dan het merendeel van de endurowielen die op de markt verkrijgbaar zijn. Maar er bestaan nog duurdere wielen en in dit geval gaat het om een uniek concept dat de rekening rechtvaardigt. Een levenslange garantie verzacht de bittere pil een beetje. Standaard kregen we ook een TyreWiz-systeem meegeleverd om in realtime onze bandendruk te meten.
Zipp 3Zero Moto: de terreintest
De Zipp 3Zero Moto-wielen zijn met hun platte profiel van ver herkenbaar. Ze zijn prachtig afgewerkt en van een hoge montagekwaliteit. De carbon lagen zijn netjes, evenals de decals (waarvan je de kleur kan kiezen bij aankoop). Maar het valt nog te bezien of de wielen aangenaam rijden. Nog een laatste detail alvorens we ons van de berg gooien: zowel de montage van de banden als het oppompen, verlopen vlot, ongetwijfeld mede dankzij hun atypische vorm.
Tijdens de presentatie in Portugal hadden we de mogelijkheid om zowel met de Zipp 3Zero Moto-wielen als met een set Santa Cruz Reserve-wielen de berg af te stormen. Deze laatste set gold voor ons als referentie omdat we ze al kenden uit het verleden. Voor carbon wielen weten ze de trillingen mooi te absorberen waardoor het makkelijker is om de fiets onder controle te houden wanneer het er wat ruiger aan toegaat. Met de Zipp 3Zero Moto treden we echter nog een andere wereld binnen.
De fiets is nog steeds heel levendig maar wanneer het terrein wat ruwer wordt, worden alle oneffenheden mooi afgevlakt en blijven de wielen op de ondergrond kleven. Nooit voordien reden we met wielen die zo veel grip wisten te bieden. Terug thuis hebben we de wielen onder meer nog getest onder een Orbea Rallon of verhuisden ze naar de fietsen van de Vojo-testcrew. Telkens kregen we dezelfde feedback te horen en dezelfde verwonderde ogen te zien.
De belofte dat ze net als onze enkels in alle richtingen kunnen vervormen, is geen marketingpraat en wordt wel degelijk waargemaakt
Dat wielen een belangrijke schakel zijn in het rijgedrag van een fiets, wisten we al langer. Door hun unieke vorm zijn de Zipp 3Zero Moto-wielen er ook in geslaagd om unieke sensaties te leveren. De belofte dat ze net als onze enkels in alle richtingen kunnen vervormen om de contouren van het terrein te volgen, is geen marketingpraat en wordt wel degelijk waargemaakt. Het is een technisch huzarenstukje dat zijn nut heeft op het terrein.
De grip is van zo’n verbluffend hoog niveau dat je steeds in alle veiligheid de meest onwaarschijnlijke lijnen weet vast te houden. Je hoeft ook geen geweldige rijder te zijn om hiervan te profiteren.
Maar ook aan de agressievere en snellere rijders kunnen we deze Zipp 3Zero Moto-wielen aanbevelen. Ze mogen dan wel het vermogen hebben om in alle richtingen te vervormen, dat maakt hen niet slap. We hebben ze getest met banden met een breedte tussen 2.35 en 2.6″, voornamelijk met Maxxis (Exo +), Vittoria en Specialized (Black Diamond). Telkens hadden we het gevoel dat we dankzij de velgen het beste uit de banden konden bovenhalen. De velgen passen ook heel goed bij banden met zeer stijve karkassen.
Zijn deze Zipp-wielen perfect? Bijna, maar niet helemaal! Hun zwakke punt is de inertie. Eens op snelheid heb je geen last meer van het hoge gewicht, maar bergop of wanneer je jezelf in gang moet trappen, voel je dat dit geen lichte wielen en velgen zijn. Het lijkt dan ook voor de hand liggend dat indien Zipp ooit XC-velgen zou produceren, ze zeker niet dezelfde vorm zullen hebben als deze 3Zero Moto.
De eerste meters uitgezonderd, voel je het overgewicht nauwelijks tijdens een endurospecial. Ook bij het accelereren valt het allemaal nog mee, zeker indien je voldoende basissnelheid hebt. Maar ze lijken ons wel enkel geschikt voor enduro, want bij trailgebruik is hun rendement bergop te laag. Met deze wielen kruip je de berg op naar de start van de endurospecial, waarna ze bergaf tot hun volle recht komen. Niet meer, maar ook niet minder.
Zijn dit de ultieme wielen voor e-bikes?
Tijdens het testen van de wielen op onze endurofiets, maakten we onszelf de bedenking dat ze niet zouden misstaan onder een e-mountainbike. Zipp heeft dat ondertussen ook ingezien en hun beleid aangepast; voortaan verlies je de levenslange garantie niet wanneer je de wielen op een e-bike gebruikt. Toen wij ze onder onze Specialized Levo monteerden, gold dit echter nog niet.
Door het hoge gewicht van een e-bike, die de fiets van nature nog meer op de grond drukt, geniet je nog meer van de uitzonderlijke kwaliteiten van de 3Zero Moto-wielen. Dankzij de ondersteuning van de motor heb je bergop of bij het accelereren geen last meer van het overgewicht van de wielen.
TyreWiz
De Zipp 3Zero Moto-wielen worden standaard geleverd met de TyreWiz, een systeem waarmee je tijdens het rijden je bandendruk kan verifiëren. Dit doe je via een toestelletje op het ventiel of via een app. Op de app lees je de exacte bandendruk af, terwijl op de TyreWiz op het ventiel een lampje aangeeft of je met de juiste bandendruk rondrijdt (groen knipperlicht), een te hoge bandendruk (snel rood knipperlicht) of te lage bandendruk (langzaam rood knipperlicht). De grenswaarden waartussen jouw ideale bandendruk ligt, dien je op voorhand wel in te geven via de app.
Dit mag een gadget lijken dat, toegegeven, niet onmisbaar is. Maar in de praktijk herinnerde de TyreWiz ons eraan om regelmatig de bandendruk te controleren, zodat we steeds met de ideale hoeveelheid lucht in onze banden rondreden.
Op lange termijn
We rijden nu bijna een jaar rond met deze wielen. Over de stevigheid van de velgen hebben we niet te klagen. Meermaals botsten we ergens tegen of reden we bewust met een te lage bandendruk, maar nooit kwamen ze in de problemen. De vernislaag is aan de zijkant van de velgen een beetje afgebrokkeld (alleen van dichtbij zichtbaar), maar we zien nergens deuken of krassen.
De wielen leken ook een invloed te hebben op het aantal lekke banden waarmee we normaal geconfronteerd worden, zowel met onze endurofiets als met onze e-bike. Afgezien van een paar onvermijdelijke doornen – waarvan de gaten onmiddellijk werden gedicht door de latex – hebben we het afgelopen jaar nooit te maken gekregen met een scheur of lekke band. Misschien hebben we geluk gehad en feit is ook dat banden almaar steviger worden, maar de 3Zero Moto-velgen en hun vermogen om te vervormen lijken hier ook hun bijdrage in te hebben. Altijd met de ideale bandendruk rijden dankzij de TyreWiz, kan ook helpen. Na een jaar zijn de batterijen van dit toestelletje nog steeds goed voor gebruik.
We hebben tijdens onze test geen enkele spaak gebroken en de spaken zijn nog steeds in topvorm. De waterdichtheid van de naven lijkt goed, al begint een van de lagers lichtjes te knarsen.
Verdict
De Zipp 3Zero Moto-wielen zijn niet enkel uniek op papier, ze zijn ook uniek in het veld. Door hun buitengewone capaciteiten om te vervormen, kunnen ze op hun eentje het rijgedrag van een endurofiets compleet transformeren. Door hun hoge gewicht komen ze wat trager op gang en daardoor zijn ze niet echt geschikt voor andere disciplines, tenzij je over een e-mountainbike beschikt. Dankzij de ondersteuning verdwijnt hun enige nadeel als sneeuw voor de zon en worden ze plotsklaps veel veelzijdiger waardoor je ook bergop van hun kwaliteiten kunt genieten. We kunnen dan ook eindigen door te stellen dat deze wielen vandaag onze referentie zijn in enduro en op een e-mountainbike.
Zipp 3Zero Moto
€ 2099,00
1910 g(29)
- Verbluffend vermogen om te vervormen
- TyreWiz is handiger dan je denkt
- Stevigheid
- Gewicht en inertie bergop en bij het accelereren (enkel op een klassieke MTB, niet op een e-bike)
- Duur, ook al is de prijs begrijpelijk
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via zipp.com/wheels/3zero-moto