WK MTB Les Gets 2022 | Een rondleiding in de Sram Race Support-truck
Door Theo Charrier -
Omringd door de tenten van Fox en SR Suntour en vlak bij de perszaal, valt de SRAM-truck met zijn imposante tent en zijn karakteristieke rode kleur ontzettend hard op.We kregen de kans om er een kijkje in te nemen en meer te leren over hun rol tijdens een WK of een wereldbekerweekend. We doen dat aan de zijde van Evan Warner, een van de mecaniciens van het team en meermaals winnaar van het Boxxer World Championship (een onofficieel toernooi voor mecaniciens uit de paddocks).
Race Support is meer dan alleen een vrachtwagen vol reserveonderdelen. Voor de technici die hierin werken is het hun tweede thuis met een werkplaats en een ruimte specifiek voor het ontwikkelen van nieuwe producten. We kruisen er atleten, mecaniciens, ingenieurs, marketingmanagers en soms een paar journalisten! Sram heeft twee van dit soort trucks: eentje in Europa en eentje in Noord-Amerika.Ze reizen naar grote evenementen om de atleten te begeleiden: van testsessies in de winter tot de World Cups in crosscountry, downhill- en enduro.
Het verschil tussen de Europese vrachtwagen en zijn Noord-Amerikaanse tegenhanger?De koffiemachine draait meer uren in Europa, terwijl een bekende energiedrank meer naar de smaak is van het team aan de overkant van de Atlantische Oceaan.Het organiseren van de truck evolueert voortdurend en het Sram-team aarzelt niet om een kijkje te nemen bij andere motorsporten die met dezelfde beperkingen worden geconfronteerd.
Het Sram Race Support-team bestaat uit vier mecaniciens en ook al heeft elk van hen een favoriete discipline, toch blijft hun doel hetzelfde: ondersteuning of informatie bieden aan iedereen die rijdt met onderdelen van de Sram-groep (RockShox, Sram, Zipp, …).Dit varieert van eenvoudig ontluchten of een vervanging van de derailleur tot het volledige onderhoud en optimalisatie van de veringen.Gezien het aantal Sram-producten dat op het circuit aanwezig is, is het niet moeilijk om zich voor te stellen hoeveel werk dat vertegenwoordigt.Gemiddeld voert het team 160 interventies uit tijdens een wedstrijdweekend.
Een andere rol van Sram Race Support is bijstand leveren bij de ontwikkeling van nieuwe onderdelen.We denken in het bijzonder aan de Super Deluxe Flight Attendant die op Charlie Murray’s fiets werd gezien tijdens de vierde manche van de EWS in Tweed Valley, of de Boxxer die de stempel “blackbox” droeg die we hier eerder deze week zagen.
De Race Support-werkzaamheden zijn zelden hetzelfde.Sommige teammonteurs doen het op zichzelf al heel goed, maar anderen zijn minder gespecialiseerd en sommige atleten hebben gewoon geen mecanicien bij zich die verantwoordelijk is voor de veringen.
Nadat hij de rol van elk lid van het team heeft uitgelegd, nodigt Evan ons uit om in de truck te stappen.Beschut tegen nieuwsgierige blikken kunnen de mecaniciens er uitrusten, eten of kletsen.
En zoals bij elke eigendom, ook bij rollend materiaal, is het uitzicht belangrijk. Zo is er op het dak van de truck een terras waar we een uitzicht hebben op de paddocks, de aankomst van de downhill-track en een stuk van het XC-circuit.
Aan de andere kant van de trailer ontdekken we binnenin nog een werkplaats.Hier zorgen de monteurs voor de veringen.Evan vertrouwt ons toe dat downhill het grootste deel van de werklast vertegenwoordigt tijdens een “dubbele” World Cup (XC en DH), maar dat, ook al lijkt dit misschien verrassend, de eisen van de XC-renners gemiddeld hoger liggen dan die van de downhillers. Wanneer we het over het weer hebben, legt men ons uit dat de laatste zeer stoffige en snelle wedstrijden veeleisend waren voor het materiaal.
Om tijd te besparen bij de vooruitgang van de onderhoudswerkzaamheden, wordt een QR-code op het product geplakt om het te identificeren en het “gezondheidsdossier” van de reeds uitgevoerde taken aan te vullen.
Aangezien mountainbiken een mechanische sport is, heeft het team een grote voorraad aan reserveonderdelen.Dit gaat van ventielen voor de veringen tot remklauwen, cassettes en derailleurs.
Eerder deze week ontdekten we op het XC-circuit dat Sram op het punt staat om een nieuwe AXS-aandrijving te onthullen, maar loslippig was men daar niet over en sommige lades bleven dan ook gesloten voor ons!
Alsof deze armada aan onderdelen nog niet genoeg is, is de truck ook uitgerust met een kleine draaibank waarmee het team wijzigingen kan aanbrengen aan onderdelen of bijvoorbeeld spacers kan maken.
Een speciale vermelding voor deze RockShox Boxxer die is omgebouwd tot hefboomarm, handig om te verzekeren dat een demper goed werkt. Terwijl we met het team praten, leggen de monteurs ons uit dat wat hen onderscheidt van andere monteurs op het circuit, het de diversiteit aan machines is waarop ze werken. Waar een mecanicien van een team één of twee fietsen door en door moet kennen, zien de mecaniciens bij Sram er dagelijks tientallen voorbijkomen!
Stilletjes verlaten we de tent, want aan het eind van een zware trainingsdag wachten er heel wat fietsen om door de kundige handen van het Sram-team te passeren, zodat ze de volgende dag weer helemaal operationeel zijn!
Hier lees je meer over wat we op dit moment weten over de nieuwe Sram Eagle AXS-aandrijving:www.vojomag.nl/spyshot-een-nieuwe-sram-eagle-axs.
Meer over de wereldkampioenschappen MTB in Les Gets lees je hier: www.vojomag.nl/?s=les+gets