World Cup DH #1 Lourdes: track walk en op inspectie in de paddocks
Door Paul Humbert -
De teams hebben hun stand geïnstalleerd en de downhillers zijn gearriveerd, Lourdes is dan ook klaar voor de eerste wereldbekermanche downhill van het seizoen. Alvorens aan het stuur van hun ruige monsters aan het echte werk te beginnen, nemen de renners eerst de tijd voor hun kleine rituelen. Dat betekent dat ze naar het startpunt van de afdaling klauteren om de track te voet te verkennen. We volgden in hun spoor en daalden mee af tot in de paddocks, waar de mecaniciens de laatste hand leggen aan de fietsen.
Track walk
Alex Fayolle ontdekt de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën met de rest van het UR-team.
Laurie Greenland en het MS Mondraker team bestuderen het eerste deel van de track. De moeilijkste passages van de track zijn gebleven, maar in het midden wordt de track sneller. Ook de grote kombochten voor de road gap zijn verdwenen, vanaf nu moet je je weg banen tussen de rotsen.
Loris Vergier is goed omringd en krijgt raad van Greg Minnaar en Steve Peat, die de renners van het team komt aanmoedigen.
Het Specialized Gravity Team verwelkomt dit seizoen Miranda Miller in zijn rangen.
Nog een laatste tik met de spade en de piste is klaar om de renners te ontvangen. En ook de spandoeken mogen we niet vergeten.
De paddocks
Eens terug in de paddocks kruisen we Thomas Estaque en Amaury Pierron (Lac Blanc-Commencal).
De Canyon Sender van het Canyon Factory team staat voorlopig eerder discreet opgesteld. De fiets heeft duidelijk eerder de ambitie om zich op de piste te tonen.
En dit is de grote ster van de paddocks: de nieuwe Santa Cruz V10 met 29″-wielen!
De Intense M16 gaat dit jaar de fluo-tour op.
Ook Norco lanceert ‘officieus’ zijn nieuwe DH-fiets, een fiets die reeds te zien was in de handen van Sam Blenkinsop.
Marine Cabirou verkiest een e-mtb om door de paddocks te cruisen.
Morgane Charre toont ons trots haar nieuwe truitje.
De mecaniciens en de fietsen
De Specialized Demo van Loïc Bruni en mecanicien Jack Roure
Het frame van de S-Works verandert niet, want de custom link is dezelfde als vorig jaar. De grote nieuwigheid bij Specialized zit hem dan ook in de Öhlins-veringen en de Formula-remmen. De nieuwe veringen vereisten ontelbaar veel testruns in onder meer Frankrijk, Nieuw-Zeeland en Amerika.
Het team vertrok dan ook van nul en het doel was om met deze veringen nog beter te doen dan met de RockShox-veringen van vorig jaar. Het lijkt erop dat de vork meer mogelijkheden biedt dan de seriemodellen van de andere merken: “We wilden een andere feeling bekomen en daarom kozen we voor de verandering. Aan de demper zelf hebben we minder werk gehad, want daar was al veel werk aan verricht door Öhlins zelf. Nadien moesten ze enkel nog aan bepaalde van onze wensen voldoen.”
Elke renner van het team beschikt over een fiets in zijn of haar eigen kleuren. Op de Formula Cure-remmen zien we enkel een andere remhendel in vergelijking met het seriemodel. De remhendels worden op vraag gefabriceerd in Italië.
De Commencal Supreme DH V4.2 van Rémi Thirion en mecanicien Damien Bideau
Damien Bideau houdt zich sinds twee jaar bezig met de fiets van Rémi Thirion en omdat Lourdes de eerste downhill van het seizoen is, wordt de fiets voorbereid volgens de testresultaten van afgelopen winter en met de ervaring van de twee vorige edities in Lourdes in het achterhoofd. Een groot deel van het werk bestaat eruit om samen met Rémi de track te voet te verkennen.
Het bijzondere aan de track in Lourdes is, dat de track heel afwisselend is. Na meerdere weken testen, is het duo tot een serie instellingen gekomen die aangepast zijn aan een track vol stenen of net aan een wat vlakkere of snellere track.
Op de fiets van Rémi Thirion staat een nieuwe RockShox Super Deluxe Coil-demper. Volgens Damien en Rémi verbetert de interne werking van deze demper het rijgedrag van de fiets. Binnenin werden de kleppen verplaatst en gaf men de twin tube en de inbouwbussen op. Een lager vervangt deze laatsten en het is een echte meerwaarde op een fiets die steeds in beweging is. Damien kan met het verplaatsen van de kleppen de vork fijner afstellen dan met het stelwieltje.
Het Riding Addiction Team beschikt nog over een andere optie, namelijk de luchtversie van de demper. Voor de meer dynamische pistes, zoals Leogang of Lenzerheide, test men deze optie om wat gewicht en snelheid te winnen, maar toch voldoende comfort te behouden.
De Scott Gambler van Brendan Fairclough en mecaniciens Benoit Vergnaud en Cyril Lagneau
Geen grote veranderingen op de Scott Gambler van Brendan Fairclough die door de kundige handen van Benoit Vergnaud werd in elkaar gestoken. De kleuren van de fiets brengen hommage aan een film die Fairclough binnenkort uitbrengt: Deathgrip! De achterdriehoek is uit carbon, maar is niet in de winkel te vinden. Deze achterdriehoek zou 600 gram lichter zijn dan de modellen die wel te koop zijn.
Ook custom zijn het zadel en de handvatten, want ook deze brengen hommage aan de film van Fairclough. Langs hun neus weg vertellen de mecaniciens ons dat Brendan Fairclough zeer goed in vorm is en dat hij voortaan samenwerkt met de vroegere trainer van de familie Atherton.
De fiets is uitgerust met banden van Schwalbe; banden die gebruikmaken van het Addix-rubber compound van het Duitse merk.
Brendan Fairclough opteerde voor de positie ‘long’ om zijn achterwiel in het frame te monteren. Hij doet dit op aanraden van ex-ploegmaat Neko Mullaly. Ook de demper wordt in de hoogste positie gemonteerd en is korter en progressiever, ook al wordt er een klassieke link gebruikt. Brendan Fairclough is net geen meter negentig en hij koos dan ook voor een XL.
De fiets wordt nog steeds op dezelfde manier afgesteld, met maximaal 1psi verschil. Voor de druk gebruikt men een basisinstelling, de spanning van de spaken is gekend en het is pas na de eerste runs dat men wijzigingen begint uit te voeren. Er wordt ook een nieuwe ketting gebruikt en remblokken die al goed ingereden zijn.
Als we de vraag stellen “29 inch of niet”, dan merken we dat Scott en de diverse toeleveranciers van onderdelen (wielen, banden) nog niet helemaal klaar zijn, al hebben ze wel al tests uitgevoerd. Het ziet er dan ook naar uit dat de 27,5″-wielen hier in het team nog een toekomst hebben, maar van zodra men oplossingen heeft gevonden en de voordelen bewezen zijn, zal het team zeker niet twijfelen om op bepaalde pistes over te stappen naar 29″ (Fort William, Leogang, Mont Saint Anne, …).
De Mondraker Summum van Florent Payet en mecanicien Alan Rat
Florent Payet krijgt voor het seizoen 2017 een nieuwe fiets tot zijn beschikking. Het design van het frame blijft hetzelfde, maar het materiaal waaruit het frame gemaakt is, verandert wel. Payet beschikt voortaan over een frame op maat dat gemaakt is uit aluminium. De achterdriehoek is identiek aan de reeds bestaande aluminium achterdriehoek, maar de voordriehoek is een prototype. Als de achterdriehoek staat ingesteld op de positie ‘long’, dan heeft de liggende achtervork een lengte van 455 millimeter. Wat de balhoofdhoek betreft, zijn Florent en Alan overgestapt op een hoek van 62 graden, één graad meer dan voorheen.
Door een onderdeel op maat kan de stuurpen verlengd worden tot 63 millimeter.
De kinematica verandert niet, maar de fiets werd wel uitgerust met enkele nieuwigheden. Zo zien we bijvoorbeeld een SDG Fly-zadel in de kleuren van het VVRacing Team, een nieuw Reverse-stuur en nieuwe Crankbrothers Mallet DH-pedalen. En ten slotte zorgen de nieuwe hookless Mavic Deemax-velgen van 28 millimeter voor de nodige stijfheid. Ze compenseren daarmee het ‘soepele’ karakter van het aluminium frame.
Stay tuned voor meer nieuws uit Lourdes, waar VojoMag de eerste manche van de wereldbeker downhill 2017 van op de eerste rij zal beleven!